Etrian Odyssey Origins Collection Recension

Etrian Odyssey Origins Collection är en schysst återutgivning av Atlus klassiska dungeon crawler-serie. Med högupplösta porträtt, kvalitetsförbättringar till kartografin och en lättillgänglig svårighetsgrad blir denna gamla skolans rollspel ett trevligt tidsfördriv i väntan på nästa del i serien.

Etrian Odyssey Origins Collection är ett samlingsnamn för återutgivningarna av de tre ursprungliga spelen i Atlus dungeon crawler-serie. Med suffixen HD är det också uppenbart att det handlar om restaureringar och anpassning till modern hårdvara det handlar om – och inte fullständiga omarbetningar. Dessa återutgivningar går att köpa separat eller i 3-pak till både Nintendo Switch och PC via Steam. De kostar cirka 450 SEK styck respektive 1000 SEK.

Etrian Odyssey är en gamla skolans rollspelsserie med allt vad det innebär. Det har turordningsbaserade strider, härlig musik och söta monster du dräper om och om igen för att stiga i level. Dialoger sker i typisk visual novel-stil och utrustning är viktiga matematiska uppgraderingar till dina karaktärer. Fast Etrian Odyssey går hårt på dungeon crawl-temat och att navigera snirkliga labyrinter är ett centralt tema.

Frågan som vanligt när det gäller återutgivningar och HD-versioner är såklart varför det är av intresse idag? Etrian Odyssey ett, två och tre släpptes ursprungligen mellan 2007 och 2010, på en väldigt unik portabel hårdvara. Låt oss därför utvärdera hur dessa gamla godingar passar i dagens spelklimat.

Pennan till pergamentet

Etrian Odyssey och övriga spel i serien kom exklusivt till Nintendo DS och 3DS. Det sista spelet i serien var Etrian Odyssey Nexus från 2018. Men dessa var inte de första av Atlus dungeon crawlers. Både serierna Shin Megami Tensei och Persona var föregångare till Etrian Odyssey i samma genre. Medan Shin Megami Tensei fokuserade på demonrekrytering och Persona utvecklade berättandet är utforskandet av labyrinter hjärtat av Etrian Odyssey.

Likt retrospelen Wizardry och Eye of the Beholder rör du dig i vindlande gångar i jakten på skatter. Monster och fällor står i din väg och nöter ner (eller i värsta fall krossar) dina äventyrare. Utmaningen blir att komma så långt som möjligt, vinna några rikedomar och smita ut helskinnade. Efter att ha slickar dina sår och rustat upp återvänder du till hålorna.

Tjusningen och spelglädjen kommer från att just göra dessa små framsteg, undvika dödens nävar och utveckla dina äventyrare. Den unika funktionen i Etrian Odyssey som särskiljer den från andra moderna dungeon crawlers är kartritandet. Under dina eskapader i labyrinterna är det du själv som ritar upp dess gångar, markerar var resurser, dörrar, eller skattkistor finns. En teknik jag utvecklade för att underlätta under mina äventyr var att markera de gångar som var färdigutforskade eller återvändsgränder. Genom att undvika onödiga rutter sparar jag på värdefull tid och min hjältars livsstyrka.

Att utforska och kartlägga grottorna är lika engagerande idag som det var 2007. Kartografin är ett delmoment i spelet som har en direkt inverkan på din navigation, och i förlängningen, din överlevnad. Det blir därför ett bidragande del både i att kunna lösa pussel, undvika livsfarliga monster och snabbt hitta till säkerhet. Samtidigt som det även ökar inlevelsen. Men problemet med spelen i Etrian Odyssey Origins Collection är densamma som med alla spel som överförts från Nintendo 3DS: avsaknaden av en sekundär skärm.

En skärm kort

Nintendo DS och 3DS hade väldigt unika funktioner för en spelkonsol, bland annat två skärmar och touch screen. Detta skapade förutsättningarna för unika spelupplevelser bundna till dessa som The World Ends With You, Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story, och så klart Etrian Odyssey. I det sistnämnda användes den undre touch skärmen för att rita ut kartorna med konsolens medföljande stylus. Som ni förstår är detta inte en allmän funktion på dagens konsoler. Så kompromisser behöver göras.

I Etrian Odyssey HD och de två andra spelen i Origins Collection har man låtit kartverktyget få ta en halva av skärmen när du ska rita. Du har fortfarande uppsikt över grottan samtidigt som du ritar av den och när du är klar minimerar du kartan så att den upptar en liten hörna. På Nintendo Switch kan du använda skärmens touch-funktion för att rita, fast kontrollmetoden är nästan enklare då Switchen blir otymplig att hålla i med en hand. På PC kan du rita kartan med musen.

Etrian Odyssey Origins Collection, Sega & Atlus 2023.

Jämfört med den intuitiva pennan och separata skärmen som Nintendo DS hade är lösningen för Origins Collection klumpig. Den får jobbet gjort och du vänjer dig vid styrningen av verktyget, men det är tydligt att designvalet är en lösning. Spelmekaniken är inte utvecklat med plattformen i åtanke, bara anpassad för den. Ungefär som att försöka tillaga en lasagne i en mikro istället för en ugn – det är möjligt, men det är inte så det är tänkt.

Fantastiska hjältar som du kan forma efter tycke

En aspekt av Etrian Odyssey Origins Collection som fortfarande får rollspelsnördar att flämta av välbehag är vidden av karaktärsutvecklingen. Fast att Etrian Odyssey HD bara har nio olika yrken att välja bland när du skapar din grupp av äventyrare, kan varje yrke formas av dig. En grupp rymmer max fem karaktärer och dessa delar du upp i ett främre och bakre led. Häxor och bågskyttar har du med fördel där bak, medan soldater och riddare presterar bäst i fronten.

Varje yrke har flera porträtt du kan välja mellan för att ge dina äventyrare lite mer personlighet. Dessa är väldigt bra designade och ger spelserien en unik look. Beroende på vilken utrustning du ger dem och vilka färdigheter du väljer att utveckla dem inom presterar de också på olika sätt. I Etrian Odyssey HD och Etrian Odyssey II HD är dessa karaktärsuppgraderingar smått arkaiska. Men tillgodoser ändå flera spelstilar. Däremot har du mycket större möjligheter att skapa unika karaktärer i Etrian Odyssey III HD eftersom varje yrke då har underklasser.

Att skapa och se sina äventyrare växa och bli starkare är lite som att träna pokémon. Du får till slut en relation till dem och tillskriver dem personligheter baserat på deras prestationer. Jag minns särskilt min vilda krigare som missade attacker till höger och vänster, vilket irriterade mig. Men när det verkligen gällde, då kunde han landa kritiska träffar som kunde vända strider! Och för mig personligen är det viktigt att kunna känna dessa relationer eftersom karaktärerna i sig saknar bakgrundsberättelser, dialoger och interaktioner som normalt sett uppgör en digital karaktär. De fantastiska karaktärsporträtten tecknade av Yuji Himukai är fulla av visuell personlighet och man vill ju egentligen ta med sig alla på äventyret!

En ganska tom story med rika bakgrundsberättelser

Samtliga spelen i Etrian Odyssey Origins Collection har till skillnad från dina vanliga japanska rollspel ingen direkt story. En generell premiss blir etablerad tidigt i spelet och växer berättelsen fram i de karaktärer du möter på vägen, sidouppdrag du kanske tar dig an och de monster du antecknar i bestiariet. Story är sekundärt i förhållande till spelmekanik. Som återutgivningar är detta intressant eftersom både Etrian Odyssey ett och två har tidigare fått återutgivningar där just storyn var ett fokus.

Storyn i Etrian Odyssey III HD är däremot förbättrad jämfört med ettan och tvåan. Framförallt är världen mer levande vilket gör berättelsen lättare att komma in i när det finns fler karaktärer och interaktioner som förstärker berättelsen.

Etrian Odyssey Untold: The Millennium Girl och Etrian Odyssey 2 Untold: The Fafnir Knight till Nintendo 3DS var båda omgjorda återutgivningar som introducerade ett Story Mode. Dessa liknade mer traditionella rollspel med tydligt narrativ, namngivna huvudpersoner och filmiska mellansekvenser. Dessa var menade att tilltala en bredare publik och göra serien mer lättillgänglig, då den dessutom hade en lättare svårighetsgrad kallad Picnic. Valet att återutge de tre första spelen i dess ursprungliga, hårdkokta form, talar för att man idag vill hitta tillbaka till sin ursprungliga målgrupp.

För att vara tydlig, Etrian Odyssey HD, Etrian Odyssey II HD och Etrian Odyssey III HD är alla trogna sina original. Inget extra material eller innehåll har tillkommit. Inte ens kvalitetsförbättringarna från Untold-versionerna (bortsett från svårighetsgraden Picnic) har följt med till Origins Collection. Detta är en förlust då Untold-versionerna generellt var mer raffinerade upplevelser. Etrian Odyssey HD och Etrian Odyssey II HD lider främst av detta designval och är svåra att rekommendera för nykomlingar. Etrian Odyssey III HD har det ofantligt mycket bättre Etrian Odyssey III: The Drowned City i grunden som inte bara introducerar nya yrken till spelserien utan även flera spelsystem att engagera sig i.

Klassiker för en ny generation nyfikna gamers och gamla hundar

Så för vem är då Etrian Odyssey Origins Collection för? Håll i er nu för mitt svar kommer att verka ologiskt först. Färska nykomlingar som aldrig spelat varken Etrian Odyssey eller dungeon crawlers tidigare, men som är intresserade av kartritandet, eller som hört gott om serien gör bäst i att börja med Etrian Odyssey III HD. Trean är ett mycket mer välregisserat spel där serien mognat och nått sitt nästa evolutionära steg. Trean förutsätter inte heller några tidigare erfarenheter i serien, så det går alldeles utmärkt att börja baklänges. Ettan och tvåan är betydligt mer grundläggande i sin design och kan vara avskräckande för nybörjare. Trean är utan tvekan den tekniskt bästa delen i trilogin och ska du ta din an serien kan du lika gärna satsa dina pengar på den bästa hästen.

Veteraner å andra sidan kan finna skönhet i den arkaiska spelmekaniken. De avskalade systemen och fruktansvärda svårighetsgraden kan påminna dem om ”de gamla goda tiderna”. Och har man nu blivit så pass gammal att man inte längre har tid att jiddra med obarmhärtiga monster, kan man njuta av nostalgin på den lättare svårighetsgraden. Ingen skam i det!

Det svåraste argumentet att ställa sig bakom är däremot priset på dessa klassiker. Med ett grundpris på strax över 400 SEK utan att visa upp något nytt för det gör det svårt att rekommendera dessa spel – speciellt om du tittar på att köpa hela kollektionen. Finare grafisk upplösning och ett remixat soundtrack är inte anledning nog anser jag. Varför kunde man inte implementera alla kvalitetsförbättringar och yrkesbalaseringar från Untold-versionerna? Hade det varit för mycket besvär att inkludera ett bildgalleri eller jukebox-funktion av Yuzo Koshiros fantastiska musik?

Jag står fast vid att Etrian Odyssey Origins Collection är en suverän samling klassiska rollspel, men en som du kan slå till på när den är på rea.

Etrian Odyssey Origins Collection är högupplösta återutgivningar av seriens tre första spel. Förutom högupplösta karaktärsporträtt och remixad musik har ytterst få justeringar gjorts till spelens ursprungliga form. En lättare svårighetsgrad gör dessa hårdkokta spel tillgängliga för vardagligare gamers och kartografin underlättas en aning med automatisering. Men dessa är tre ganska arkaiska rollspel som är trogna sitt ursprung. De riktar sig främst till fans av serien och gamers som uppskattar den gamla skolans speldesign. Om de beskrivningarna passar dig finns det mycket underhållning att få från Etrian Odyssey Origins Collection, då de är svåra och mekaniskt avancerade under den söta, tecknade ytan. Spelet går att köpa var och en för sig och som en samlingsutgåva. Däremot anser vi att priset för dessa spel, som för övrigt saknar roliga extrafunktioner så som jukebox eller bildgalleri, är för hög. Därför föreslår vi att du som är intresserad wishlistar spelen så du kan ha uppsikt över när de går på rea.
  • Snygga karaktärsporträtt
  • Stor frihet i karaktärsutvecklingen
  • Robust stridsmekanik under ytan