Dissidia Final Fantasy NT Recension

Kaos sprider sig och mäktiga kämpar från alla fyra hörnen i Final Fantasys multiversum kallas åter igen in för att puckla på varandra. Men vi behöver egentligen ingen anledning att slåss annat än att det är underhållande – så come at me!

Ett av mina absoluta favoritspel till Playstation Portable var Dissidia Final Fantasy från 2009. Det andra var Crisis Core: Final Fantasy. Dissidia kliade den där Super Smash Bros.-klådan som uppstod efter Wii-fjaskot. Det var actionfyllt, hade spännande mekanik som tilltalade rollspelsfans och samlade allt Final Fantasy-relaterat under ett tak. Uppföljaren Dissidia 012 var också ett toppenspel för alla som älskar roll- och fightingspel, men Playstation Portables dåliga försäljningssiffror ledde till att det aldrig blev någon hit.

Nu kommer det tredje spelet i serien – och äntligen på en stationär konsol! Dissidia Final Fantasy NT är en konvertering från arkadspelet som funnits i Japan sedan 2015. Till skillnad från de två föregångarna fokuserar Dissidia NT på tre-mot-tre-strider, vilket drastiskt ökar tempo. Dissidia NT är det definitiva Final Fantasy-slagsmålet.

Nog med snack, nu slåss vi

Storyn i Dissidia Final Fantasy NT är lika banal som den alltid varit. Skit händer på något kosmiskt plan och kämpar från hela multiversum kallas dit för att göra gudarnas smutsgöra. I en klassisk kamp mellan gott och ont möts hjältar och skurkar för att bestämma universums öde. Men som sagt, storyn är inte anledningen till att slåss.

De goda.

I Dissidia slåss man inte som i andra fightingspel. Det finns två typer av attacker i Dissidia, Brave- och HP-attacker. Den första reducerar motståndarens Bravery och ökar din egna; den andra tömmer din ackumulerade Bravery för att förstärka din HP-attack som reducerar motståndarens livsmätare. Missar din attack behåller du din Bravery. Utöver det tillkommer en uppsjö av olika effekter typiska för rollspel så som poison confusion, doom och blindness; summons som Shiva, Ifrit och Alexander; och EX Skills med unika funktioner för varje karaktär men som generellt förstärker dem. Dessutom är alla karaktärer fördelade i olika klasser som likt Fire Emblem är starka och svaga mot varandra.

Självklart går det att blocka och undvika attacker, samt dubbelhoppa och dasha genom luften.

Sammanfattningsvis rymmer Dissidia NT lika mycket rollspelsstrategi som fightingteknik. Varje lag består av tre karaktärer och varje lag hushåller med tre ”liv”. Om en karaktär blir utslagen dras ett liv av från laget. Hen kan återvända till striden så länge det finns liv kvar att tillgå. Matcherna vinns genom att ta tre liv från motståndarna eller klara uppgiften i matchtypen Crystal Battle. Vill du spela en-mot-en som i föregångarna finns det ett matchläge för det också.

Square Enix och utvecklaren Team Ninja tog ett modigt val när de skapade Dissidia NT: de låste storyn bakom gameplay. Berättelsen består av separata scener och strider som är fördelad bland en serie sammanlänkade noder. För att låsa upp en nod och ta del av storyn behöver du spendera en särskild valuta kallad Memoria som du erhåller genom att vinna matcher i spelets online eller single player-läge. Där andra fightingspel använder berättelsen som en slags tutorial, uppmuntras spelare att istället kasta sig in i matchen och uppleva storyn allteftersom.

A som i avancerat

Dissidia NT har som sagt många system och funktioner du som spelare måste bemästra för att bli bra på spelet. En snabbtitt på tutoriallektionerna kan lätt avskräcka den som bara vill hoppa in. Med över tjugo övningar med både instruktioner, förklaringar och praktisk träning, tog det mig över en timme att gå genom vartenda funktion. Det lämnade mig med en smärre huvudvärk när jag sedan startade min första match online och försökte tillämpa alla tekniker. Jag presterade förfärligt och mitt lag förlorade. För den som börjar spela Dissidia NT för första gången rekommenderar jag att istället ta några matcher i offline-läget och sedan några tutorials pö om pö. Även efter ett femtiotal matcher känner jag att jag inte bemästrar (eller minns) alla tekniker. Då är tutorial bra att falla tillbaka på.

Flashigt, ungefär det vi kan förvänta oss av FF.

F om i fans

Shantotto från FFXI Online säger alla sina dialoger i rim.

Något som Square Enix alltid gjort bra i sina spin offs är sammanfogningen av deras speluniversum. Dissidia Final Fantasy NT har inte bara ett rikt karaktärsgalleri från över 30 år av spel, det låter spelaren samla på allt från pixelikoner, titlar med homage till de många spelen, originalkompositioner av klassiska musikslingor såväl som nytolkningar och mycket, mycket mer. Utöver det låser spelaren upp attacker, vapen och kläder till kämparna som är unika för karaktärens originalspel. Cloud kan till exempel låsa upp det trubbiga svärdet Hardedge och Shantotto får utrustning från Final Fantasy XI Online.

Nykomlingar till Final Fantasy lär troligtvis inte värdera den här typen av service särskilt högt, men för hårdkokta fans som spelat vartenda spel i serien väcker det en stark nostalgikänsla och sug efter att samla allt!

Gediget och roligt

Dissidia Final Fantasy NT är ett otroligt gediget fightingspel med mycket innehåll att låsa upp, kämpar att bemästra och lagkompositioner att utforska. I stridens hetta pendlar det mellan rent kaos där alla spöar alla och kirurgisk precision där hela laget är fullständigt synkade. Tills det att du lär dig spelets tempo och din kämpes tekniker kan matcherna verka förvirrade och jobbiga, men om du härdar ut, kan Dissidia NT erbjuda en källa av underhållning.

Dissidias design förutsätter att du är intresserad i avancerade fightingspel. Spelet har en ganska hård inlärningskurva som kommer avskräcka de flesta casuals, men det bidrar istället till ett tufft onlineklimat. Var beredd på att behöva investera i Dissidia NT. Det är först när du kommit nära inpå spelet som det verkligen levererar.

Dissidia Final Fantasy NT är ett avancerat fightingspel som vänder sig mot Square Enix fans. Med massor av nostalgiskt innehåll och fartfylld action är det ett gediget fightingspel.
  • Presentationen
  • Musiken