EA Sports FC 24 recension

Det var en bitter skilsmässa. EA sade tack, men nej tack när FIFA begärde en ökning på 1,5 miljarder kronor för att förnya licensen med spelutvecklaren. Ett 30 år långt äktenskap var till ända och det är dags för EA Sports kronjuvel att stå på egna ben. Frågan är vilka avtryck separationen satt i det första spelet utan FIFA-licens och hur ser vägen framåt ut för det som nu heter EA Sports FC 24? Vi har testat den senaste upplagan av fotbollsspelens ohotade etta och vi gillar det vi ser.

Jag har spelat otaliga FIFA-spel genom åren. Spelare har kommit och gått, nya funktioner har tillkommit, andra har försvunnit, men varje utgåva har inneburit små steg framåt. EA har haft tid att skruva på detaljerna genom åren och när du tror att serien börjar närma sig maximal kapacitet så hittar EA på något helt nytt som förändrar spelet i grunden. Förra året fick vi HyperMotion2 som gjorde att alla spelare på plan rörde sig på ett helt nytt sätt i förhållande till bollen. Dessutom fick vi se damklubbar göra debut på planen. Frågan är dock om inte EA Sports FC 24 tar det största klivet hittills i seriens mångåriga historia?

Mycket nytt på ett bra sätt

EA Sports FC 24 introducerar en hel rad förändringar i animationer, nya spelstilar, ny version av Ultimate Team och ett helt nytt sätt att spela en karriär, både som spelare och tränare. Ett av de större tillskotten är det EA kallar Hypermotion V (där ”V” står för volymetriskt). EA har helt enkelt skannat olika spelares rörelsemönster och fört över dem i spelet. Och oj vilken skillnad det har blivit! Personligen var jag skeptiskt till funktionen när den presenterades och jag avfärdade den snabbt som en gimmick, men tji fick jag. Varje spelare har fått betydligt mer naturliga rörelser, både i spelet på planen, men även i de nya mellansekvenserna som ger ett helt nytt liv till EA Sports FC 24.

Haalands rörelser är bara en grej som lästs in i EA FC 24.

För att ni skall förstå vilken nivå det ligger på så finns nu en dedikerad artificiell intelligens för att simulera rörelsen i varje finger på handen. Det intressanta med detta system är dess långsiktiga potential: utvecklarna har sagt att de kan ta bilder av minnesvärda handlingar, låta Hypermotion V analysera dem och skapa nya animationer på en vecka för att låta fotbollshistorien återupplevas på din konsol.

En annan funktion som får EA Sports FC 24 att sticka ut från sina föregångare är Playstyles, ett verktyg som låter dig anpassa spelstilen för de spelare du skapar själv. Playstyles är även anpassade för att ge ikoner den unika touch som skiljer dem från resten av spelarna. Det finns totalt 34 olika att välja bland. De påverkar allt från löphastighet, bollinteraktioner på marken och i luften, huvudskott, frisparkar och nästan varje annan teknisk aspekt av fotbollen. Helt på en så nördig nivå som vi fotbollsfans älskar.

Din agent hjälper din karriär

Playstyles påverkar dessutom spelet betydligt mer än vad jag inledningsvis insåg. Varje spelare i ett lag kan ha två utrustade Playstyles. Spelstrategierna på planen måste ändras för att utnyttja dina toppspelares spelstil. Det innebär också att du måste lära dig hur varje individuell spelare agerar med bollen och anpassa ditt spel därefter. De mest kända fotbollsspelarna i världen kommer också att ha tillgång till Playstyle+ som gör att de kan utmärka sig ännu mer som ikoner. Den enda spellägen där dessa bonusar inte är tillgängliga är Volta.

Visst vill man se en match med en sån här inramning!

Jag, och kanske främst min 11-åriga son, är helt sålda på att spela EA Sports FC 24 online mot vänner och okända världen över. (Även om det nu var länge sedan jag lyckades besegra sonen).  Om du däremot föredrar att bara spela boll och klättra i seriesystem istället för att bygga lag, då är karriärläget något för dig. Årets solo-upplevelse är kanske den bästa någonsin och ger dig ett nytt perspektiv på fotbollsspelet. På tränarsidan finns ett helt nytt system för att hantera lagets träningsfilosofi som låter dig anta ikoniska stilar som Tiki Taka eller den berömda Park the Bus. (Har ni sett Ted Lasso?)

Det finns också ett nytt träningssystem med lagrutiner, individuella rutiner och en intuitiv editor för att spara dina strategier. På spelarsidan introduceras nu en agent som kan hjälpa dig att nå dina mål. Kanske vill du spela sida vid sida med Haaland i Man City? Agenten kan guida dig genom en serie mål för att du ska uppnå dina drömmar.

Utlimate team är bättre än någonsin i EA Sports FC 24

Förutom de redan nämnda uppdateringarna i EA Sports FC 24 så har Ultimate Team-läget fått sig en rejäl uppfräschning. Nu är det möjligt att ha manliga och kvinnliga fotbollsspelare i samma lag och min erfarenhet är faktiskt att tjejerna på många sätt är bättre än killarna. Jag är uppenbarligen inte ensam med denna observation, då i stort sett alla jag möter online har minst två kvinnliga spelare i laget.

Med den nya evolutions-tekniken utvecklas också dina Ultimate Team-spelare i olika riktningar baserade på de mål som finns uppsatta. Det kan med andra ord vara läge att hålla länge i en spelare och låta dennes värde och skicklighet öka med tiden. Även i Ultimate Team finns Playstyles som lägger till en trevlig nivå av komplexitet när du bygger ditt lag. Det är upp till dig att avgöra om det är bättre att investera i en begränsad grupp av uppgraderingar eller försöka ha så varierat lag som möjligt.

Cross-play är livet

I EA Sports FC 24 kan du dela en klubb med dina vänner oavsett vad de spelar på. Spelare från den nuvarande konsolgenerationen kan spela tillsammans, precis som spelare från den tidigare generationen tack vare den nya cross play-kompatibiliteten. Det går också att låsa upp enhetliga rankningar för varje konsolgeneration, så att spelare från olika konsoler kan tävla mot varandra. Turneringar kommer också att ha ett nytt dynamiskt säsongssystem. Under varje säsong kommer klubbarna att tävla i en ligafas, avancera från lägsta divisionen till högsta divisionen, tjäna poäng och sträva efter att klättra. Varje säsong kulminerar i en ny slutspelsfas där klubbarna har ett fast antal matcher för att gå upp i seriesystemet samt tjäna ytterligare säsongsslutpriser i form av fans, rykte och unika klubbtroféer. Ju högre din klubb placerar sig, både i ligafasen och slutspelsfasen, desto bättre blir belöningarna i slutet av varje säsong.

Mellansekvenserna där vi får följa med i spelarens perspektiv är rätt mäktiga.

Dessutom kan du bygga upp din klubb tillsammans med dina vänner, tjäna fans för att låsa upp ryktesnivåer och utöka klubbens exponering. Ju populärare din klubb blir, desto mer kan du anpassa din arena, och desto bättre blir det lag som kontrolleras av AI.

Grafikmässigt har inte mycket hänt på ett år. Det mesta är sig likt, men ett fåtal undantag. I vissa lägen får vi följa sekvenser efter avblåsningar från domarens perspektiv. Det är mäktigt att ta klivet ner på plan och se spelarnas reaktioner när rättskiparen fingrar efter ett kort i bröstfickan. Vi får också följa med ner i spelargången eller till intervjuskärmen mellan halvlekarna. Det är inget som på något sätt kommer att revolutionera seriens framtid, men det ger ett kul perspektiv på livet som professionell fotbollsspelare.

Så sammanfattar vi EA Sports FC 24

I min värld har EA tagit ett stort steg i och med releasen av EA Sports FC 24. I stort sett alla förändringar är till det bättre och jag kan inte säga att jag saknar FIFA-brandingen det minsta. Sättet kvinnliga spelare tar plats gör att årets utgåva känns fräschare än någonsin, även om en del kommer att ha synpunkter på att tjejerna ibland är lite för skickliga. Dessutom gör det nya kommentatorsparet Guy Mowbray och Sue Smith ett riktigt bra jobb bakom mikrofonerna. Helt ärligt så är EA Sports FC 24 det bästa EA Sports lyckats skapa på många år och det lovar gott för framtiden nu när spelet för första gången skall stå på egna ben. Den största förloraren är trots allt FIFA.

• Hypermotion V ger mer realistiska spelstilar
  • Tjejerna tar plats
  • Playstyles lägger på ett helt nytt lager till truppbyggen