Help Will Come Tomorrow Recension

En återblick på den andra delen i Revolutions-trilogin, som ville lite för mycket för sitt eget bästa.

Det är nära på en polsk nationalsport att tävla i vem som kan ha kallast vinter i sina spel. The Witcher, Frostpunk och This War of Mine är några bra exempel. Förra årets Help Will Come Tomorrow, utvecklat av polska Arclight Creations är ytterligare ett sådant spel. Precis som sin föregångare i Revolutions trilogin, We. The Revolution, försöker Help Will Come Tomorrow sätta spelaren mitt i historien i några av världens mest omskakande revolutioner. Help Will Come Tomorrow utspelar sig i ett sargat Ryssland efter oktoberrevolutionen 1917. Ett tåg på väg österut längs den transsibiriska järnvägen, bort från bolsjevikernas framfart, spårar ur i den sibiriska vildmarken och fyra stycken slumpvalda passagerare överlever kraschen. Spelaren får genast i uppdrag att ta hand om dem tills någon kan komma med hjälp.

En tudelad upplevelse

Spelet består framför allt av två delar. Den ena är en visualroman där en ska försöka hantera de olika överlevarnas relationer till varandra. Vad de tycker om varandra påverkar hur effektivt de kan samarbeta. Karaktärer som avskyr varandra förlorar moral när de måste samarbeta och samarbetar sämre. Karaktärerna har också konversationer med varandra där de pratar om sin situation och diskuterar politik, dessa konversationer kan en i sin tur påverka och bestämma vad karaktärerna ska säga, med olika resultat beroende på vilka val en gör. Den andra delen består av en colony-management-simulator. Ens överlevare grundar en liten koloni där spelaren måste se till det finns tillgång på mat, värme, sovplatser och annat. Varje dag kan du även skicka ut en eller två överlevare för att leta efter mer resurser som går att hitta i den sibiriska vildmarken.

Help Will Come Tomorrow: En dyster lägerscen.
Ens överlevare är fast i den sibiriska vildmarken.

Kompetent men bristande

Det märks både på grafiken och ljudet att Help Will Come Tomorrow är ett indiespel. Grafiken ser kompetent ut, men det är inte mycket mer än det. Jag tycker att det saknas en distinkt stil. Visst man kan se på att hur karaktärer klär sig och hur vildmarken är ritad att man befinner sig i Sibirien år 1917. Men det känns inte som att man är där. Det hade varit bättre om spelet hade tagit ut svängarna lite med sin grafik och kopplat till mer dåtida konstnärliga strömningar med något mer avantgarde.

Musiken, en stråkorkester, känns åtminstone tidsenlig. Men utöver det har spelet inte mycket att erbjuda ljudmässigt. Det saknas mer eller mindre ljudeffekter. Man är fast i den sibiriska vintern men det går inte att höra varken vind eller snö. Frånvaron av ljudeffekter bidrar till att det känns som att man tittar på en dålig skolpjäs. Det hela är till spelets nackdel. Det, kombinerat med en halvdan grafisk stil, gör det svårt för en att på allvar sätta sig in i Help Will Come Tomorrow på samma sätt som man kan i mer atmosfäriska spel som Frostpunk eller This War of Mine.

”Help Will Come Tomorrow”

I Sibirien vill allting döda en. Det kryllar med banditer i skogarna, det kalla vädret är livsfarligt och bristen på mat är konstant. Döden står alltid för dörren. Ganska snabbt så går spelet in i en rytm där spelaren försiktigt måste tillgodose överlevarnas skyddsbehov. Mat, värme, sömn och moral. Samtidigt måste en utsätta dem för olika risker så att de kan hämta hem resurserna som krävs för att tillgodose tidigare nämnda behov.

Här är Help Will Come Tomorrow som bäst. Som spelare känner man en genuin bävan för vad som kan komma att hända. Har vi slut på mat? Okej, då måste vi börja äta barkbröd. Blev min kock sjuk av barkbrödet, okej, då måste någon annan laga mat. Det leder till att idag kan bara en person ge sig ut för att samla ved till brasan som vi måste hålla igång för att inte frysa ihjäl. Den här simulator-delen av spelet fungerar faktiskt väldigt bra för det mesta. Det var spännande att väga mellan alternativen att ge sig ut i en iskall snöstorm för att leta efter ordentlig mat eller att leva på barkbröd i två dagar till.

Små detaljer i spelet som att en hittar lådor med mat som banditer redan har länsat, eller att ens överlevare på egen hand börjar tillverka droger för att ta timeout från den sibiriska vintern bidrar till att göra överlevnadsaspekten av spelet intressant och dynamisk. Det vilda Sibirien förändras också under spelets gång. Det dyker upp nya hot, överlevarna tömmer vildmarken på resurser. Spelaren måste lära sig att läsa av överlevarnas allt skiftande behov och alltid vara redo att anpassa sig till dem.

Help Will Come Tomorrow: Utforskande i Sibiriska vildmarken.
Man kan hitta allt möjligt i den sibiriska vildmarken.

Ointressant story

Men spelet klarar inte att vara en visualroman speciellt bra. Vid början av varje spelrunda så slumpar spelet vilka karaktärer som kommer överleva den inledande tågkraschen. De olika karaktärerna tillhör olika politiska kategorier. De kan vara revolutionärer, aristokrater eller neutrala. Dessa kategorier ska då spegla de olika politiska rörelserna som fanns i det ryska inbördeskriget. Revolutionära karaktärer avskyr aristokrater och vice versa, medans neutrala karaktärer får agera som diplomater mellan dessa två motpoler. Tyvärr klarar inte karaktärerna att stå på sina egna ben. När du har spelat några rundor med olika karaktärer märker man att många delar repliker och säger samma saker. De revolutionära karaktärerna har alltid exakt samma sak att säga om bolsjevikerna, de aristokratiska karaktärerna har alltid exakt samma svar o.s.v. Storyn blir i längden tråkig.

För den som inte redan kan mycket om det ryska inbördeskriget, eller inte är villig att tabba ut var och varannan sekund för att kolla Wikipedia, kommer många av karaktärernas diskussioner att vara förvirrande. Det pratas friskt om trudoviker, tsarer och marxistisk ideologi utan att det egentligen sätts i något sammanhang som spelar roll för karaktärerna. Spelet tycker om att nämna en viss politisk fråga, men gör aldrig något försök till att undersöka de olika frågorna på djupet på ett sätt som de förtjänar.

För höga ambitioner

En generös tolkning av Help Will Come Tomorrow ger att det försöker vara en metafor för det turbulenta Ryssland under inbördeskriget. Tåget som kraschar ska representera Ryssland som håller på att slitas sönder av kriget. Den sibiriska vildmarken ska vara ruinerna som landet ligger i efter kriget och de olika överlevarna ska visa på att ryssarna är mer intresserade av att bråka om politik än att åsidosätta sina meningsskiljaktigheter och faktiskt hjälpa varandra. Men det är synd att det aldrig riktigt går hem. En tråkig story, enformig grafik och bristande ljud gör det svårt att ta ens överlevares svåra situation på riktigt allvar. Om inget annat så önskar jag att Help Will Come Tomorrow åtminstone hade varit mer politiskt och radikalt. Jag önskar att spelet hade varit mer konfrontativt. Både mot spelaren själv och spelets karaktärer emellan.

Den ryska revolutionen är fortfarande idag en politisk malström som fick oerhörda konsekvenser för resten av 1900-talets historia, politik, filosofi, kultur och mycket annat. Men Help Will Come Tomorrow gör tyvärr inte ämnet sin rätt. Vilket jag tycker är synd, för spelet har uppenbarligen en ambition att vara ett medel till att utforska och förstå denna väldigt turbulenta tid.

Help Will Come Tomorrow är Arclight Creations debut som spelutvecklare och det finns inte många spelutvecklare som visar på så höga ambitioner med sitt debutspel. Även om Help Will Come Tomorrow är ett misslyckat försök till att nå dessa ambitioner, så är jag nyfiken på vad Arclight Creations kokar ihop härnäst.

Ett tillräckligt kompetent gjort spel som snubblar på sin egen ambition.
  • Dynamisk sibirisk vildmark
  • Ovanlig tidsperiod för spel