Borderlands 3 Recension (Steam)

Borderlands 3 på Steam fungerar smärtfritt och har tack vare sin etablerade struktur utrymme för fans att skapa gemenskap medan Epic Stores spartanska plattform bara erbjuder recensioner.

Pang! Då var det dags igen. Borderlands 3 har nu efter en period av exklusiv distribution via Epic Store nått spelbasaren och tillika konkurrenten Steam. Inte mycket är nytt under himlen vad det gäller innehållet i Borderlands 3, det är exakt samma panga-och-plundra som du är bekant med. Däremot har spelet aktiverat cross-play för spelet över PC (tyvärr får Playstation och Xbox fortsätta leka själva på var sitt rum).

Cross-play är enkelt att aktivera. När du startar upp Borderlands 3 frågar den dig automatiskt om du vill möjliggöra cross-play eller stanna inom din plattform. Därefter behöver du ett användarnamn och vips så kan du köra! Infrastrukturen som driver cross-play är Gearbox Softwares egna SHiFT-program. Jag ska inte låtsas som att jag vet vad mojängen gör, men faktum är att Gearbox arbetat på mjukvaran i flera år och att det möjliggör för fler av deras spel att dra nytta cross-play, nu och i framtiden.

Den här recensionen lägger fokus på Steamversionen av Borderlands 3 – om du istället är ute efter en detaljerad recension på spelet i sig hänvisar jag dig till originalrecensionen från i höstas.

Allt tidigare släppt innehåll och extra DLC för Borderlands 3 finns tillgängligt direkt på Steam.

Hett så det ångar

Utöver möjligheten för cross-play är det värt att fira releasen på Steam av den enkla anledning att Steam är en mycket mer interaktiv plattform. Fans kan på Steam samla achievements och trading cards, enkelt ta del av nyheter och uppdateringar på spelets huvudsida. Steam bygger också på tillgång till användardrivna community hubbar, guider och diskussionsgrupper. Supporten är inte att förglömma, även om det är ett hjälpa-dig-själv-system.

Jämfört med Epic Store står Steam som det överlägsna alternativet. Jag kan inget om säkerhet så jag väljer att inte jämföra plattformarna i den aspekten. Det går ju givetvis att komma åt spelets community hub utan att faktiskt köpa spelet på Steam. Däremot får du inte tillgång till allt det andra. Det är min fasta tro att Steam är den plattform du vill införskaffa Borderlands 3 på.

Med tanke på att Borderlands 3 är ett uppkopplat spel uppför sig spelet bra på Steam. Under de tjugo timmar jag hittills kört spelet har det inte kraschat någon gång eller förlorat uppkopplingen. Visserligen har Epic Store aldrig orsakat problem för mig online heller.

Borderlands 3

Även om Borderlands 3 har varit ute i speldjungeln ett tag nu är det aldrig försent att omvärdera spel. Det finns alltid någon där ute som inte haft möjlighet att ta del av aktuella spel. Gearbox looter shooter är dock precis som sina föregångare: ett actionspel med vapenfetischism, sjuk humor och säregen visuell design. Det är en uppföljare till punkt och pricka.

Inget är nytt under solen när det gäller Borderlands 3. Det var det inte när det släpptes heller. System och funktioner är sådana vi förväntar oss av actionrollspel som fokuserar på oändlig loot. Däremot har faktiskt Gearbox gjort ett fenomenalt jobb med att göra Borderlands 3 kul att spela. Vare sig du utforskar främmande planeter, öppnar feta kistor med färgkodad loot eller skjuter sönder fiender är Borderlands 3 roligt. Du kanske rullar ögonen åt skämten i spelet – för de är verkligen för mycket ibland – men spelmekaniken underhåller gott och väl.

Tycker du om spel som Warframe, Destiny 2 och The Division 2 men vill ha en mer fokuserad upplevelse som inte dribblar bort sig själv som live service-spel, då ska du kolla in Borderlands 3. Det är ett spel som inte tar sig själv på för stort allvar vilket är skönt bland alla seriösa konkurrenter. Det är dessutom ett spel du både kan njuta av på egen hand såväl som med kompisar och randoms online. Gör dig själv en tjänst bara, köp det i så fall på Steam.

Jag skulle personligen inte skänka Borderlands 3 högsta betyg, men jag tvivlar inte på att spelet sviker någon som är ute efter action, loot och fula ord.

Vi gav Borderlands 3 tio av tio möjliga när det kom i fjol. Även om jag personligen inte skulle sträcka mig så långt som till en tia, är Borderlands 3 onekligen ett mäktigt spel värd varenda slant. Nu när det dessutom bjuder på cross-play kan alla utspridda PC-vault hunters spela tillsammans. Om du inte redan har Borderlands 3 rekommenderar jag att du skaffar det på Steam på grund av dess överlägsenhet som plattform.
  • Steam som plattform
  • Cross-play är najs
  • Ja det är ju Borderlands