Cotton Fantasy Recension

Med sina många olika rutter och fler spelbara karaktärer är Cotton Fantasy ett kul tidsfördriv för fans av söta skjutarspel.

Superlative Night Dreams Cotton Fantasy är ett alldeles sprillans nyutvecklat instick i Cotton-serien. Det dimper ned efter en lagom ström av remakes och nysläpp av seriens äldre alster och känns på många sätt som en naturlig uppföljare. Spelmekaniken och den glättjefulla designen och världsbygget finns alla där man förväntar sig, och det finns dessutom gott om anledning att göra resan genom dem flera gånger.

Fantasy eller Rock ’n Roll

I Japan heter Cotton Fantasy i stället Cotton Rock ’n Roll och har faktiskt funnits tillgängligt sedan i julas. Precis som Cotton 100%, Panorama Cotton med flera före det, är Cotton Fantasy tillgängligt på PlayStation 4 och Nintendo Switch. En arkadversion är visst också i görningen, men verkar dröja länge än.

Det är ININ Games som står för distributionen i de flesta territorier, medan utvecklingen hanterats av Studio Saizensen. De sistnämnda har utvecklat flera spel i Umihara Kawase-serien samt Code of Princess, bland annat. Några av deras tidigare skapelser gör gästspel bland spelbara karaktärer i Cotton Fantasy.

Cotton Fantasy: Umihara Kawase gör gästspel!

Tillbaks i Willow-träsket

När alla Willow-godisar försvinner ur feernas land är det återigen dags för den sötsakstokiga häxan Nata de Cotton och hennes manipulativa medresenär, fen Silk, att återställa ordningen. Det enda som känns värt att poängtera med den närmast parodiskt enkla berättelsen i Cotton-spelen är med vilken iver och entusiasm röstskådespelarna levererar sina roller. Att man ens bemödat sig med röster för alla mellansekvenser är lite av ett under i sig. Kanske är jag i minoritet här, men jag gillar det!

Det är inte bara bland röster och berättelsen allt är sig likt; den fundamentala mekaniken bakom skjutandet i Cotton Fantasy tar också efter sina förlagor. Rent allmänt gäller det att skjuta på allt som rör sig och plocka kristaller från dem så fort tillfälle ges. Skjuter du på kristallerna ändrar de färg och beroende på vilken du plockar upp får du ett nytt aktivt vapen, uppgraderar det du använder för närvarande, eller ökar på din erfarenhetspoäng.

Du behöver förutom styrspaken egentligen bara hålla reda på tre knappar: Skjut, Bomb samt Auto på Y-, B- och A-knapparna respektive. Du kan så klart ställa in dessa efter behag antingen pi spelet, eller i faller Switch på konsolens kontrollmenyer. Att trycka upprepade gånger på Skjut ger samma resultat som att hålla inne Auto. Håller du i stället in Skjut-knappen kan du släppa loss magiska attacker. Bomb-knappen utlöser en skärmrensande förmåga eller dylikt; det beror på karaktären du spelar.

Enkelt att plocka upp – svårare att bemästra

Utmaningen i Cotton Fantasy framkommer i att bemästra uppgraderingssystemet och de olika karaktärernas sätt att använda sig av det. En av karaktärerna, Fine, har inte ens några extraliv, utan använder i stället en mätare som fylls på av att plocka kristaller. Cotton Fantasy har totalt sju spelbara karaktärer som alla känns väldigt unika. Skulle du verkligen vilja fördjupa dig i spelet finns dessutom ett träningsläge som låter dig nöta varje enskild (avklarad) bana med valfri karaktär och inställningar till denna. De tre svårighetsgraderna Normal, Hard och Extra samt poängtavlorna online lär kunna tillfredsställa de flesta inbitna fanatiker av så kallade cute ’em up-spel.

Cotton Fantasy: 3-D-banor!
De tredmiensionella banorna från Panorama Cotton gör delvis återkomst.

Cotton Fantasy släpptes digitalt den 20 maj 2022 på Nintendo Switch och PlayStation 4 för den rekommenderade prislappen 399 kronor. Två fysiska utgåvor finns att förboka via Strictly Limited Games (40 € för standard; 110 € för samlarutgåvan). Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod.

Cotton Fantasy är ett väldigt trevligt instick i både sin serie och sin genre. Med sitt stora gäng spelbara karaktärer och flertalet rutter lär det kunna roa de flesta fans av skjutare/cute 'em ups. Spelet är dessutom en rätt bra inkörsport för den nyfikne.
  • Många spelbara karaktärer
  • Bra fortsättning på sin franchise
  • Lätt att plocka upp och förstå; svårt att bemästra