Lego Marvel’s Avengers Recension

Det sägs ju att man inte behöver uppfinna hjulet två gånger. I den senaste installationen i LEGO-franchisen känns det som om TT-games har öppnat en hjulfabrik.

Jag har sedan länge tappat räkningen på antalet släppta Legospel, men en snabb Googling avslöjar att det sedan 2005 rör sig om ett trettiotal. Briljanta spel har varvats med ett och annat magplask. När Lego Marvel Super Heroes släpptes för drygt två år sedan var jag en av dem som stämde in i en rörande enig hyllningskör. Det är också anledningen till att mina förväntningar på Lego Marvel’s Avengers var rejält uppskruvade redan innan jag testade spelet.

Vart är allt det roliga?

Spring för livet, innan jag byter ut dig till en roligare superhjälte.

Alla som någon gång spelat ett Lego-spel vet att humorn är en av grundpelarna som bär upp hela produktionen. Kända karaktärer görs om till en slapstick-version av originalen, ett grepp som varit makalöst lyckat, då spelen ofta tilltalat både yngre och lite äldre spelare. Därför är det med en tår i ögat jag tvingas inse att manusförfattarna inte når hela vägen i Lego Marvel’s Avengers. Karaktärerna är i stort sett de samma som i filmerna. Hulken är bara arg, Iron Man pratar allvar med sin dräkt och Captain America är fortfarande en tönt. Visst blixtrar den välkända Lego-charmen till ibland, men de stunderna är försvinnande få.

Storyn i Lego Marvel’s Avengers baseras på ett flertal filmer ur Marvels digra katalog, både de med gänget i The Avengers i huvudrollen, men även filmer baserade på en enskild superhjälte. Det finns med andra ord väldigt många timmars material att hämta inspiration ifrån. Som spelare kastas du rakt in i handlingen utan någon direkt bakgrundsinformation. Min uppfattning är att TT Games förutsätter att spelaren känner till historien om The Avenger och då kanske främst filmen Age of Ultron. Alla andra lär känna sig lätt förvirrade när de slungas rakt in i en tät actionsekvens.

Välj rätt gubbe

Rösterna görs av originalskådisarna. Downey Jr. Har nog haft roligare jobb.

Numera är vi vana vid det digra persongalleriet som erbjuds i varje Lego-spel. Marvel’s Avengers är inget undantag, tvärt om. Flera av huvudrollsinnehavarna går att låsa upp i stort sett direkt medan andra kräver lite mer letande. Liksom de flesta Lego-karaktärer har alla individer unika egenskaper och precis som vanligt så kräver vissa föremål specifika gubbar för att låsas upp.

Superhjältarna i Marvel’s Avengers är alla väldigt olika, på gott och ont. Skillnaderna gör att du ibland kan välja hur du vill ta dig an dina fiender. Varje karaktär har ett antal olika attacker att välja på och det vill till att du lär dig alla dessa färdigheter tidigt i spelet. Tyvärr kräver många moment att du använder just rätt gubbe för att komma vidare. Har du då inte full koll på alla typer av attacker så blir det lätt att fastna, bli irriterad och rage-quitta spelet.

Bjud på er själva!

Det märks att utvecklarna har kämpat för att ge varje karaktär en meningsfull plats i spelet. Detta blir extra tydligt tidigt i storyn då du helt enkelt inte kan välja vilken figur du vill spela med. Istället får vi endast ett litet smakprov på vad exempelvis Hulken kan utföra, för att sedan tvingas axla rollen som Thor. Därefter kan det dröja ett bra tag tills vi får klämma på Hulkens gröna biceps igen.

Ungefär så här arg bode manusförfattarnas chef blivit när han läst det första utkastet.

Marvel’s Avengers dras tyvärr med allt för många små skönhetsfel för att locka mitt riktiga intresse. Riktiga serienördar lär sakna både Spider-Man och Deadpool i laguppställningen. Orsaken är som så ofta ofullständiga licenser, vilket som bekant också avspeglat sig i filmversionerna. Den riktigt stora orsaken till att jag har så svårt att älska Marvel’s Avengers är dock avsaknaden av genuin, varm Lego-humor. Det kan kanske bero på att varje karaktär dubbas av skådespelarna från filmerna, men är det för mycket begärt att Robert Downey Jr., Scarlett Johansson och resten av gänget bjuder lite på sig själva?

Fångar inte mitt intresse

För de yngre spelarna kanske avsaknaden av karisma inte spelar någon större roll. Marvel’s Avengers är trots allt ett omfattande Lego-spel med väldigt mycket att göra. Bryr man sig inte så mycket om hur karaktärerna beter sig så kan man absolut ha väldigt roligt i Marvel’s Avengers. Personligen är jag dock mest besviken. Jag saknar den där glimten i ögat vi lärt oss att älska. Kanske har TT Games helt enkelt gjort sitt när det gäller Lego? Kanske är det dags att låta någon annan ta över stafettpinnen och hela konceptet en välbehövlig nystart?

Är du stolt ägare av Lego Marvel Super Heroes så kan jag faktiskt inte hitta en enda anledning till att införskaffa Marvel’s Avengers. Det är nämligen i stort sett exakt samma spel, minus humorn.

Spelet testades till PS4. Läs mer om vår betygsskala >>

• Många karaktärer