FIFA 20 Recension

På många sätt känns FIFA 20 som ett spel jag spelat förut. Det har inte så mycket att göra med att fotbollsspel i grunden är ganska lika varandra, så som folk kan säga att exempelvis actionspel också är lika varandra, utan det känns verkligen som att jag spelat det här förut. För de som är inbitna fans av spelet så är det säkerligen inte något negativt, utan snarare en trevlig återbekantskap med ett spel man tycker om. För mig börjar det bli lite tröttsamt.

Att få resa runt världen

Det som EA stoltserat med i marknadsföringen av FIFA 20 är ett spelläge kallat Volta. I grund och botten är det FIFA:s variant på ett handlingsbaserat läge där du börjar på toppen, får ditt lag splittrat och sedan måste resa land och rike runt för att samla ihop ett lag som du sedan ska spöa slutbo…. spela sista matchen med. Det som skiljer de från tidigare, liknande spellägen är att det faktiskt är din digitala avatar som du skapar själv i spelets karaktärseditor som får åka omkring och inte någon förvald spelare. Det gör att det känns lite mer personligt, dock så blir effekten den för mig. Det ska dock läggas fram att jag inte är det största fanet av storydrivna sportspel. Ska jag däremot se på det hela lite mer objektivt så är Volta ett välkommet tillskott i serien.

I spelläget Volta får du resa jorden runt och delta i olika matcher för att bygga ditt lag

Vad som däremot imponerar mer är kontrollen och grafiken. En kul detalj som innefattar de allra flesta nya sportspel, kanske framförallt fotbollsspelen, är att de är redigt snygga. De olika underlagen du spelar på verkar inte bara göra skillnad utan det ser ut som att de faktiskt är problematiskt för spelarna att utföra vissa tekniker på olika underlag, något jag anser ger mer inlevelse.

Något som också märks är att fysiken i FIFA 20 är aningens mer realistisk, vilket i sin tur gör att matcherna blir lite långsammare och mer metodiska i tempot. För mig är det bara positivt, dock har jag på känn att det inte kommer vara lika kul för inbitna fans av serien som är vana att plocka upp det och spela några snabba matcher med vänner.

Vi alla siktar mot samma mål

Det som däremot känns mer kul med FIFA 20 är Ultimate Team-läget, där du kan samla poäng genom att utföra snygga skott, sätta ett visst antal mål eller liknande uppgifter. Du får även poäng efter varje match och kan ”levla upp” för att få tillgång till nya spelare och annat gott. Det gör att du veckovis kommer sätta dig framför nya utmaningar och således spela lite annorlunda mellan varje match. Detta rimmar väl för dig som tycker om att spela online med andra och som har lite mer tid att sänka in i FIFA 20. Ett lite snabbare läge finns såklart också kvar, även om tempot dragits ner en aning.

Matcherna känns bra mycket mer realistiska denna gång

Rätt i ribban eller stolpskott?

Detta kan vara en av de kortare recensioner för sportspel jag skrivit. Det beror mest på att jag personligen inte upplevt så mycket nytt från föregående FIFA-spel. Det har putsats en del, några saker har gjorts om och Volta-läget är ganska drastiskt omgjort. Utöver dessa detaljer så är det ett FIFA som kommer leverera ungefär vad du kan förvänta av ett sportspel, vilket för dig som troligen redan köpt det är precis vad du väntat dig. För mig så rimmar det lite sådär, jag är sugen på fler förändringar inför nästa års utgåva.

Volta i Volta, hoho
  • Snyggt som sidfläsk!
  • Helt ok soundtrack
  • För få nyheter
  • Volta imponerar inte så mycket
  • Karaktärseditorn är lite skral
6
Stor spel- och filmentusaist som prompt hävdar att pixel- och spritegrafik är det bästa som hänt världen. Utvecklar småspel, fotar och pysslar med musik alldeles för mycket. Anser att spel är konst, tar gärna upp diskussionen med folk som anser otherwise. Utöver det en rätt chill, kaffeberoende (maler egna bönor!) gamer som inte backar på utmaningar. Orerar gärna högt och ljudligt om Hideo Kojimas briljans och Metal Gear-seriens storhet.