Battle Princess Madelyn recension

Battle Princess Madelyn är ett actionspel djupt inspirerat av gårdagens arkadspel. Det har virket av ett riktigt bra retrospel, men tappar bort sig själv när det försöker blanda in modernare influenser.
Madelyns första vapen är ett kastspjut, inte helt olikt en viss lans.

Gamers som växte upp på 80-talet behöver bara slänga ett öga på Battle Princess Madelyn för att se vilken klassiker det försöker imitera. Ghosts n’ Goblins är ett av Capcoms mest ikoniska spel och inspirationskällan till Casual Bit Games Battle Princess Madelyn. Yngre gamers kommer bara se på Madelyn som ännu ett retrospel – och det är dessvärre nivån spelet uppnår.

Battle Princess Madelyn är absolut inte ett dåligt spel. Dess audiovisuella presentation är svår att värja sig mot – särskilt om man har en svaghet för retrospel. Grafiken har en vacker pixelgrafik som påminner om den från 16-bit eran, förskönad med moderna effekter. Till och med text och ikoner har en härligt suddig pixelering. Musiken går att växla mellan chiptune och orkestrerad, men varför man skulle vilja välja det?

I handen är Battle Princess Madelyn en vässad lans som håller en hög bildfrekvens och har en responsiv kontroll. Spelet är enkelt att lära sig men blir snabbt utmanande. Att ta sig genom en passage i Madelyn kan vara en hårslitande upplevelse och tillika tillfredsställande belöning när den är passerad. Misslyckanden känns sällan orättvisa.

Vad är det då som drar ner Battle Princess Madelyn till en in mängden?

Den här recensionen baseras på speltester på Nintendo Switch. Battle Princess Mandelyn finns även på PC, Playstation 4 och Xbox One.

Främmande influenser

Battle Princess Madelyn har två spellägen: arkad och story. Innebörden av dem är begripliga, men är i utförandet väsensskilda. Där det ena är en destillerad utmaning för skickliga och tålmodiga gamers, är det andra ett genrebyte vars illa anpassning är en styggelse för dess namn.

Arkadläget låter spelaren ta sig genom spelet i en linjär riktning, belamrat med fiender, fallgropar och fällor som varvas med stora bossar. Utmaningen är tuff precis som arkadspel skall vara och en perfekt utmaning för retrointresserade. Om du dör startar du om från början.

Däremot blir Madelyn ett äventyrsspel i metroidvaniaformat i Story mode. Efter en relativt kort inledning öppnas den första banan upp och det faller på spelaren att hitta vägen fram. I teorin låter det spännande, men satt i samma mekanik som arkadspelet blir Story mode inget annat än frustrerande.

Bossarna är spelets höjdpunkter.

Vilse i träsket

Bristerna i Story mode blev direkt synliga i spelets första riktiga bana: träsket. Med ett stort öppet område och flera förgreningar var det svårt att veta vart jag skulle ta vägen. Självklart finns det en charm i att utforska fritt, men Madelyn är i grunden ett arkadspel där döden är överhängande och check points näst intill obefintliga. Nästan alla plattformshopp måste utföras med millimeterprecision och tajming.

Det resulterade i att jag investerade flera timmar på att utforska träsket och eftersom spelet inte tydligt visade vilka vägar som jag inte kunde ta, stångades jag med flera plattformshopp som var omöjliga. I och med att Madelyn inte har någon karta eller möjlighet att styra kameran var det också hopplöst att veta hur terrängen ser ut bortom skärmens kant. Till exempel var flera av plattformshoppen leaps of faith där du inte vet om det är trygg mark du landar på, eller en grop full med taggar.

Allt detta tillsammans med sidouppdrag som inte loggas i en journal och en tunn berättelse gör Story mode till spelets stora svaghet. Eftersom Story mode är halva spelet är det ingen trivial brist man kan ha överseende med. Förmodligen är dessa “brister” medvetna val från utvecklaren i ett försök att göra Madelyn mer hard core, men tyvärr gör det bara spelläget frustrerande. Personligen hade jag föredragit om Story mode utgick från en cetral hub från vilket man kunde välja bana (ungefär som i Mega Man), där banorna var linjära och sidouppdragen var formade som utmaningar i banorna.

Hälften hade räckt

Trots ett bristande Story mode är Battle Princess Madelyn ett kul spel att ta fram när man känner för lite akradig action – särskilt på Nintendo Switch där spelet är enkelt att plocka upp när en lucka i schemat infinner sig. Tyvärr är det främst i Arcade mode som spelet skiner och nyfikna gamers bör ha det i åtanke innan de gör ett köp. Skulle du råka på Madelyn på någon digital rea kan jag starkt rekommendera det.

Läs mer om våra betyg här >>

Summering
Battle Princess Madelyn ser ut och spelar som ett utmanande arkadspel, men förvirrar och frustrerar när det försöker vara något mer än en hyllning till sin inspirationskälla.
Bra
  • Härlig retrografik
  • Enkel men smittsam musik
  • Rättvis kontroll
Sämre
  • Försöket till Metroidvania
  • Sidouppdrag
  • Det öppna upplägget i Story mode
7
Gillar
Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.