Destiny 2: The Witch Queen Recension

Hemligheter och mysterier uppdagas i Savathûns episka berättelse samtidigt som nya frågor uppstår. Weapon crafting ger spelare makten att skapa sina egna vapen-rolls och Tronvärlden är en lekplats för pusselintresserade. Bortsett från mindre buggar och system i behov av små justeringar är The Witch Queen en suverän expansion för inbitna fans av Bungies rymdepos! Nykomlingar kan dock ha svårt att hänga med i svängarna.

Upptrappningen till The Witch Queen har varit ett långt och utdraget förspel av lögner, mysterier och skuggspel iscensatt av expansionens titulära häxdrottning: Savathûn. Information om hennes handlingar och spekulationer om hennes motiv har länge rört sig i bakhuvudet på Destiny-spelare. Under det senaste året har trumvirveln ökat i tempo. I flera säsonger har Savathûn haft ett finger med i spelet och styrt händelser under näsan på oss. Och efter förra månadens dramatiska avslut står vi nu äntligen framför häxdrottningen.

Detta är banne mig den bästa expansionen Destiny 2 sett sedan Forsaken!

Lögner och uppenbarelser

Destiny 2: The Witch Queen är den bästa berättelsen Bungie skrivit på flera år. Som en hängiven följare och nörd i allting Destiny har det varit ett rent nöje att spela genom kampanjen. Actionsekvenserna har varit frenetiska, miljöerna häpnadsväckande och berättelsen spännande. Och medan den centrala kampanjen har en tydlig röd tråd öppnar den upp för flera sidospår som berikar helheten med insikter i fiendens motiv, konflikterna som bubblar och övergripande maktspel som äger rum.

Det som gör kampanjen och berättelsen så underhållande är de uppenbarelser den bär med sig och som kastar om allt vi trodde oss veta. Och när röken från slutstriden skingrar sig står vi där med ett nytt intryck av Savathûn, samt en förebådande dyster framtid. Sättet Bungie eskalerar sitt berättande och väver in säsongerna skapar en gripande story för spelet som peppar mig inför framtida expansioner.

Allt blir också extra kul av att Savathûn själv är en så intressant karaktär. Hon är sassy, intelligent, manipulativ, kunglig och mystisk. Savathûn är inte bara ett steg utan en hel trappa över tidigare krigshetsande skurkar. Hon dominerar varje gång hon öppnar munnen, blandar sanningar med lögner och vill få dig att tro att hon gör dig en tjänst, samtidigt som hon håller en dolk mot din rygg. Fenomenalt gestaltat och en av de bästa skurkarna vi haft nöjet att handskas med!

The Witch Queen.
Härskarinnan vi vill döda, men samtidigt bli trampade av.

Som grädden på moset levererar The Witch Queen en av spelets absolut bästa raider. Vow of the Disciple låter oss äntligen få insikter om den kosmiska dragkamp som pågått i evigheter. Våra tidigare uppfattningar om Mörkrets hierarkier ställs som ett korthus i en orkan och sanningen är både skrämmande och upphetsande. Utan att avslöja för mycket så kan jag säga såhär: Dialogerna och miljöerna i Vow of the Disciple har ett av de bästa narrativen i Destiny:s historia. Framtiden i Destiny har sannerligen blivit mycket mer spännande.

Säsongens grönsaker

Season of the Risen, den aktuella säsongen som löper i samband med releasen av The Witch Queen är den första som faktiskt har något med expansionen att göra. Samtidigt som du bryter dig in i Savathûns tronvärld för att söka en lösning till hennes återkomst, krigar du för att försvara Jorden från hennes invaderande styrkor.

Där tidigare säsonger berättat sidospår bredvid en expansion berikar Season of the Risen helheten genom att engagera alla karaktärer i rådande händelser. Detta gör att världen i Destiny känns väldigt levande just nu och spelare med och utan expansionen blir delaktiga.

Legendarisk återkomst

The Witch Queen återintroducerar hard mode kampanjuppdrag. Redan från och med första uppdraget kan du ta dig an kampanjen på legendarisk svårighetsgrad, vilket jag starkt kan rekommendera för alla som tidigare sysslat med Destiny. Att ta sig an kampanjen på en utmanande nivå engagerar så mycket mer än när du plogar genom storyn halvsovande. Klarar du hela kampanjen på legendarisk nivå blir du belönad med uppgraderingar som besparar dig flera timmar (potentiellt dagar) av grind.

I post game får du tillgång till ett roterande uppdrag i veckan som du kan spela om för värdefulla material och triumfer mot expansionens medalj och titel. Dessa går då också att spela på ännu högre svårighetsgrad för större chanser för de väldigt eftertraktade Ascendent Alloy som du behöver för att uppgradera dina craftade vapen. Mer or weapon crafting strax.

Ogästvänligt

Det absolut största hindret som The Witch Queen erigerar är just berättelsen. Bakgrundsberättelser, legender och äventyr från sju år av Destiny amalgamerar till en deckare som går ut på att blotta Savathûns planer. Utan förkunskaper i Hive-historia, Savathûns ursprung, de ondskefulla maskgudarna eller den kosmiska kampen som pågår i bakgrunden har man ingen chansning att hänga med i berättelsen.

Destiny 2: The Witch Queen befäster Destiny som ett spel för hängivna nördar som lever i dess universum. Ju längre spelet fortskrider, desto svårare är det att hoppa på. För oss som spelat Destiny de senaste 7 åren är The Witch Queen en otroligt engagerande och tillfredsställande upplevelse. Men oinvigda kommer ha otroligt svårt att bli motiverade. Speciellt just nu när berättelsen eskalerar mot sagans slut.

Jag önskar att Bungie kunde uppdatera introduktionsuppdragen inför varje ny expansion, så att nya spelare lättare kommer in i kontexten av den rådande storyn. Om du bestämmer dig för att börja spela rekommenderar jag att du gör lite förstudier i Destiny:s lore bara för att ha en susning av vad som händer. Det finns flera duktiga experter i kollektivet att vända sig. Och om du har en aktiv vän kan du räkna med att hen kommer nörda loss ordentligt om du börjar ställa frågor om Savathûn, Calus eller Crow.

Bygga bössor med rymdmagi

Ett av expansionens stora säljargument är weapon crafting. För ett spel som de senaste sju åren varit väldigt obarmhärtig med sina belöningar är tanken på att konstruera sina vapen hissnande. Umbral Engram och möjligheten att påverka utkomsten av belöningar har varit en väldigt framgångsrik funktion i Destiny. Weapon crafting har potentialen att bredda spelares inflytande ännu mer! Men naturligtvis är Bungie återhållsamma med makten de sätter i spelares händer.

Tidigt i kampanjen får spelare tillgång till en uråldrig relik. Den låter dig läsa av och absorbera minnen från materiella ting. Så självklart använder vi den för att producera vapen! Genom att låsa upp ritningar (bland annat genom att absorbera information från droppade vapen) kan du spendera resurser för att bygga vapen av samma slag. Till en början har den bara ett fåtal tillgängliga egenskaper, men ju mer du brukar vapnet desto fler egenskaper låser du upp. Därefter kan du forma om vapnet för att applicera de egenskaper du önskar på det.

Eftersom du från början kan se vilka egenskaper ett vapen kan få, kan du planera din build och hur vapnet kan komplettera din spelstil. Att dessutom investera i vapnet, utveckla det och känna hur det blir bättre är engagerande. Det bidrar till att spelandet får ett nytt syfte utöver att göra repetitiva bounties eller patrol-aktiviteter. Du vårdar och förbättrar ditt vapen. En datumstämpel gör också att ett visst sentimentalt värde tillkommer vapnet. Ungefär som dagen du tog körkort eller kunde handla på Systembolaget.

Att bygga sina vapen är mekaniskt enkelt, men en tidskrävande process. Innan du kan börja snickra behöver du som sagt låsa upp ritningen. Detta har visat sig vara en jävligt enerverande process då majoriteten av ritningarna kräver att du hittar och absorberar informationen från flertalet vapen av samma typ. Det kan låta enkelt men här är haken: vapnet måste ha Deepsight Resonance för att låsa upp ritningen. Så inte nog med att du måste hitta det vapnet du vill bygga, det måste också ha Deepsight Resonance. Ta då också i beräkning att andra vapen och rustningar existerar i samma belöningspool och du inser vilket jobb det blir att komma till skott med weapon crafting.

Jag har de senaste två veckorna lagt ner över 10 timmar i PsiOps Battlegrounds (säsongens nya aktivitet) för att hitta de nödvändiga vapnen för att kunna bygga pilbågen Under Your Skin. Hittills har jag bara hittat en av tre. Jag är rädd att jag inte kommer hinna konstruera de vapen jag vill använda från säsongen (för att inte tala om samtliga vapen) innan nästa säsong sparkar igång med nya vapen att bygga. Vissa vapen kräver uppemot fem absorberade vapen för att bli upplåsta för crafting!

Weapon crafting är en suverän funktion som ger spelare mer kontroll över sina belöningar och som engagerar dig i spelets aktiviteter. Men i dagsläget behöver tillgången till ritningarna justeras. Annars riskerar spelare att drabbas av ännu mer FOMO än vad ett live service-spel redan ingjuter.

Glaven – ett udda vapen i mixen

Glaven, den nya vapenarketypen, är ett närstridsvapen som kan skjuta projektiler och blockera fiendeeld. Det är en schweizisk armékniv som är bra på allt men inte bäst på något. Med tanke på dess funktioner och användningsområden kräver den särskild finess och expertis från sin användare, eller gynnsamma förhållanden för att prestera.

Glaive, The Witch Queen.
De exotiska varianterna är tyvärr undermåliga.

Med närstridsattackerna kan du kedja tre, fyra slag snabbt som hugger ner de flesta svaga fiender. Avfyrningsattacken är tung och gör mycket skada. Träffar med projektilerna laddar upp glavens energi som kan konverteras till en sköld som absorberar skada. Detta gör att glaven är ett mångsidigt vapen som lämpar sig i aktiviteter med svärmande fiender. Det är ännu för tidigt att avgöra hur användbar glaven är i metan. Däremot är det ett otroligt roligt vapen att slänga runt med.

Personligen älskar jag glaven, då den likt pilbågen är ett vapen som kräver finess och taktik för att vara effektivt. Jag använde glaven under kampanjen på legendarisk svårighetsgrad och det var väldigt tillfredsställande att hugga ner trallar, följa upp slakten med en salva i nyllet på en knight för att sedan blocka en häxas blixtskurar. Visst, andra vapen hade gjort jobbet lika bra eller bättre. Men flexibiliteten i glaven är en frisk fläkt bland alla SMG:er och fusion rifles.

Crafting är inte allt

Om du oroar dig för att weapon crafting förstör motivationen att leta efter slumpmässiga vapen så kan du slappna av. Den här säsongen tillkom massor av intressanta vapen med potentialen att bli meta. Dessa går inte att bygga utan kommer från den så kallade world loot pool – slasken som innehåller i stort sett allt. Till exempel en Recluse 2.0 vid namn Funnelweb eller en granatkastare som kan frysa fiender. Utöver det finns det ett antal spännande vapen i spelets end game-aktiviteter att tråna efter!

En lekplats av pussel och hemligheter

Destiny 2: The Witch Queen låter oss inkräkta på Savathûns marker. I hennes tronvärld. En personlig dimension som mäktiga varelser i Destiny kan skapa för att säkerställa sin odödlighet. Denna värld speglar Savathûns historia och personlighet. Vi hittar mörka träskmarker och underjordiska ruiner typiskt för hennes ras Hive. Men vi hittar också blanka katedraler och blomstrande trädgårdar som speglar hennes nyvunna krafter. Hennes tronvärld är en sprudlande lekplats med distinkta miljöer, vacker estetik och massor av dolda hemligheter.

Inte sedan Dreadnaught i Destiny: The Taken King eller The Dreaming City har jag känt sådan upptäckarlust som i Savathûns tronvärld. Mindre belöningar dolda i små alkover, längre uppdrag spridda över flera dagar och samlarföremål som låser upp små berättelser går att hitta och varje litet fynd är som en liten godisbit. Utöver fri vandring i hennes domän kan du även ta del av återkommande uppdrag samt av gruppaktiviteten Wellspring. Du får till och med en smygtitt på raiden i uppdraget Preservation och sia insikter om Savathûn i hennes brunn varje vecka.

Det finns helt enkelt mycket att syssla med.

Jag vill särskilt belysa hur intressanta miljöerna är. Även om de efter en tid kommer bli bekanta och tappa sin lyster är de i stunden fantastiska. Jag älskar att spankulera i Savathûns slott, undersöka marmorstatyerna av hennes folk och tolka dess betydelser. De benvita strukturerna påminner om människors gotiska stenbyggen, fast med en vass aggressivitet typisk för Hive. Bungies konstnärer och level designers är suveräna världskreatörer och jag är tacksam för upplevelserna de skänker mig varje expansion.

Ljus framtid för Destiny

Destiny 2: The Witch Queen är lägger grunden för spelets framtid. Med berättelsen höjer det ribban för hur narrativet löper. Historien eskalerar i intensitet och skruvar ännu hårdare på etablerade normer, vilket skapar spänning inför framtida expansioner och säsonger. Samtidigt breddar Bungie spelets belöningssystem med weapon crafting som både engagerar och ger spelare en ny aveny för vapenfetischism.

Destiny 2 är inne på sitt femte år och fortsätter att utveckla och bredda upplevelsen. Från löpande säsonger, omarbetade subklasser, nya sätt att få vapen och berättelser som fängslar och berör. The Witch Queen är en milstolpe i varumärket som vi kommer att minnas, framförallt för dess framsteg i narrativet. Berättandet har inte varit såhär skarpt på länge!

I skrivande stund existerar ett par buggar och crafting-systemet är i behov av lite justeringar. Servrarna har svajat lite, särskilt under första raid-helgen. Över lag är The Witch Queen dock en kvalitativ upplevelse som tillfredsställer den inbitna spelaren. Anser du dig själv vara en Destiny-spelare är The Witch Queen ett måste. Fast om du är det behöver jag troligtvis inte övertyga dig.

Fans och veteraner kommer ha en suverän tid med The Witch Queen. Storyn är engagerande, har vändningar som kommer överraska och dra berättelsen i en spännande riktning. Samtidigt har grinden i spelet fått en ny aspekt i och med weapon crafting som låter spelare investera och modifiera sina hemmagjorda vapen. Den nya glaven är en rolig leksak att ta med i strid som har potentialen att öppna upp för nya spelstilar. Och Savathûns tronvärld är en underhållande destination att utforska, med dolda gångar, varierade miljöer och intressant estetik. Det största problemet med Witch Queen-expansionen är att den är en riktig nörd-berättelse som tar stoffet från sju års speltid och spinner vidare sagan mot sitt stora crescendo. Av den anledningen är det otroligt avskräckande för nykomlingar som inte har någon aning om Savathûns historia eller vad sjutton maskar och tronvärldar är för något. Detta är en expansion för fansen.
  • Crafting är en spännande ny vändning
  • Throne World är vackert och mystiskt
  • Storyn är på riktigt välskriven