Captain Tsubasa: Rise of New Champions Recension

Captain Tsubasa: Rise of New Champions är ett anime- och actionspel förklätt till sportspel. Glöm den anrika sportens alla regler, tackla dina motståndare till stenåldern och skjut bollar i ljudets hastighet! Rise of New Champions är dramatiskt, spektakulärt och intensivt som sjutton!

Det första du måste förlika dig med om och när du spelar Captain Tsubasa: Rise of New Champions är att det inte är ett traditionellt sportspel. Precis som Mario Kart 8 inte är ett traditionellt racingspel är Captain Tsubasa väsensskild från FIFA. För oss som vägrar ta i sportsimulatorer är detta en välkommen egenskap, men om du tror att Rise of New Champions kommer spela snällt med dig begår du ett stort misstag.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions är ett intensivt, actionbetonat sportspel där aggressivitet trumfar strategi och fotbollsspelarnas unika egenskaper är din arsenal. Det är ett otroligt underhållande och autentiskt spel som med sin höga svårighetsgrad ibland väcker frustration.

Rise of New Champions

Ursprungligen är Captain Tsubasa en manga från -81 som blev omåttligt populärt på hemmaplan borta i Japan. Det var genom Yōichi Takahashis serie som många fick upp ögonen för sporten då den romantiserade fotbollen med dramatik, kämpaglöd och vänskap – allt kids behöver. Mangan fick naturligtvis en anime bara några år senare som även den rönte stora framgångar.

Serien handlar om Tsubasa Oozora, en ung pojkvasker som tidigt visade sig vara något av ett bollgeni. Under seriens gång följer vi honom under hård träning och dramatiska kupper, möter hans rivaler och vänner, och får se honom triumfera mot alla odds. Det hamrar verkligen in budskap som att aldrig ge upp, kämpa hårt och vara god. Typiskt 80-tal, vilket även syns på frisyrerna.

Captain Tsubasa fick aldrig något fotfäste i Sverige, men i andra fotbollsnationer i övriga Europa var Tsubasa lika stort som Disneydags. Flera av dagens fotbollsproffs växte till och med upp med Tsubasa. Av denna anledning är det svårt att se vilken svensk målgrupp som skulle vara genuint intresserad av Rise of New Champions.

Actionboll med starka arkadvibbar

Det är lätt att lära sig grunderna i Rise of New Champions. Du behöver bara hålla reda på ett par knappar och kan utöka dina tekniker med tiden. Grunderna handlar om att dribbla förbi motståndet, tackla motståndare för att sno bollen och skjuta för att nöta ner målvaktens ”livmätare” och göra mål. Spelar du tillräckligt aggressivt aktiverar du en boost som gör dina spelare lite bättre, och laddar du upp dina skott till max aktiverar du mäktiga attacker. De bästa spelarna har flera egenskaper som du behöver exploatera för att vinna och när du gör det är Rise of New Champions otroligt tillfredsställande. Problemet är bara att motståndarna är lika benägna att använda sina förmågor för att krossa dig!

Captain Tsubasa: Rise of New Champions har de sedvanliga spellägena du förväntar dig av ett pseudo-sportspel. Du har ett träningsläge, multiplayerlägen för både offline och online med säsongsdrivna kupper, möjligheten att skapa skräddarsydda lag och ett gediget bibliotek med bakgrundsberättelser som berikar storyn och dränker fans med nostalgiska ögonblick från animen.

Du blir rekommenderad att börja din spelupplevelse med storyläget Episode: Tsubasa som etablerar spelmekaniken och karaktärerna du kommer bekanta dig med. I detta läge varvar spelet dialoger och intensiva matcher med filmiska sekvenser. Det är ett underhållande läge för alla som gillar animespel, då karaktärer får komma till liv genom röstsatta dialoger och spektakulära actionsekvenser. Du får också skola dig i spelets kontroll och funktioner.

Episode: Tsubasa tar dig från svettiga regionala turneringar till mardrömslika ungdomsmästerskapen. Du kommer gråta både blod och svett (ja gråta!) innan du är klar med Episode: Tsubasa. Enligt spelet är läget till för nybörjare. Och även om det är en ypperlig introduktion till källmaterialet, fullt med humor och välproducerad dramatik, så är det definitivt inte designat för nybörjare.

Efter ett par enklare matcher skruvar spelet upp svårigheten och du får erfara hur fullkomligt oförlåtande Rise of New Champions kan vara. Helt plötsligt eskalerar motståndarnas AI och bollspel till en nivå du inte hunner anpassa dig till. Samtidigt är AI:n hos dina medspelare på samma nivå som gårdagens grönsaker. Utan möjlighet att anpassa svårighetsgraden är det få spelare som kommer ta sig genom storyn. Jag har aldrig svurit så fula svordomar som när jag spelade Episode: Tsubasa.

Det finns ett annat storyläge (Episode: New Hero) i vilket du gör din egna fotbollsspelare och ger dig ut på en snarlik karriärsutveckling som Tsubasa, men det läget är ÄNNU svårare.

Captain Tsubasa: Rise of New Champtions, Bandai Namco.

Underhållande men bäst i sällskap

Captain Tsubasa: Rise of New Champions är i sin kärna ett underhållande, actionbetonat arkadspel i fotbollsshorts. Matcher kan bli otroligt frustrerande på de svårare nivåerna, men är i mänskligt sällskap avsevärt mer avkopplat.

Denna homage till ett av historiens mest lästa manga är som bäst när du skjuter in en boll så laddad med energi att målvaktens händer ryker när de snuddar vid den. Intensiteten i matcherna gör att du blir fullkomligt engagerad och kan ropa mot skärmen som en hängiven fotbollssupporter. Spelets spektakulära och filmiska inramning är en stark bidragande faktor. Av samma anledning är det också lätt att bli frustrerad under långa sessioner.

Med tanke på kännedomen om Tsubasa här i Sverige har jag svårt att se hur framgångsrikt spelet kommer bli på våra breddgrader. Däremot kan jag lätt se att en grupp hängivna fans som rör sig i samma kretsar spelar det här tillsammans på konvent eller i föreningar. Rise of New Champions gör sig absolut bäst i sällskap ändå.

Spelet ser ut att ha långsiktiga planer med sina onlinekupper och ett season pass med flera nya karaktärer under utveckling.

Under min recensionstid var utbudet av onlinematcher näst intill obefintligt och jag kan av den anledningen inte värdera nätoptimeringen på spelet. Däremot verkar det fungera som alla andra onlinespel: med olika lobby-rum du går med i eller skapar själv.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions finns ute nu på Playstation 4, Nintendo Switch och PC.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions är ett intensivt actionspel förklätt till sportspel. Likt källmaterialet berättar den hjärtvärmande berättelser om stark rivalitet och kämpaglöd till spektakulär, helt fullständigt överdriven, fotbollsaction. Om du tror att Rise of New Champions fungerar som FIFA eller PES begår du ett gravt misstag - det här spelet följer inga etablerade regler. Glidtackla motståndarna och peppra målvakten med Kamehameha-bollar för att segra. Det här är ett spel främst riktat till fans av serien, vilket man då skulle kunna tro innebär att spelet har en anständig svårighetsgrad, men Captain Tsubasa är svårt som in i helskotta.
  • Enkelt att lära sig, kul att spela
  • Kämpaglöden och rivaliteterna
  • Mycket bakgrundshistoria