Gerda: A Flame in Winter Recension

DON'T NOD tar med hjälp av danska PortaPlay ett stort steg när de går från tonårsdramat Life is Strange till den sällan förtäljda historien om Danmark under andra världskriget. De gör det dock med imponerande spänst och taktfullhet.

Gerda: A Flame in Winter är ett spel i peka-klicka-genren från danska studion PortaPlay, utgiven av franska DON’T NOD. Genren i sig är en rejäl berg-och-dal-bana, och en som studions manusförfattare verkligen tycks ha ett gott grepp om. Detta trots att deras två enda tidigare spel (Tales from the Void, Broken Lines) tillhör strategigenren. Det är lika otippat som det är välkommet; Gerda: A Flame in Winter är en historia väl värd att berätta.

Peka-klicka-läsa

Peka-klicka-spel är till för spelare som både kan och vill läsa – det är ett som är säkert. Genren är bland de mest texttunga och har sällan mycket mer bakom sin gameplay än just pekande och klickande. Den kompenserar förhoppningsvis för det på andra plan, så som en engagerande berättelse, bra humor eller en vacker estetik. Gerda: A Alame in Winter har åtminstone två av dessa delar.

Gerda är en ung sjuksköterska bosatt i den danska byn Tingselv på södra Jylland. Denna del av Danmark hade inte tillhört landet särskilt länge innan den åter ockuperades av Tyskland under andra världskriget. Det är med andra ord en grogrund för konflikter på en väldigt personlig nivå som inkluderar hela samhällets självbild. Det är en alldeles förträffligt vald skådeplats för ett spel som vill utforska ämnen som nationell identitet, personliga konflikter och ett hyfsat unikt perspektiv på andra världskriget. Gerda delfinansierades av EU och Danska Filminstitutet och bär således en viss prägel av kultur. Det märks inte minst via val av visuell presentation.

Nordisk impressionism

För de som kan sin konsthistoria är Gerda: A Flame in Winter en vinterslaskig illustration av impressionismen. Det står till och med ”nordisk impressionism” i produktbeskrivningen på Steam. Valet är både tidsmässigt passande och binder vidare ihop utvecklingsstudio och utgivare. Impressionismen har nämligen sitt ursprung i den franska konsthistoriken, främst bekant via Monets verk Impression. – Soluppgång. Den utbredde ut sig över Europa från senare halvan av 1800-talet och framåt. Kanske är det nordiska särdraget inom impressionismen just otydliga ansikten och ett lite större fokus på landskap med små, bjärta detaljer. Dessa detaljer ger liv till alla karaktärer i Gerda: A Flame in Winter. Tillsammans med betydligt mer detaljerade karaktärsporträtt i dialogrutorna är oddsen att man som spelare skulle förväxla någon oerhört låg; alla karaktärer har något.

Förutom det rent visuellt konstnärliga är ljudet inte heller någon skam. Gerdas klackar mot den hårdpackade snön eller mot ett gammalt trägolv är väldigt naturtroget. Hennes röst, som du kan höra på antingen engelska eller danska, är bådadera en dejlig prestation av Freya Møller-Sørensen (hon har även en roll i kommande Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2). Du, kära läsare, kan själv lägga till lämpligt skämt om danskt uttal här. När du är klar med det vill jag bara tillägga att soundtracket håller samma höga kvalitet. Även om tystnaden är spelets främsta redskap för att hålla stämningen på topp så är allvarsmättade pianomelodier minst lika viktiga.

Vad detta innebär för Gerda: A Flame in Winter är att det ger spelet en (så vitt denne skribent är erfaren) unik visuell identitet som nog bara matchas av små indiespel inom spelindustrin. Den mörka färgpaletten, den gravallvarliga musiken, den karga ljudmattan och den hoppfulla ledstämman matchar spelets dystra berättelse och emellanåt bedrövliga narrativa val som spelaren måste ta.

Tre sorters val

Vägvalen, eller konversationsträden, i Gerda: A Flame in Winter är beroende av flera olika variabler. Vidare i berättelsen kommer du alltid, men för att verkligen få ut det mesta av narrativet kommer du vilja komma ihåg ett par saker. Den första är att de flesta val har konsekvenser. Den andra är att dessa konsekvenser oftast drar en åt något håll, på bekostnad av ett annat. Det påverkar därigenom vilka val du kan göra i fortsättningen.

I praktiken ger de flesta val dig något slags valuta. Är du duktig på att utforska belönas du med saker du kan byta mot upplysningar eller ställa dig in hos andra karaktärer med. Det är den hårda valutan, så att säga. Den andra är de tre variablerna Barmhärtighet, Insikt och List. Mellan varje kapitel, när Gerda redogör för berättelsen i dagboksform, får du välja ett av tre stycken hon ska skriva på sidan. Detta val ger dig +1 i någon av variablerna, som av spelet kallas Mentalenergi. Denna ”valuta” kan sedan bytas mot eller användas för att låsa upp specifika konversationer under spelets gång.

Den tredje och sista valutan är dina lojaliteter. Beroende på hur du svarar olika karaktärer kan du ligga på plus eller minus hos dem personligen, men också i ditt förhållande till danskarna, tyskarna, besättningsmakten och motståndsrörelsen. De två bildar vars en dikotomi där det som gagnar den ena oftast, som sagt, gör det på bekostnad av den andra (danskarna +1 → tyskarna –1). Så är inte alltid fallet, och spelar du dina sociala kort rätt är det inte ett nollsummespel.

Många variabler, men vem bryr sig

Det låter som att Gerda: A Flame in Winter jonglerar lite för många bollar när beskrivningen lyder som ovan, men så är det inte. Den här typen av storytunga spel med avgörande val som har permanenta konsekvenser, de spelas enligt mig bäst med magkänsla och liten betänketid mellan valen. Trampar en i klaveret får en baske mig stå för det, helt enkelt. Lyckligtvis finns det flyktvägar för de som känner ågren eller som vill ta reda på alla karaktärers hemligheter (det finns Achievements för dessa!). Gerda sparar nämligen bara mellan scener och kapitel, och det är tämligen uppenbart när växlingar mellan dessa sker. Du kan alltså glatt stänga ned, starta om och börja om scenen.

När allt kommer omkring är din njutning av ett spel som Gerda: A Flame in Winter helt avhängig ditt förhållande till att läsa dig genom ett spel. Jämfört med andra spel i peka-klicka-genren vågar jag som sagt påstå att Gerda är en unik tös. Inte undra på att en utgivare som DON’T NOD bestämde sig för att plocka upp det. Deras Life is Strange gav mig mer medlidande för sina karaktärer än jag känt på länge i ett spel. PortaPlays Gerda: A Flame in Winter gör det hela om igen. Det gör det dock helt utan superhjältekrafter och med mycket liten hjälp i form av vägledning. Du är lämnad lika ensam och åt ditt öde som Gerda, med bara din förmåga att hushålla med mentala såväl som fysiska resurser. Held og lykke, min ven.

Låter som en fika helt i min smak!

Gerda: A Flame in Winter släpptes den 2 september 2022 till PC (via Steam, vilket är den recenserade versionen) och Nintendo Switch. Det rekommenderade priset är cirka 200 kronor. Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod.

Gerda: A Flame in Winter är till för dig som vill ha story i det du spelar, och som vill känna tyngden av varje val du gör – och inte gör. Den oväntade skådeplatsen är ett stort plus och hjälper verkligen till att nyansera bilden av ett världskrig.
  • En ovanlig berättelse att se i spelform
  • Högklassig presentation: visuellt, audiellt och narrativt
  • Lyckas vara lärorikt utan mycket extra ansträngning