Kirby Star Allies Recension

Kirby Star Allies är ett kul tidsfördriv att dela med vänner och familj, men som i grunden är ett oinspirerat spel som inte överraskar bortom den fina grafiken och trevliga musiken.

Kirby är en av Nintendos mer obskyra figurer. Hen har en liten trogen skara fans, men är väl lika mycket underdog som Luigi. Genom åren har Kirby haft huvudrollen i diverse spel som fallit i glömska i skuggan av Nintendos andra titaner. Kirby Star Allies visar potentialen att fylla ett hål i Nintendos repertoar: ett riktigt roligt local co-op, men blir troligtvis bara en fotnot i Switchens utbud.

Vänskapen räcker bara så långt

Spelet börjar med att en kåpklädd figur bryter ett till synes förbjudet sigill på ett ondskefullt hjärta. Hjärtat splittras och bitar flyger åt alla håll och kanter. De slår ner på diverse planeter och flera varelser blir besatta av ondskan och löper amok. Av någon anledning biter inte ondskan på Kirby som istället får kraften att charma andra varelser och göra dem till hens vänner. Kirby ger sig därefter av för att sprida kärlek i galaxen, genom vänskap och våld!

Med ett knapptryck kastar Kirby ett hjärta som på ett svisch omvandlar en fiende till allierad. Upp till tre allierade kan följa med Kirby och assistera hen i sitt uppdrag att rädda universum. Dessa allierade kan andra spelare när som helst ta kontroll över i lokalt samarbete. När fyra spelare trängs på skärmen finns det inget som kan stoppa dem och kaoset av färgsprakande attacker fyller skärmen med lättsmält underhållning. Av den anledningen gör sig Star Allies bäst på en teve.

Det kan bli rörigt emellanåt. Särskilt med fyra spelare.

Banorna är linjära med enstaka avstickare gömda bakom små pussel. Pusselbitar går att samla under äventyret men dessa låser bara upp bilder av tidigare spel och fyller ingen funktion. Banorna i sig är fördelade på fyra världar och hjärtbitarna vaktas ofta av en besatt boss som måste besegras. Kirby besitter sina gamla vanliga äta/kopiera-krafter, som är tidlösa, men plattformandet och pusslen är simpla och tråkar ut i längden. Spelets andra hälft utmanar med lite svårare plattformsmoment och fiendekompositioner, men om du spelar spelet så som det är tänkt, det vill säga med andra, är det ändå dans på rosor.

Kirby Star Allies är som sina föregångare ett charmigt actionspel med inslag av plattformshoppande. Att äta fiender och absorbera deras krafter skapar en nyanserad spelmekanik som håller i längden. På samma sätt är det underhållande att de andra spelarna kan hoppa mellan olika typer av figurer. Det vore inte Kirby om det inte var sockersött och hade trallvänlig musik också. På dessa punkter upprätthåller Star Allies varumärkets styrkor. Tyvärr tar inte spelet serien till nya höjder, utan stannar kvar i sin bekvämlighetszon. Kirbys entré på Nintendos nya konsol är en blygsam sådan.

Ett barns ögon

Under recensionsarbetet delade jag spelupplevelsen med min åttaåriga dotter. Då jag granskade Star Allies i sömmarna verkade hon, efter att ha lärt sig kontrollen, ha sitt livs bästa spelupplevelse. Istället för att anta att barn i hennes ålder skulle uppskatta spelet bad jag henne istället skriva vad hon tycker om Kirby Star Allies. Naturligtvis såg hon på spelet med mildare, lekfullare ögon, där gemenskapen och underhållningen var centralt.

Jag tycker att Kirby är bra för man kan äta upp andra och spela många figurer. Och att man kan spela tillsammans! Musiken är bra för att den är rolig. Jag gillar att spela banor. Jag önskar att Kirby hade ett hus och kunde gå i affärer.

Efter hennes korta utläggning om Star Allies förstår jag att gemenskapen är spelets stora styrka. Jag testade spelet själv en kväll men var bara måttligt road. Däremot älskar jag att dela spelet med mitt barn, höra hennes skratt och se henne göra oväntade trick. Det finns få spel som agerar bryggor mellan vuxna och barn, men Kirby Star Allies lyckas galant med den bedriften.

Sockerunderhållning för vänner och familj

Jag kan starkt rekommendera Kirby Star Allies för barnfamiljen eller spelaren ute efter ett lättsamt spel för alla Gevaliagäster. Star Allies är lätt förstå och enkelt att spela tillsammans. Fans som sett fram emot Kirbys återkomst och ett utmanande actionspel finner inte mycket mer än homage till tidigare delar i serien och vacker HD-upplösning. Kirbys debutspel på Nintendo Switch är ett försiktigt steg ut på en ny plattform som förhoppningsvis leder till ett språng in i nästa spel.

Kirby Star Allies är ett bra spel som inte tar ut svängarna avsevärt. Det är ett Kirbyspel så som Kirbyspel alltid varit: färgglatt, trallvänligt, sött och ganska enkelt. Samarbetsläget är höjdpunkten och den enda riktiga dragningen med spelet.
  • Samarbetsläget
  • Färgglad grafik
  • Enkelt att hoppa in och ut