Big Brain Academy: Brain vs. Brain recension

Big Brain Academy Brain vs Brain är inget spel med ambitionen att toppa listor, men i rätt sällskap bjuder det allt till.

Efter 14 år på glasberget har Big Brain Academy-serien fått en tredje del, Big Brain Academy: Brain vs. Brain, givetvis till Nintendo Switch. De tidigare delarna från 2005 och 2007 spelades på DS respektive Wii. Vi lämnar styrkan och klättervilligheten vid dörren och låter klurigheten dominera.

Inte bara för redan stora hjärnor

Spelaren får ta sig an en hel uppsjö olika sorters klurigheter kategoriserade efter färdigheterna identifiera, memorera, analysera, beräkna och visualisera. På tid naturligtvis. Snabbare svar ger högre poäng och felaktiga svar till och med minus. Problemlösning av det här slaget är till stor del en övningssak, och turligt nog har spelet också ett övningsläge. Där kan den som önskar träna lite mer riktat på specifika typer av uppgifter, men alltjämt på tid. Resultatet betygsätts och kan förhoppningsvis nå så högt som trestjärnig guldmedalj. Ett stort bibliotek av kosmetisk extrautrustning till spelaravataren finns att låsa upp genom resultat och aktivitet. Recensenterna rapporterar härvid markant förbättrat resultat redan efter några omgångar, så det handlar inte om ett spel som nödvändigtvis bara tilltalar mensaner, folk som gör högskoleprov för nöjes skull eller sudokutidningsprenumeranter.

Inte bara för ensamma hjärnor

Som titeln antyder behöver man inte sitta mol allena och lira, utan upp till fyra kan delta, beroende på antalet kontroller sällskapet har tillgång till. Upp till två personer kan också spela på enhetens touchskärm vilket är betydligt behändigare än att i stridens hetta välja alternativ med analog spak. Undertecknad anser att vissa spelmoment kunde utföras med att trycka på kontrollens fyra knappar istället för att flytta en markör mellan fyra alternativ, men det är kanske en smaksak. Den som inte får tag i lokala medspelare behöver inte misströsta utan kan helt enkelt tävla mot andras resultat, dvs ”ghosts”. Däremot saknas möjligheten för direkt onlinespel som fanns i varianten för Wii. Tyvärr krävs det att man har (eller skapar) en profil på konsolen för varje ny spelare, istället för till exempel lokala filer för spelet.

De fyra spelarna behöver heller inte vara klasskamrater emedan det står varje deltagare fritt att välja mellan flera svårighetsgrader för att potentiellt jämna ut resultatet. I tävlingsläge kan spelet också dra till med utjämnare som 50 poäng bonus för nästa vunnen runda om någon spelare släpar efter markant. Eftersom spelet är slut vid 100 poäng är det förstås lite av en gamechanger.

Ingen brödvinnare

Överlag ger Big Brain Academy: Brain vs. Brain inte intryck av att vara ett spel med ambition att toppa listor – gameplay är precis det som just beskrivits, visserligen potentiellt rafflande, men antagligen inget som lockar de stora massorna gamers. Ljud och bild är inget uppseendeväckande, kunde passat lika bra på Wii, men gör vad de ska, på det där bekant lagom slätstrukna Nintendo EPD-sättet. Kontrollerna har det beskrivna problemet – den som vill fila på siffrorna gör troligen bäst i att spela direkt på skärmen. Däremot kan man skönja en god potential som alternativ till fysiska sällskapsspel, varför inte på jullovet? Man slipper leta efter tärningar bland barren under granen om inte annat. Med ett pris runt 300-lappen är det dessutom kostnadsmässigt direkt jämförbart med moderna sällskapsspel och relativt andra Nintendo-utgåvor som Mario Kart 8 Deluxe rentav billigt.

Big Brain Academy: Brain vs. Brain släpptes den 3 december till Nintendo Switch och kostar i skrivande stund 319 kronor på eShopen. Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod.

Big Brain Academy Brain vs Brain är något de flesta gamers lär hoppa över, men i rätt sällskap är det en trevlig titel med lite roliga klurigheter att bjuda på.
  • God variation i utmaningar
  • Socialt flerspelarläge
  • Flera olika möjliga kontrollkonfigurationer
  • Varje spelare måste ha konto
  • De flesta minispelen är återbruk från tidigare titlar
  • Ingen möjlighet till livespel online
6
Jag gillar mest av allt de gamla spelen, och tidiga konsoler i all ära, men textbaserat och ASCII-grafik ligger också högt på listan. Moderna spel med retrokänsla går också bra om det kniper, och egentligen är det nog innovativitet med enkla medel som fascinerar.