Crash Team Rumble recension

Glöm allt du lärt dig om Crash Bandicoot genom åren. Crash Team Rumble är långt ifrån något Bandicoot-spel vi sett tidigare. Den här gången ger vi oss ut på nätet och spelar tillsammans med tre andra i ett MOBA som snarast kan liknas vid en virtuell fruktsallad.

Den orangea punggrävlingen Crash har hängt med ett bra tag nu. Faktum var att vi som är lite äldre lärde känna honom redan i mitten av 1990-talet. Sedan dess har vi sett honom i en uppsjö olika spel, allt ifrån klassiska plattformsäventyr, till racingspel och rena partylir. Därför är det rätt upplyftande att se honom i en helt ny genre. Crash Team Rumble bjuder in dig och dina vänner till en galen tillställning där laget med mest frukt står som herre på täppan.

Ett riktigt lagspel

Crash Team Rumble är ett så kallat Multiplayer online battle arena-spel, eller MOBA, där två lag om fyra spelare vardera skall samla Wumpa-frukter med så stor frenesi som möjligt. Det lag som först lyckas samla på sig 2000 frukter står som segrare. Enkelt, eller hur?

Ja, konceptet är enkelt, men vill du bli en mästare i Crash Team Rumble kräves samarbete, skicklighet och lite tur. Laguppställningarna utgörs av vänner och fiender till Crash som vi lärt känna i de tidigare spelen, däribland Tawna, Coco och skurken Dr. Neo Corte. De. De är uppdelade i tre kategorier: Scorers, Blockers och Boosters. Alla med olika egenskaper som, om de spelas rätt, skapar en lagdynamik som kan avgöra matcher.

Vem suger sa du?!

Spelare kan mixa lagen precis som de själva vill, men tanken är att Scorers skall hämta Wumpa-frukter och återvända med dem till basen. Ni kan säkert då lista ut att Blockers viktigaste uppgift är att hindra motståndaren från att göra det samma. Boosters har i mitt tycke den svåraste, och samtidigt roligaste, uppgiften. Som Booster blir det ditt jobb att samla föremål över hela kartan för att sedan förse dina lagkamrater med power-ups. Ja, ni förstår att Crash Team Rumble är ett lagspel och när alla spelar som ett team är livet en fröjd. Ni förstår kanske också att det sällan blir ett bra teamwork när du spelar tillsammans med tre främlingar som alla vill spela som Scorers utan att tänka på laget. I de lägena är frustration den dominerande känslan.

Måste låsa upp allt

Utöver ovan nämnda tre huvudgrenar har varje karaktär unika egenskaper. Dr. N. Brio kan förvalda sig till ett grönt monster som med ren muskelkraft motar bort allt som kommer i närheten, samtidigt som Dingodile med hjälp av sin dammsugare kan skinna fiender på surt förvärvade frukter. Dessa egenskaper är perfekta för Blockers. Det samma gäller för övriga karaktärer. Deras egenskaper är väl anpassade till deras roller. Om ni lyckas skrapa samman ett komplett lag och spela ihop er så lär ni er snart medspelarnas styrkor och svagheter. Ett väl sammansvetsat lag har alltid en rejäl fördel jämfört med om du spelar med tre okända över nätet.

Crash Team Rumble är roligt i små doser. Matcherna är intensiva och humöret växlar hela tiden mellan total lycka och stor frustration under fighterna. Min stora invändning mot Crash Team Rumble är i dagsläget det faktum att det känns som att jag spelar ett demo. Visst, det finns många banor att behärska, men bara ett spelläge. Jag tror nog att utvecklaren Toys For Bob kommer att lansera lite mer variation i kommande uppdateringar, men som det är nu blir jag snabbt mätt på att samla frukt.

Har du spelat något Crash Bandicoot-spel tidigare så lär banorna vara bekanta.

Variationen kommer i dagsläget i form av de olika kartorna, alla inspirerade av Crash Bandicoot-universumet. Inte nog med att de ser olika ut, de har alla olika, unika egenskaper och power-ups som gör att det trots allt inte alltid känns tråkigt eller uttjatat.

Det är inte helt enkelt att njuta till fullo av Crash Team Rumble från start. Varje karaktär har inledningsvis en hel hög låsta egenskaper som blir tillgängliga allt eftersom. Faktum är att det till och med finns karaktärer som måste låsas upp genom att spela och vinna matcher. Det är också orsaken till att det är svårt att sluta spela Crash Team Rumble. Jag vill helt enkelt låsa upp allt, vilket i och för sig inte är svårt, men det kräver lite jobb. Det är väldigt skönt att se att det inte går att köpa fördelar genom något vidrigt pay-to-win-system. Frågan är dock om spelet i sin nuvarande form är värd sitt fullpris?

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis är Crash Team Rumble ett småmysigt spel som visar sig från sin ljusaste sida när du spelar tillsammans i ett sammansvetsat lag. Matcherna är precis lagom långa och den där åtråvärda ”bara en match till”-känslan är ständigt närvarande. Men när du låst upp allt och spelat alla banor ett antal gånger finns det inte mycket mer som håller mig kvar i äventyret.

Jag hoppas att Toys For Bob håller spelet uppdaterat och relevant i ett bra tag framöver. Annars ser jag en uppenbar risk att det, för tillfället aktiva communityt, sakta dör ut. Den dagen Crash Team Rumble slutar locka nya spelare kommer det tyvärr att vara helt orelevant, då spelet kräver att minst åtta spelare bestämmer sig för att samtidigt logga in och samla fler Wumpa-frukter än motståndarna.

• Lagom långa, lagom intensiva matcher
  • Kul karaktärer med olika egenskaper
  • Varierande banor, både grafiskt och funktionellt