AOC AG254FG Recension

Är du inte professionell gamer kan du nog skippa den här.

AOC:s AGON-serie fortsätter få årliga iterationer av skärmar i många olika storlekar och specifikationer. En av de senaste är AOC AG254FG, en skärm med den monstruösa uppdateringsfrekvensen 360 Hz. Det råder inget större tvivel om saken i marknadsföringen: Är du gamer som tar dina millisekunder seriöst, är det en sån här du ska ha. Men vad har den mer att erbjuda för sin saftiga prislapp?

Utseendet är inte allt

Det är ingen hemlighet att den här recensenten inte är särskilt förtjust i gamer-estetiken. Med sin borstade svartgrå färg med röda detaljer och hejdundrande RGB-belysning hör den inte precis hemma i ett vitt vardagsrum. Det gäller dubbelt upp om en väljer att ha det skuggande svarta skyddet på. Tydligen är skyddet till för att förhindra att scenljuset inkräktar på skärmen under turneringar. För undertecknad är den i bästa fall ett undermåligt solskydd.

Förutom den givna röda AGON-loggan dras AOC AG354FG med Nvidia:s Gsync-logga. Jag förstår att man inte precis kan förhandla sig ifrån någotdera. Jag önskar dock verkligen att man kunde göra de här detaljerna snyggare. Men nog om den fysiska designen.

Inga kontaktsvårigheter

AOC AG254FG har knappast kontaktsvårigheter. Den har bildingångar (2 x HDMI + 1 DP), 4 USB-portar nedströms och en uppströms (alla med lite olika specifikationer, dock med hjälpsamma färgindikationer), in- och utportar för mikrofon samt en kombinerad hörlur-mikrofon-port. Nu blir det hela lite jobbigt att få med om man skulle behöva rotera skärmen, men den lite nättare storleken (24,5′, eller drygt 62 cm) gör i varje fall processen enklare.

Mycket viktig funktion för vertikala skjutarspel (och dokumenthantering).

HDMI-portarna stödjer 240 Hz, medan det är DisplayPorten som klarar av 360 Hz. Upplösningen är Full HD (1080p) och AOC AG254FG stödjer också HDR (VESA 400-standarden). Av alla sladdar du kan tänkas ansluta med ingår strömadapter (dessvärre med en dosa, alltså inte bara en C13-kabel mellan stickkontakt och skärm), DP- och HDMI-kablar samt det lilla kontrolldonet (Quick Switch Keypad). Behöver du hjälp med att bunta ihop det resulterande sladdnästet medföljer två klämmor.

Gör en 360

Det är här vi kommer till vattendelaren: Behöver du en skärm som kan rita upp 360 bildrutor per sekund? Visst är möjligheten alltid bra att ha, men med tanke på hur många spel som fortfarande låser sig till 60 bilder (även på PC) så lär det vara rejäl overkill. Om du inte tävlar, vill säga. Och det är ju det AOC AG254FG är till för, trots allt. Det är någonstans det går upp för undertecknad, i klarspråk: Jag är inte en del av målgruppen.

Det jag gjorde för att testa skärmens HDR-läge och högre bilduppdatering var att starta upp Ori and the Will of the Wisps, mitt go-to-spel för sådana tester för tillfället. HDR ser makalöst fint ut; det är klar skillnad från min något äldre skärm, som dessutom får det betydligt jobbigare med jämna färger pga dess större storlek (27′) och åldrade bakgrundsbelysning. Vad gäller bilden tar jag hjälp av skärmens inbyggda bildräknare, och den är inte i närheten av några 360 Hz med mitt RTX 2080 SUPER när det rör på sig på högsta grafikinställningsarna. Det bör ge en fingervisning om att den här skärmen ska paras ihop med något av de mytomspunna 30XX-korten.

Fortfarande inga bra kontrolldon eller manualer

AOC AG254FG dras med samma saker som jag klagade på med AG273QZ, nämligen ett mindre responsivt OSD-system av menyer och en sladdansluten kontroll som faktiskt verkar ha blivit långsammare sedan den recensionen skrevs. Vill du exempelvis sänka volymen på högtalarna eller ställa in färgmättnad i menyn? Bered dig på att behöva klicka en gång för varje plus eller minus; du kan inte hålla inne knapparna. Styrvårtan (en liten spak som sköter på/av och ett par andra funktioner) är åtminstone rätt snärtig, men jag fick seriöst trycka fram manualen för att få hjälp med att hitta den. Och på tal om manualen så är den fortfarande urkasst översatt. Det ser inget vidare ut.

Bilden är ett serveringsförslag.

Samlade specifikationer

Storlek24,5′ (11,5 kg med ställ)
PanelIPS (Anti-glare, 178 graders betraktningsvinkel, 1 ms responstid)
Upplösning1080P (Full HD), HDR (VESA-400)
Uppdateringsfrekvens360 Hz över DP (240 Hz över HDMI; 120 Hz för konsolspel), G-Sync-kompatibel
Anslutningar2 x HDMI 2.0
1 x DP 1.4
4 x USB 3.2 Typ A (+ 1 x Typ B uppströms)
Mikrofon (in)
Mikrofon + högtalare (ut)
Lull-lullInbyggda högtalare (2 x 5 W, DTS)
EnergiklassG (38 W)

Brasklappar

Eftersom det är en Gsync-kompatibel skärm det är på tal om här så gäller en hel del av det som skrivits inte för dig som sitter på AMD-kort. Det kanske är uppenbart, men tål helt klart att upprepas. För dem av oss som använder Nvidia finns dock massvis med funktionalitet. Förutom det nämnt ovan har du tillgång till NVIDIA Reflex Analyzer om du verkligen vill grotta ner dig i millisekunder. Det är en fräck feature som kan hjälpa dig att själv se skillnaden mellan framför allt 60/144 Hz och 360 Hz.

Huruvida AOC AG254FG är ett rätt köp just för dig är åtminstone en lätt sak att svara på. Sysslar du med reaktionskrävande spel på professionell nivå, eller har intresse av att göra det? Är svaret ja och du har 8 500 över är det ingen tvekan om saken. Även om den inte är något vidare att vila ögonen på i övrigt.

0 Delningar
Summering
AOC AG254FG är en värstingskärm för dig med mycket stålar som är kräsen med prestanda gällande bilduppdatering, latenstid och millisekunder. Är spelande på professionell nivå inget för dig, är den här skärmen antagligen inte det heller.
Bra
  • Vridbar till porträttläge (TATE-mode!)
  • Bra anslutningsmöjligheter
  • Portabel storleksfaktor
  • Bra funktioner för Nvidia-användare
Sämre
  • Ingen skönhet till det yttre
  • Segt OSD-system
  • Undermålig dokumentation (manual)
  • Lite maffig prislapp
7
Gillar
En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.