[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Murdered: Soul Suspect” developers=”Airtight Games” publishers=”Square Enix” platforms=”PC / PS3 / PS 4 / Xbox 360 / Xbox One” genres=”Pussel/äventyr” release_date=”6 juni 2014″]
Murdered: Soul Suspect har en tagline som säger att det svåraste mordet att lösa är ditt eget. Tacka fasen för det, man är ju död. Riktigt så enkelt är det inte i Airtight Games senaste spel.
Ronan O’Connor är den tatuerade och ärrade snuten som tagit sig an ett uppdrag han inte klarar av. I ett försök att spela hjälte rusar han efter den ökände Bell-killer in i ett sunkigt hyreshus helt utan förstärkning. Ett beslut som snart visar sig bli extrem ödesdigert. En fight med mördaren slutar för Ronan i en flygtur från fjärde våningen. The Bell Killer avslutar sedan jobbet med Ronans egen tjänstepistol. Här kan man tycka att historien skulle ta slut. Hjälten är mördad innan spelet ens hunnit börja. Givetvis finns det en twist i storyn.
Att se sig själv ligga död på gatan kan knäcka vilken hård snut som helst.
Murdered: Soul Suspect utspelar sig i den lilla saten Salem, Massachusetts. Ett ställe som är mest berömt för häxprocesser och övernaturliga fenomen. Kort sagt; den perfekta platsen för ett spel med ett spöke i huvudrollen. Det är nämligen så att efter sitt eget mord stannar Ronan kvar i den här världen som en vålnad. Innan han kan vandra vidare mot ljuset finns det en del saker han måste reda ut. Först och främst måste han sätta dit sin egen mördare.
Skurken som blir snut
Vi tar det från börja. Ronan O’Connor har levt ett tufft liv. Han har varit kåkfarare och hans livs kärlek Julia är död. Han bestämmer sig dock för att ta sig i kragen och lyckas få jobb som polis. Ronan visar sig snart vara en lysande utredare men han har svårt att komma överens med sina kollegor. Med okonventionella metoder utför han sina uppdrag på sitt eget sätt. Hans chef, Rex, ser mellan fingrarna, men vissa kollegor är inte lika glada över att ha Ronan i kåren.
Salem plågas av en brutal seriemördare som går under namnet The Bell Killer. Aliaset har han fått på grund av det klotter föreställande en klocka som han lämnar efter sig på brottsplatser och offer, som alla är unga kvinnor. Mördaren har gäckat polisen länge och ingen känner till hans motiv. Ronan lyckas dock spåra upp ett tilltäckt offer och råkar i samma veva stöta ihop med mördaren. Ett möte som ju inte slutar så lyckligt för Ronan.
Det kan kännas lite skumt att snacka med spöken, men de kan ge många bra ledtrådar.
Ronans liv som spöke har sina för- och nackdelar. Till fördelarna hör att man kan smyga omkring osedd i välden. Dessutom kan man vandra genom väggar och besätta intet ont anande levande människor. Till nackdelarna hör att man inte kan göra sig hörd eller vidröra föremål. Dessutom så är folket i Salem så vidskepliga att de har uttalat besvärjelser över sina hus, vilket innebär att någon levande måste öppna dörren innan Ronan kan kliva in i byggnader.
Leta, samla, pussla
En sak vill jag göra klart direkt; Murdered: Soul Suspect är inget actionspel. De enda fienderna man behöver oroa sig för är en och annan demon som svävar runt lite här och var. Dessa besegras lätt genom att smyga sig upp bakifrån och oskadliggöra dem med några enkla knapptryck. Råkar en demon ändå få syn på dig så gör man bäst i att gömma sig i någon av de förlorade själar som svävar runt överallt.
Det är inte heller ett skräckspel. Visst är det en lite kuslig stämning ibland, men du blir aldrig rädd. Istället skulle jag vilja lägga det i kategorin pusselspel där samlandet är den mest centrala delen. I andevärlden stöter Ronan på döda människor som på ett eller annat sätt behöver hjälp att fortsätta sin själsliga resa mot paradiset. Av olika anledningar har de inte lyckats få ro och Ronans uppgift blir att knyta ihop lösa trådar från tiden då de levde. Med hjälp av ledtrådar skall spelaren pussla ihop ett troligt scenario som kastar ljus över gåtorna.
The Bell Killer är ett sadistiskt as som måste stoppas.
Inget pussel är särskilt svårt. Tvärt om är de flesta alldeles för enkla och med lite logiskt tänkande och uteslutningsmetoder löser man snart de flesta pussel. Svårigheten ligger istället i att lyckas hitta alla ledtrådar. Här kommer Ronans spök-krafter till hjälp. Genom att besätta levande människor så kan han påverka deras handlingar, läsa deras tankar eller titta genom deras ögon. Letandet efter ledtrådar blir snart en besatthet och jag nöjer mig inte med att ha hittat nästa alla ledtrådar i ett mordfall. Jag måste hitta alla, även om de inte alltid är nödvändigt för att lösa gåtan.
Krystade lösningar
Ronan rör sig som sagt lite som han vill genom spelvärlden. De flesta väggar och föremål är inget hinder, men då Salem är en gammal stad med en gedigen spökhistoria så består staden av lämningar från en svunnen tid. Det kan handla om byggnader som en gång existerade eller murar som sedan länge är rivna. Men dessa spöklämningar sätter dock stopp för Ronans framfart, då de fungerar som hinder för spöken. En lösning som ibland känns lite krystad, men nödvändig för att begränsa spelvärlden.
Ronan är inte ensam i sin kamp att sätta dit sin mördare. Till sin hjälp har han mediet Joy som både kan se och höra spöken. Med Joys hjälp kan Ronan kommunicera med de levande och även få hjälp att påverka omgivning på olika sätt som annars skulle vara omöjligt för spöken. Dessutom så finns det gott om svarta katter i Salem, katter som går att besätta. På så sätt går det att nå platser som annars skulle vara utom räckhåll.
Kunskaperna som polis har Ronan nytta av även i livet efter detta.
Vi på Varvat såg rörliga bilder från Murdered: Soul Suspect på förra årets Gamex. Då berättade utvecklarna att de producerade spelet för Playstation 3 och Xbox 360. Sedan dess har man alltså bestämt sig för at även släppa versioner till den nya generationens konsoler. Tyvärr känns det ibland som man behållit de äldre texturerna även till de mer kraftfulla maskinerna, något som drar ner betyget en aning. Att Murdered dessutom är till och från är en riktig buggfest gör inte saken bättre. Exempelvis påstår spelet under nästan hela sejouren att mitt primära mål är att lämna vinden. Något jag klarade av redan en timma in i spelet.
Lite som CSI
Åsikterna om Murdered: Soul Suspect har varit minst sagt delade. En del personer jag pratat med har bokstavlig talat hatat det. De han angett bristen på action och den utdaterade grafiken som främsta orsaker. Personligen vill jag se spelet ur en annan synvinkel. När det är som bäst känns det som att jag är en del i ett riktig bra CSI-avsnitt. Jag gillar att lugnt och metodiskt leta upp och granska ledtrådarna och sedan lösa pusslet. Stämningen är lite mystisk och trots att spelvärlden är begränsad och att solen aldrig tycks skina i Salem så är den väl anpassad för spelet. Dock så saknar jag en översiktskarta och det är alldeles för lätt att gå vilse i de trånga gränderna.
Även om Murdered: Soul Suspect har många brister så är det absolut inget dåligt spel. Jag skulle inte sätta några pengar på det som kandidat till årets spel, men det är ändå något annorlunda och nyskapande. Jag gillar tanken utvecklarna haft när de skapat spelet, även om de ibland inte riktigt vågat ta ut svängarna. Det finns potential för fler och ännu bättre spel i en framtida serie. Något åtminstone jag ser fram emot.
[youtube id=”AmWEc_KJY-w” width=”600″ height=”350″]
[recension titel=”Murdered: Soul Suspect” betyg=”7″ skribent=”Jonas Hernstig” datum=”2014-06-28″][/recension]