Animal Captain beskrivs av utvecklaren Thomas Ryder som ett superminimalistiskt pusselspel för barn – och det får jag hålla med om att det är, även om superminimalistisk skandinavisk design ofta har mycket mer vitt och grått än vad som förekommer här. En liten rolig sjökapten tar ombord en drös djur, som alla morrar och bjäbbar och piper, på sin lilla färja och sen måste de sorteras så att djur som kommer överens får stå bredvid varandra. Låter det enkelt? Ja, det är det, men så är också målgruppen barn fem år eller yngre. För undertecknad är det, utan att skryta, mycket mild hjärngympa, men för mig som överskrider åldersgränsen med 28 år finns ändå lite att göra, som att kolla in grafiken eller spisa soundtrack.
Adekvat sorterade djur, lite sådär Noaks ark-aktigt.
Upplägget är således enkelt; Fem olika miljöer med tolv djur i varje. På varje resa med färjan får sju djur plats, men alla vill inte stå ihop. Katten och hunden blir förstås sura om de placeras tillsammans och ormen vill käka upp råttan om de blir rumskamrater. Eftersom det är ett barnspel är det ingen som dör eller behöver börja om för att djuren blir felsorterade, vilket känns sympatiskt. Innehållet i spelet kan betraktas som pedagogiskt på flera nivåer – dels själva sorteringen, som passar lite äldre barn, dels kan yngre barn som kanske inte klarar att dra och släppa saker på skärmen på ett kontrollerat sätt roa sig med att peta på saker på skärmen för att höra lustiga ljud. Studion bakom spelet, Italic, berättar att kaptenen är med i spelet för att ge feedback till spelaren. Utan kaptenen skulle spelet fortfarande ha en rimlig premiss och vara begripligt, men en gubbe som gör olika miner underlättar förstås för ett litet barn som inte kan läsa.
Gorillor och tigrar skall uppenbarligen inte kampera ihop.
Den som läst mina recensioner förr vet förstås redan att jag går igång på chippig retromusik och minimalistisk vektorgrafik, två saker som Animal Captain har precis lagom av. Den grafiska stilen är enkel men konsekvent rund och vänlig utan att för den skull bli abstrakt och för tankarna till leksaker och animationer från 80- och 90-tal. I mitt tycke kommer vektorbaserad grafik bättre till sin rätt i den här formen än i mer komplicerade lösningar som The Silent Age – ett annat av Ryders projekt som jag recenserade för ett tag sedan. Enligt Ryder är musiken inspirerad av keyboardriffet i den danska filmen Ballerup Boulevard från 1986.
Nästan allt på skärmen är klickbart. Ibland kommer det en val.
Jag skulle sammanfattningsvis vilja påstå att Italic och Thomas Ryder gör i princip allting rätt med det här spelet. Det bör tilltala målgruppen men också de som är lite äldre. Det som sänker mitt betyg är enformigheten som uppstår efter ett tag. Jag hade gott kunnat tänka mig att olika banor skulle ha olika antal platser för djuren att stå på, eller att spelaren kunnat välja svårighetsgrad, så att någon form av stegring uppstår. Jag skulle emellertid inte bli förvånad om Animal Captain börjar vinna priser vilken dag som helst. Animal Captain lanserades 12 mars 2015 och är kompatibelt med både iPad och iPhone.
[betygslnk][/betygslnk]