Ghost Giant recension

En mörk berättelse i en munter och gullig sagovärld. Göteborgsbaserade Zoink Games ger nu ut en Playstation VR exklusiv berättelse om en sorgsen kattunge med mer ansvar än vad han kan klara av på egen hand.

Ghost Giant börjar med att vi får se en gråtande kattunge som sitter ensam i skogen. I mina händer håller jag en Playstation Move-kontroll i varje hand, som i VR-världen omvandlas till stora blå händer. Jag upptäcker snart att jag med mina händer kan greppa framför mig och peka med mitt pekfinger. Min blåa hand petar på den sorgsna kattungen som vettskrämd tittar upp på mig. Snabbt springer han förtvivlat iväg och gömmer sig. Busken han sökt skydd bakom lyfter jag enkelt bort. Han tar då sin tillflykt i en trädkoja som brister och kattungen faller i vattnet. Efter att ha räddat livet på stackaren, förstår han nu att jag är en vänlig själ. Eller rättare sagt; ett stort hjälpsamt spöke.

Kom hit, jag är inte farlig.

Kattungen presenterar sig som Louis. Han är en bonde som odlar solrosor. Louis tycks vara lämnad ensam med ett större ansvar än vad han kan hantera. Han hinner inte med sina intressen eller att vara med vänner och leka. Med tiden genom berättelsen utvecklar jag en förståelse för hans jobbiga situation. Historien är skriven författaren Sara Bergmark Elfgren.

En färgglad kuliss

Berättelsen må vara tonad åt det mörkare hållet men spelvärlden skvallrar om något helt annat. Historien utspelas kring en franskinspirerad liten by. Hela världen är designad att se ut som en teaterkuliss. Det är möjligt att lyfta bort tak och väggarde flesta husen för att avslöja vad som döljer sig på andra sidan. hela konceptet fungerar ypperligt i VR då allt är målat med tydliga konturer med slät och fin grafik. Det är med andra ord vackert att se sig om samtidigt som du är omgiven av söta små invånare.

Bakom varje fasad gömmer sig en annan verklighet.

Lite enformigt

Som tidigare nämnts styr du allt i Ghost Giant med två Move controller. Spelet kräver således att du har två stycken för att spela. Du är hela tiden stationär, vilket betyder att du som spelare kan välja att stå eller sitta under spelets gång. Äventyret är uppbyggd på olika scener som varar i 10-30 minuter. Hur många scener det finns får du upptäcka själv. Hela äventyret tar ca fyra timmar att ta sig igenom.

Ghost Giant är kraftigt fokuserad på berättelse. Dina interaktioner består tyvärr mestadels av lyfta på föremål eller att peta på dem. Den interaktiva biten som lämnar tyvärr mycket kvar att önska. Det blir i längden ganska enformigt att plocka upp ett föremål och lägga det någon annanstans för att på så sätt ta dig vidare. Spelets interaktiva höjdpunkt består av att styra en kran tillsammans med några få andra ögonblick. Här önskar jag att utvecklarna lagt mer tid att fundera ut mer varierande moment, utan att för den sakens skull tappa tempot eller ta fokus från berättelsen. Det blir lätt för mycket upprepande av samma moment, som att flytta och vrida på föremål, hus och väggar. Däremot kan detta mycket väl tilltala en oerfaren VR användare, då spelet faktiskt är vänligt mot de som lätt blir illamående av VR.

Du blir inte åksjuk i Ghost Giant.

Leta hemligheter i kulissen

Utöver berättelsen som varar ca fyra timmar så har nästan samtliga scener sido-utmaningar som består av att finna gömda huvudbonader, finna en gömd vindsnurra, finna en liten grön larv eller finna en basketboll som sedan skall kastas i en korg som finns dold djupt i kulisserna.

Just det sistnämnda momentet var till en början ganska underhållande men blir slutligen tröttsamt och frustrerande när det upprepas genom scenerna. Speciellt irriterad blir jag när basketkorgen befinner sig högt och långt borta. De andra tre utmaningarna har samma princip; att finna ett gömt objekt. Endast svårighetsgraden skiljer dem emellan.

Jag kan slita mig

Inledningsvis imponerar Ghost Giant inte direkt på mig. Jag finner ingen vidare personkemi med Luis och tycker han är en söt men jobbig karaktär. Med tiden fattar jag dock tycke för Luis. Första intrycket är att han har jobbig röst och dåliga repliker. Denna bild ändras till det bättre ju längre spelet lider. Berättelsen är faktiskt helt ok, men inte märkvärdig. Jag förväntar mig mer av ett spel med ett uttalat fokus på berättelse. Jag vill att det skall vara svårt att slita sig från varje scen. det är det inte. Jag får helt enkelt aldrig känslan av att “oj, vad händer härnäst?!” Faktum är att jag främst ser fram emot dekoren i nästa scen.

Det visuella och den avslappnade musiken är riktigt bra men blir en klen tröst för mig när jag aldrig riktigt slit med i historien samtidigt som jag känner mig interaktivt uttråkad. Däremot är Ghost Giant ett riktigt bra alternativ för dig som är helt ny inom VR. Du kommer att vara så tagen av alla nya intryck att du aldrig kommer bli rastlös eller uttråkad.

Ett spel med stort fokus på berättelse, som är bra men inget speciellt. Visuellt är det väldigt tilltalande med söta karaktärer till stämningsfull musik. Som spelare lyfter du, vrider, kastar och letar efter olika saker, med en handfull undantag. Dessa undantag upplevs för mig som spelets höjdpunkter. Dock ett bra alternativ till dig som är ny eller som lätt lider av åksjuka när du spelar. Förvänta dig lite grovt 4 timmars tidsfördriv.
  • Vacker miljö
  • Stämningsfull musik
  • Nybörjarvänligt
  • Dålig interaktiv variation
  • Trista sidoutmaningar
  • Inte tillräckligt stark berättelse
6
Jag har alltid älskat spel sedan den dagen jag fick min första Nintendo 8-bit. Spel som står mig närmast hjärtat är de med högst inlevelse och en bra story. Men tar mig gärna an Racing, Actionspäckad shooter, strategi. Ja nästan allt roar mig. Jag spelar idag på en Playstation Pro på en LG OLED 65"C7. Jag spelar även med Playstation VR. Har även Nintendo Switch som samlar damm.