Alwa’s Legacy Recension

Metroidvania är en uppskattad subgenre som växer sig allt större. Det är lätt att drunkna i det enorma, kvalitativa utbudet. Lyckligtvis gör Alwa's Legacy precis lagom mycket för att sticka ut och leverera en härlig spelupplevelse – med ett par dumheter som bör patchas omgående.

Viktig deklaration: Skribenten har personliga kopplingar till en eller flera av personerna bakom Alwa’s Legacy.

Elden Pixels är tillbaka. Det är nu över tre år sedan studions första spel Alwa’s Awakening släpptes på PC. Spelet har sedan dess hunnit komma ut på samtliga aktiva konsoler till ett varmt välkomnande. Att lyckas följa upp ett förstaspel som blir så pass framgångsrikt är inte det lättaste – särskilt inte mer ett grundteam på fyra personer. Lyckligtvis är uppföljaren Alwa’s Legacy värt din tid precis lika mycket som sin föregångare. Dock inte utan ett par små brasklappar.

Alwa vaknar (igen)

Alwa's Legacy: Lätt som en plätt.

Alwa’s Legacy är fristående från sin föregångare såtillvida att du inte behöver ha spelat det ena för att njuta av det andra. Berättelsen är dock en direkt uppföljare där vår stackars huvudperson dras med en sådan där jobbig minnesförlust. Eftersom Alwa’s Legacy är ett metroidvania-spel (plattformsäventyr med upptäcktsfärd i fokus) tjänar det som en ypperlig ursäkt till att samla på sig alla magier från föregångaren igen.

Precis som i förra delen står dig tre besvärjelser till hands: bubbla, block och blixt (eller eld, beroende på hur man ser på saken). Nytt för den här gången är dock extra färdigheter knutna till varje magi. Dessa låser du upp med hjälp av spelets främsta samlingsföremål: små blå klot. Det finns 99 av dem och de ligger utspridda lite överallt på klassiskt metroidvania-manér. Förmågorna som dessa klot ger dig är oumbärliga om du ska kunna besöka världen Alwas alla vinklar och vrår. Därför är det väl att du kan nollställa varje magi och sätta ut kloten på nytt (”respeca”, som vi säger i spelvärlden). Tyvärr måste du besöka en trollkarl för att göra det, vilket kan bli en rejäl omväg om du inte använder sparpunkterna vettigt. Mer om dessa undertill.

En helt ny värld

Eftersom Alwa’s Legacy utspelar sig i en helt annorlunda värld från sin föregångare är miljöerna helt nya. Där föregångaren imiterade främst Nintendos åttabitarskonsol när det kommer till grafik och ljud, apar uppföljaren mer efter Super Nintendo när det kommer till det visuella intrycket. Ljudet är och förblir dock bestämt ”chip-tune” och påminner mycket om det förra spelet.

Själva kartan är i ett enda stycke. Även om varje grotta tar dig till ett avskiljt område, syns varenda rum i den på samma kartskärm som en övriga världen. Att varje område dessutom är ordentligt namngivet och tydligt avgränsat gör att Alwa’s Legacy är ett spel som det går relativt lätt att hitta i. Skulle man som ”kompletionist” ändå behöva hjälp att hitta de sista föremålen, finns en hjälpfunktion för det i inställningsmenyn.

Sparpunkter finns jämt utspridda över hela kartan och kan göras om till teleportaler om Zoe har en Tår att fälla för dem. Dessa hittar du likt ovan nämnda klot lite varstans i Alwa. Du bör dock hushålla med dem till en början. Att sprida ut dem jämt gör att du alltid kan teleportera någorlunda nära ditt mål.

Inte helt inställsamt

Alwa’s Legacy är byggt för att duktiga spelare ska kunna brottas med vilken sekvens alla nyckelscener ska hamna i. Överlag har Elden Pixels lyckats helt okej med med den bedriften. Ett par detaljer behöver de dock verkligen bena ut innan hela projektet får samma eleganta helhet som studions tidigare bedrift Alwa’s Awakening. Det största problemet gäller en viss grotta i spelet. Denna grotta har visat sig ha lite större behöv av patcher. Eventuellt kommer den att få sig en liten make-over, av forumposter att döma. Personligen låste jag inte in mig i den, vilket vissa andra spelare lyckades med, men boven ifråga satte käppar även i mina hjul.

Ett annat problem gäller klarspråk. Med tanke på hur handhållande och tillmötesgående Alwa’s Legacy är med nya förmågor så blir tillfällen där spelet inte talar klarspråk med användaren särskilt utstickande. Ett sådant tillfälle händer under spelets andra hälft, och här gick undertecknad bet. Hellre än utvecklarnas förhoppning att spelare ska testa varenda kombination, tog jag i stället livet av Zoe. Dödsfall tar dig nämligen tillbaka till senaste sparpunkt med eventuella nya föremål, förmågor och tryckta knappar helt intakta.

Det största problemet i nuläget gäller dock kontrollen i Alwa’s Legacy. En välkommen inställningsmöjlighet i spelet är helt valbara kontroller. Du kan välja specifika knappar för alla kommandon så länge du inte kör med en Switch-kontroll (vilket undertecknad så klart gör). Spelet slår nämligen över till standardinställningar oavsett vad spelaren väljer. Av någon anledning påverkar den här buggen främst spelare som använder Switch-kontrollen, men även Dual Shock 4-användare har rapporterat problem. Inställningarna känner dessutom inte av ZR och ZL (Alltså L2/R2), och tillåter bara magibyte i en riktning. Vart och ett är dessa i sig ingen ”dealbreaker”, men tillsammans är de ett stort minus.

Tar i från gräsrötterna

Alwa’s Legacy finansierades helt via en Kickstarter-kampanj. Utvecklarna bad om 250 000 kronor och fick ihop totalt 290 369 kronor på 924 finansiärer. Undertecknad är en av dessa. Lyckligtvis behövde vi inte vänta länge på Alwa’s Legacy, som varit under utveckling sedan mars 2018. Kickstarter-sidan öppnade i november 2019; spelet springer igång lite mer än ett halvår senare. Pengarna har med andra ord lagts på att polera spelet och betala de externa talanger som hjälpt till att ro i land projektet: extra pixel- och konceptkonstnärer, kompositör och ljudtekniker. De gör alla sitt för att få Alwa’s Legacy att sticka ut lite ur den ansenliga mängd spel i metroidvania-genren som kommer ut dessa dagar.

Alwa’s Legacy är ett spel som tar väl tillvara på arvet från sin föregångare. De allra flesta bitarna i pusslet är skarpare och mer välpolerade. Mer av allt det goda med lite nytt, helt enkelt. Förhoppningsvis är problemen med kontroller och andra bråkigheter snart ett minne blott, och betyget på denna recension kan höjas med en poäng. Fram till dess förtjänar dock Alwa’s Legacy en liten varningstext.

Alwa’s Legacy utkom den 17 juni till PC (Steam och GOG) efter en framgångsrik Kickstarter-kampanj. En Switch-version är utannonserad, men har inget fast släppdatum ännu. Denna recension är möjlig tack vare en backer-kod (recensenten backade 200 kr-nivån). Prislappen är 14,99 euro på både Steam och GOG.

Alwa's Legacy är allt man kan önska sig av en uppföljare. Det bygger precis tillräckligt på sin föregångare samtidigt som det har sin egen identitet. Det är synd att en del buggar drar ned betyget, men så småningom ska dessa patchas och betyget kan då höjas ett snäpp.
  • Grymt vackert
  • Robust spelmotor
  • Väldigt välljudande