Decay of Logos Recension

Decay of Logos är ett mindre spel skapat av en liten utvecklare som bjuder på vacker, spartansk grafik och en mystisk värld full av faror. Accepterar man den nedbantade Soulsbornemekaniken och svajiga prestandaoptimeringen finns det njutning i denna lilla mumsbit.

Decay of Logos är utvecklat av Amplefy Creations, en självständig studio i Portugal som inriktar sig på ljuseffekter i mjukvara. Till exempel har de haft ett finger med i utvecklingen av Fire Watch, Broforce och Everything. Med pengarna från deras tjänster har de finansierat sitt första egna spel: Decay of Logos, ett actionrollspel med varm grafik, subtilt berättande och utmanande strider.

Ni som kan läsa mellan raderna förstår att Decay of Logos är ett spel med Souls-liknande mekanik och berättande. Efter en kort scen kastas du ut i en mystisk och farlig värld för att hämnas förödelsen av din by och morden på din familj. Du spelar som en stum hjältinna, använder de vapen och kroppsskydd du hittar för att ta dig genom en förrädiskt land fullt av faror och dödliga varelser. Ingen handhållning förekommer i Decay of Logos och det är upp till dig att hitta din väg fram.

Jag har recenserat en uppdaterad version via Steam som är mer stabilt än versionen innan releasen den 27 augusti. Tidiga recensioner baserar sig på en trasig pre-release-utgåva och är inte helt representativa för spelet i dag.

Mindre och uthärdligt

Innan jag går vidare vill jag upprepa att Decay of Logos är en nätt titel, utvecklat av ett litet team med en mindre budget. Även om det lånar element från storspel kan det inte jämföras med titaner som The Legend of Zelda: Breath of the Wild eller Dark Souls. Det är helt enkelt orimligt och orättvist.

Decay of Logos är rent visuellt behagligt att spela. Grafiken har ett varmt sken, även i grottor och träsk. Färgerna förstärker den spartanska grafiken, särskilt i miljöerna, där den kompenserar för de relativt detaljlösa omgivningarna och gör dem lite mer levande. Några av spelets utkiksplatser är till och med makalösa och väcker lusten att utforska. Dessvärre är spelets optimering inte särskilt vässad och Decay of Logos tappar några bildrutor per sekund ibland utan någon vidare anledning. Prestandan är inget som direkt förstör upplevelsen men groparna i prestanda är ändå så pass frekventa att de är märkbara.

Utvecklaren Amplefy Creations skriver på sin officiella blog att spelet inom en snar framtid ska få en patch som jämnar till prestandan och stabiliteten.

Utsiktsplatser väcker äventyrslusten.

I Decay of Logos rör du dig genom linjära miljöer med enstaka förgreningar till grottor och andra utrymmen som behöver undersökas för att hitta nycklar eller redskap att ta sig framåt. Här och där finns små hemligheter och roliga detaljer, som till exempel giftiga svampar eller gömda skatter. Som indieproduktion är det ett relativt långt spel på runt tio till femton timmar beroende på spelstil. Längden gör att spelets små skavanker är överkomliga och att dess starkare sidor är det som sätter sig på minnet.

Grundläggande men lagom utmanande

Vid det här laget är Soulsborne, eller soulslike, ett begrepp som går att applicera på många spel. Decay of Logos hör till dessa. Även om spelet saknar den avancerade mekaniken i något som Dark Souls, finns det tillräckligt här för att spelet skall fungera. Du kan parera, undvika och attackera. Längre in i spelet får du möjligheten att använda några magiska besvärjelser men stålet är det du lutar dig på i strid. Erfarna Soulsspelare förväntar sig nog vid första anblick att Decay of Logos ska bete sig som ett From Software-spel, men det är bättre att lägga de förväntningarna åt sidan och istället lära sig spelets egna regler. Till exempel kan du inte avbryta attacker och rörelser genom att undvika. Inte heller kan du väva samman rörelser och attacker som en ninja i plåtrustning. Decay of Logos har ett inneboende tempo som är långsammare och när du vänjer dig med det känns striderna helt okej, om ändå lite rudimentära.

Strider kan snabbt leda till nederlag om du är oaktsam.

Precis som Link i Breath of the Wild behöver vår hjältinna i Decay of Logos stundom hitta nya vapen och rustningar när de hon använder går sönder. Detta system gör att du hela tiden får experimentera med din arsenal och spelstil. Personligen tycker jag att det är spännande att prova nya saker, finna glädje i att hitta något nytt. Men jag förstår att det kan vara obekvämt för andra spelare. Vapenslitage är något som är del av utmaningen i Decay of Logos och gör att du behöver vara taktisk i dina äventyr.

Spelet har enligt mig en blindtarm i sin konstruktion. Något som en gång i tiden fyllde en funktion, men som i dag är en restprodukt i koden. Decay of Logos har ett levelsystem där hjältinnan progressivt blir allt starkare desto längre in i äventyret hon kommer. Som vi kan förvänta oss ökar hennes attribut och överlevnadsförmåga, men detta är inget vi styr över. Hjältinnan har en förutbestämd (antar jag) utveckling och jag som spelare kan inte påverka i vilken riktning hon växer. Förutom grundläggande egenskaper som livspoäng och uthållighet i strid, finns det inget syfte för levelsystemet. Det finns inga egenskaper att låsa upp. Inga magier eller vapen med levelkrav. Levelsystemet fyller inget meningsfullt syfte och karaktärsutvecklingen är helt ointressant. Den enda form av kontroll du har över hjältinnans funktioner är vilka vapen och föremål du utrustar henne med. Men med tanke på att föremålen verkar vara slumpartade, kan du inte direkt styra över det heller.

Om ni ursäktar uttrycket, detta är en soulslike

Begreppet soulslike använder jag för att bättre beskriva spelet i sin helhet, inte för att minimera eller kasta skit på det. Jag kan uppskatta att ett spel förenklar aspekter av soulsborne mekaniker så att spelet blir mer lättillgängligt. Det subtila berättandet förknippat med From Softwares actionrollspel är något jag innerligt kan uppskatta. Dacay of Logos använder samma lugna berättande, där lager av historier till slut bildar en helhet som är mer än summan av varje enskild del. Om än på en mindre skala. Dessutom har spelet flera små egenheter som särskiljer det från dess större likar, till exempel blir hjältinnan successivt svagare om hos stupar flera gånger på rad utan att vila vid ett läger.

Decay of Logos förtjänar inte den kollektiva skit kritiker och gamers kastat på det. Det är ett helt okej spel och som indieprodukt faktiskt ganska bra. Det är en liten upplevelse som inte kostar dig mer än 200 SEK i de digitala butikerna och något som kan skänka några timmars underhållning i väntan på annat. Är du nyfiken på ett mindre actionrollspel med subtilt berättande, vacker grafik och utmanande strider kan jag rekommendera att ni iallafall kikar närmare på Decay of Logos.

Decay of Logos är ett indiespel som lånar inspiration från Breath of the Wild och Dark Souls för att skapa en mindre och mysigare utmaning som kan klaras på ett par sittningar.
  • Vackra miljöer
  • Mystiskt berättande