Kirby’s Extra Epic Yarn Recension

Portkavalkaden till Nintendos döende 3DS fortsätter med Kriby's Extra Epic Yarn. I spelmediet har där hänt en hel del under åren sedan originalet på Nintendo Wii, men Kirby fortsätter i samma fåra – med ett fåtal små överraskningar och ett par tillkortakommanden.

Kirby’s Epic Yarn är ett av de mysigaste och fluffigaste spelen till Nintendo Wii. De 8–9 år som redan hunnit gå sedan dess release känns blott som ett ögonblick sedan. Det har åldrats precis så väl som man kunde tro redan då. Och nu är det här igen, på 3DS, med namnet Kirby’s Extra Epic Yarn. Efter känslan av bekantskap har lagt sig kvarstår frågan: Varför?

Det är inte bara ett varför. Varför nu, varför på 3DS och varför över huvud taget? De är alla legitima frågor. Nintendo har lekt med nyversioner på sin döende bärbara i flera år allaredan. Många av dem går att länka till hajpmaskinen. Luigi’s Mansion kom ut kort efter Luigi’s Mansion 3 utannonserandes till Switch, och Donkey Kong Country Returns 3D anlände ett knappt år före Tropical Freeze på Wii U, för att nämna två. Förutom hajpmaskinen får ju Ninty även ansenliga extraintäkter för minimal ansträngning (se Captain Toad), samtidigt som mer berättigade nyversioner faktiskt också ser dagens ljus (se Bowser’s Inside Story).

Om nu Kirby’s Extra Epic (Epicer?) Yarn ska bygga hajp inför ett kommande spel inom samma handgjorda pyssel-look, borde det då inte dyka upp på samma konsol? För visst hade Kirby’s Epic Yarn gjort sig precis lika fantastiskt på Switch (till skillnad från säg, Luigi’s Mansion som hade sett betydligt mer daterat ut). De kunde också ha gjort en Captain Toad och släppt på båda maskiner. Detta ”varför” är bevisligen en något svårare nöt att knäcka – vi går vidare.

Dammiga garnnystan med lite nya vänner

Virvelvinden bräcker plattformsaspekten totalt. Något för den som vill göra det ännu lättare för sig.

Kirby kan numera använda ett par av sina klassiska förmågor, trots att han är gjord av garn och inte kan absorbera fiender. Dessa kan spelaren hitta i form av ett antal olika hattar på vissa banor – eller skanna in en av de fyra amiibos från Kirby-serien. Dessa förmågor är i och för sig roliga att utforska, men det märks väldigt snart att spelet inte är designat för dem. Vissa partier blir rentutav löjligt enkla, medan andra bara blir klumpiga och jobbiga. Som tur är kan man när som helst göra slut med den jobbiga hatten genom att trycka på X-knappen. Tyvärr hoppar den dryge f-n runt i en god halv minut innan den har lust att försvinna för gott.

Bortsett från nya förmågor finns här två extra episka minispel: Dedede Gogogo (fniss) och Slash & Bead. Det handlar om en glorifierad hinderbana med King Dedede och en stickmördarsimulator med Meta Knight där livet på varenda en av Garnlandets illvilligare invånare hänger på en skör tråd. För besväret får spelaren lite extra dekorationer till Kirbys lya. Allt som allt innehåller Kirby’s Extra Epic Yarn 259 enskilda dekorationsobjekt – nästan 100 fler än originalet på Wii. Ditt inredda rum kan du dessutom dela via Streetpass (om du minns vad det är för något).

Det där lilla extra

Förutom en hel sybehörsaffär av heminredning har spelet även ett helt nytt extra spelläge – Devilish Mode. Precis som det låter är det här något för den som tycker att spelet är för lätt. I Devilish Mode har du fem träffar på dig att ta dig i mål medan en jobbig fiende kretsar kring dig som en osalig ande. Sagd fiende är dock inte odödlig, så med lite snits lär den erfarna spelaren inte ha några större svårigheter. Spelet är ju inte hundraprocentat innan du klarat varenda bana i Devilish Mode utan att ta skada, eller hur?

Har du kommit för att stalka mig?

Allt är dock inte gott

Kirby’s Extra Epic Yarn saknar ett av Wii-versionens största försäljningsargument: samarbetsläget. Prince Fluff är inte längre spelbar överhuvudtaget. Hans roll är reducerad till att han dyker upp en gång per bana med en slumpmässig hatt, en laddning pärlor eller (i Devilish Mode) en full livmätare. Det är särskilt tråkigt när man tänker på att 3DS-versionen av Luigi’s Mansion i stället fick ett samarbetsläge instoppat (även om det var något svårspelat).

Och vem vore jag om jag inte belackade avsaknaden av 3D i ett 3DS-spel? Det märks allt mer att utvecklarna är i maskopi mot stereoskopi och mer än gärna hoppar över den extra ansträngningen det innebär att ge spelarna 3D under konsolens sena tid. Ska man kanske ta det extra personligt när man är en av de få som faktiskt saknar det?

Till syvende och sist är det dock inget större fel på Kirby’s Extra Epic Yarn. Det är en port gjord med omsorg och viss elegans. Den kunde bara varit en del mer. Ett spel med så mycket feelgood (blinkblink) förtjänar det. Framför allt förtjänar det co-op.

Kirby's Extra Epic Yarn en kompetent port. Extrainnehållet förlåter i och för sig inte avsaknaden av ett samarbetsläge, men om du huvudsakligen spelar själv och gör det på en Nintendo 3DS? Tja, varför inte.
  • Fantastisk musik
  • Fantastisk, tidlös design
  • Kompetent port/version