Injustice 2: Legendary Edition Recension

Netherrealms Studios upprepar fjolårets bedrift med en specialutgåva av Injustice 2. Den här gången har man kryddat paketet med lite extra omslagspapper. Robert har delat ut supersmockor till höger och vänster i DC Comics fantastiska serieuniversum.

Jag har aldrig varit speciellt intresserad av amerikansk superhjältekultur, bortsett från ett fåtal karaktärer. Däremot kan jag absolut påstå att det går onekligen bra för amerikanernas fascination för övermänskliga superkrafter i bredare populärkulturella kretsar. På vita duken ångar filmerna baserade på seriefigurer från Marvel fram som en ångvält, i synnerhet giganter som Black Panther och Deadpool. På spelfronten kan en liknande utveckling skönjas med seriebolaget DC Comics som håller fanan högt. För fem år sen släpptes Injustice: Gods Among Us där man lät alla sina figurer braka ihop mot varandra i en hejdundrans slagsmålsfest. För ett år sedan släpptes Injustice 2 och nu kommer den uppgraderade versionen med ett flertal nyheter att erbjuda. Med tanke på vad vår recensent skrev om produktionen förra året har jag idel förväntningar på vad som komma skall.

Cowabunga! Nu gör Turtles entré i arenan.

Handlingen spinner vidare på föregångaren om ett ställningskrig mellan Batman och Stålmannen som gått skilda vägar efter någon konstig dispyt. Stålmannen har bestämt sig för att bli en världshärskare samtidigt som ärkefienden Brainiac gör sin närvaro påmind i introduktionen. Vidare än så förklaras inte konflikten som bara blir en fortsatt anledning för våra hjältar att banka på varandra på det mest dumroliga vis.  Vi får lära känna traditionella karaktärer som Harley Quinn, Joker och Poison Ivy men även mer moderna som Cyborg och Deadshot. Samtliga har sina styrkor och svagheter som benas ut i solokampanjen men även under själva spelsessionerna.

Får det vara lov till en superattack?

Desto mer intressant är spelupplägget som påminner om Mortal Kombat. Här utrustas varje karaktär med specifika attacker som är anpassade för hjältens personlighet och förmågor. Catwoman och Wonder Womans specialitet är piskan medan Deadshot och Captain Cold förlitar sig på skjutvapen för att nämna några exempel. Med rätt knapptryck formas kedjeattacker som effektivt reducerar livsmätaren. Ju mer träffar jag får in, desto mer fylls mätaren för specialattacker som kan användas för flera slag eller till en superattack.

När en sådan attack aktiveras spelas en filmsnutt upp som visar hur kombattanten måttar en rejäl käftsmäll av episka proportioner. Det är både absurt och underhållande att se hur The Flash skickar tillbaka sin antagonist till forntiden och smäller till hen mot en dinosaurie för att sedan vända tillbaka till nutiden för en avslutande manöver. När matchen är färdig erbjuds loots för den spelare som vill uppgradera sin karaktär och ta steget ytterligare i spelets rankingsystem. Det skyhöga tempot tvingar spelaren att vara flink på knapparna för att få in de rätta attackerna i tillräcklig omfattning för att säkra sin placeringen på tronen. Ett hett tips är att börja i sparring-läget för att träna in tekniken och lära känna karaktärernas rörelsemönster. Hade jag gjort detta ordentligt hade mycket frustration kunnat sparats när motgångarna blivit lite väl många.

Här gör sig läderlappen redo för en superattack. Någon som ville ha en knogmacka?

En fin avrundning på ett bra spel

När solokampanjen är avslutad efter dryga åtta timmar kan jag antingen välja att testa mina krafter i Multiverse-läget eller mot mänskliga diton i cyberrymden. I det förstnämnda innebär det att jag ställs mot datastyrda botar som anpassas efter din level-ranking. Ju högre nivå, desto svårare motstånd. I korthet kan det sägas att det är här man bygger upp sina muskler innan det är dags att bege sig ut online. Som vanligt är det här bataljerna äger rum. Kötiderna är relativt korta och genomströmningen helt okej. Jag behöver aldrig känna mig speciellt utanför då det bjuds upp till dans omgående från en hugad spekulant.

Men vad innehåller då Legendary-paketet? I praktiken inte speciellt mycket. Du får samtligt DLC-innehåll, några nya karaktärer och utstyrslar att klä gänget med. Bland annat får du stifta bekantskap med Hellboy och Teenage Mutant Ninja Turtles som lär pigga upp ditt seriehjärta från bildruta ett. Det är fanservice värd namnet som ytterligare putsar fernissan på en redan fullvärdig utgåva.Om du inte redan spelat Injustice 2: Legendary Edition så är det kanske dags att ta sig en titt, i synnerhet dig som är intresserad av fightingspel med glimten i ögat.

Injustice 2: Legendary Edition tillför lite extra av allt från fjolårets version. Spelet är fortfarande underhållande och påkostat med mängder av attacker, miljöer och karaktärer till förfogande. Det enda som skaver är den bitvis menlösa storyn och det obalanserade styrkeförhållandet mellan slagskämparna. Är nörd av allt som gäller DC Comics eller fighting-genren i allmänhet så är detta spelet för dig.
  • Fin grafik
  • Spektakulära superattacker
  • Varierande miljöer