Ever Oasis Recension

Med en härlig mix av spelmekanik bjuder Ever Oasis på en underhållande spelupplevelse. Tyvärr dras spelet ned av föråldrad speldesign i varje instans.

Ever Oasis är ett action-äventyr utvecklat av Grezzo, studion bakom de upphottade versionerna av Ocarina of Time och Majora’s Mask till Nintendo 3DS. I spetsen har de Koichi Ishii, skaparen av de berömda Mana-spelen. Hans inblandning i Ever Oasis är särskilt tydlig då spelet bär med sig samma tema om livets träd. Ever Oasis är som en slags andlig uppföljare till Mana-serien, ungefär som Bravely Default var för de klassiska Final Fantasy-spelen – fast inte i närheten av lika bra.

Öken

Premissen i Ever Oasis är att en abstrakt ondska vid namn Kaos korrumperar ökenvärlden och kväver oaserna där livet en gång frodades. Du spelar som en utvald nötbäbis, en söt varelse med kraften att kommunicera med vattenanden Esna och tillsammans skapar ni en trygg liten oas. Men det är inte riktigt så enkelt. Du måste beväpna dig med vapen, värva krigare och slå tillbaka ondskan. Mer komplicerat än så är inte storyn.

Under spelets gång samlas flyktingar i din oas, redo att bidra till kollektivet – men eftersom det är ett spel, krävs det att du anstränger dig lite och hjälper dem med simplistiska uppdrag. Hämta, döda, samla – the usual stuff. När de är glada ger de hjärta åt oasen och förstärker dina egenskaper och låser upp diverse fördelar. Stundvis är det lika irriterande som sand i skon att utföra tanklösa sysslor, andra gånger charmas man av de gulliga små figurerna och deras dramatiska kroppsspråk. Lika ofta som du gläds åt din växande oas, är det besvärande att hela tiden behöva hålla alla egocentriska medborgare på gott humör.

I början är din oas inget mer än en dåligt skött trädgård. Men med lite arbete förvandlas den till en grönskande plats där alla kan känna sig trygga.

När du inte pysslar om din oas är du ute i fältet och dräper monster och förvridna ökendjur, i jakt på resurser, loot och erfarenhetspoäng. Världen består av relativt stora områden, med flertalet grottor och dungeons med enkel problemlösning. Låter det bekant? Ever Oasis påminner otroligt mycket om Zelda-spelen till Nintendo 64, men tyvärr lyckas spelet vaken emulera dess tighta stridsmekanik eller kluriga pussel. I det här avseendet är Ever Oasis ett Zelda Light. Eftersom spelet saknar mystik och spänning, blir det efter ett par timmar ganska tråkigt att utforska och strida.

Hey, listen!

Det allra sämsta med Ever Oasis är hur det använder sig av föråldrade berättarmetoder. I varje instans av varje uppdrag blir du kontaktad av Esna som förklarar för dig vad det är du måste göra. Spelets användargränssnitt markerar redan tydligt i vilken riktning du ska röra dig för att nå nästa delmål. Att då få konstant övertydlig handledning omyndigförklarar dig som spelare. Gå dit, gör det där, prata med hen. Det  suger glädjen i ur det lilla engagemang du får för storyn och dess karaktärer. Samspelet mellan Esna och din karaktär är hjärtevärmande i ett ögonblick för att sedan följas av påtryckande uppmaningar.

Esna är vattenanden du har ett nära samarbete med. Stundvis är hon lika charmig som en Disneyprinsessa, men oftast är hon lika irriterande som Links gamla fe.

Torrt

Ever Oasis är ett spel med potential och fina idéer. Stadsbyggandet och skötseln av oasen  ger en känsla av prestation och äventyrandet utanför visar en vilja att rycka med dig i dess story. Tyvärr är utförandet av dessa funktioner medelmåttiga och gammalmodiga. Simplistisk action och problemlösning, enformiga sidouppdrag, endimensionella karaktärer och tunn story. Ever Oasis har inte ett utmärkande drag som sticker ut och är minnesvärd. Allt är liksom, okej. Jag minns inga melodier och kommer inte ihåg namnet på en enda karaktär bortsett från den blå vattenanden.

Det är med blandade känslor som jag utvärderar Ever Oasis. Å ena sidan är jag en fan av Secret of Mana och äventyrsspelen från guldåldern. Men å andra sidan kan jag inte blunda för spelets medelmåtta. Det här är ett spel för fans som är villiga att sänka sig för att stå fast vid sin lojalitet till Koichi Ishii. Övriga gamers som bara är ute efter ett schysst, bärbart äventyr för sommaren, får mer valuta i The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D eller Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia.

Ever Oasis finns ute nu till Nintendo 3DS.

• Oasbygget
  • Sött och charmigt