Labyrinten av Simon Stålenhag Bokrecension

Simon Stålenhag levererar ytterligare en fantastisk visuell novell med Labyrinten. Även om hans kännetecknade stil är bekant vid det här laget fängslar den personliga berättelsen dig. Ett måste för fans av konstnoveller.

Simon Stålenhag behöver knappast någon introduktion. Ur Varselklotet satte honom på kartan och nu står vi här, fyra böcker senare, med hans senaste alster Labyrinten. Boken följer samma mönster som föregående böcker och är både skrivna och illustrerade av Simon Stålenhag, där konsten förstärker berättelsen genom filmiska scener. Likt omfånget på hans tidigare böcker har Labyrinten stilren ikonografi som adderar till upplevelsen och befäster intrycket av att varje detalj är betydelsefull.

Labyrinten handlar om tre individer i ett postapokalyptiskt Sverige. Ett okänt fenomen har gjort jordytan obeboelig och mänskligheten har flytt till anläggningar under jord. Berättelsen är ett vittnesmål sett ur en av karaktärernas perspektiv och återberättar händelser som föranleder novellens inledning. Magin i Stålenhags berättande återfinns även i Labyrinten och han bygger framgångsrikt upp en värld du vill veta mer om, utan att bryta fokus från karaktärerna. Bakgrunden följer med i farten och det gör Labyrinten svår att slå ihop. Drivet i historien kommer från karaktärerna och den tryckande känslan av att något skaver. Det är väldigt bra skrivet och suveränt illustrerat.

Stämningsfullt förstärkt

Vad jag häpnar över varje gång jag läser en av Stålenhags böcker är hur berättelse och bild smälter samman till en nästan filmisk upplevelse. Många av målningarna är stillbilder i en sekvens och de förmedlar starka känslor i ögonblicken. Andra målningar sveper över landskap för att du ska få en överblick på världen. Detaljer får komma fram vid särskilda tillfällen för att pressa fram en ton. Och han gör det framgångsrikt. Att den filmiska inramningen skulle passa bokformatet är lika udda som det är självklart. I jämförelse med till exempel François Barangers illustrationer till Vid vansinnets berg – Volym 1, där konster tolkar en redan skriven berättelse, har Simon Stålenhag den unika positionen som skapare att låta de båda konstformerna leva i en artistisk symbios. Och har är fruktansvärt duktig på det.

Om det är något jag behöver kritisera så vore det att några av målningarna i boken är av ett mindre format och har vita kanter utemot sidans kant och mitt. Om detta är ett artistiskt val ser jag det inte, utan är ett litet brott mot konstens sammanhållning. Det är inget som försmäktar konsten, utan snarare något som distraherar ögat.

Labyrinten är en suverän bilderbok för vuxna med en förkärlek för film- och spel-konst. Det är en unik blandning av två konstformer som kompletterar varandra ypperligt, skapad av en av världens främsta konstnärsförfattare. Detta är en bok jag starkt kan rekommendera, både i sig själv som konst och novell, men också som sofistikerad dekoration i vardagsrummet då omslaget är iögonfallande – särskilt bokens rygg med sina rosa rosor. Det är en stor bok (280x250mm), hårdbunden och med 152 sidor konstpapper, det vill säga inget du gömmer undan i en bokhylla.

Fria Ligan

Likt Simon Stålenhags övriga böcker är Labyrinten utgiven av Fria Ligan och köpes förslagsvis från deras webbutik. Boken kostar i dagsläget 398 SEK.

Labyrinten är av mer Simon Stålenhags unika stil, med dystra berättelser och lika dystra världar. Fast även om Labyrinten känns bekant är den dystopiska framtid Stålenhag målar upp härligt distinkt och rotad i en personlig berättelse. Vi som älskar hans böcker bör absolut addera Labyrinten till samlingen - dessutom är bokomslaget snyggt designat med blommigt mönster på ryggen, så den är perfekt att ha framme på kaffebordet där den kan locka besökare till läsning.
  • Personlig berättelse som är driven
  • Världsbygge som väcker nyfikenhet
  • Filmiska illustrationer