Lego Star Wars: The Force Awakens Recension

Lego-spelen slog igenom med Star Wars. Även om genomslaget inte är lika stor inför den sjunde filmen känns formeln mer raffinerad än någonsin, om ändå lite förutsägbar. Lego Star Wars: The Force Awakens är en nödvändig uppryckning som skänker nytt hopp i den dalande serien.

Första gången jag såg Star Wars blev jag hänförd. Det slog allt annat, till och med Turtles. Efter det drömde jag om att leka med Star Wars-lego. Jag hade massor med lego på den tiden, men hur jag än mixade och matchade kunde inte lego rymd och lego riddare bli lego Star Wars. Idag är Lego Star Wars ett varumärke i sig med en produktlinje längre än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Förutsättningarna för att ingjuta en kommersiell helhet i barn är lättare än någonsin idag – och det är både skrämmande och roligt.

Sedan vårt barn blev 6 år gammal har lego varit ett stort gemensamt intresse för oss. Lika mycket för att dela mina intressen med mitt barn som för att göra barnet inom mig glad, har Lego Star Wars blivit en del av vår samling. Lego Star Wars: The Force Awakens och plastbitarna har introducerat vårt barn för ett popkulturellt arv baklänges. Det kommer dröja några år innan hon är gammal nog att se filmerna och komma i kontakt med ursprunget, men fram tills dess kan vi tillsammans njuta av det som erbjuds. Det är den roliga delen med att ”vuxna” varumärken packas om och säljs till barn, vi kan möta och interagera med dem på ett helt annat plan.

Den skrämmande delen lämnar vi till en annan dag.

Vad ska man göra?

Redan fem minuter in i Lego Star Wars: The Force Awakens stötte jag och barnet på ett problem som genomsyrar hela spelet: det är nämligen uruselt på att förmedla vad sjutton man ska göra. Innan vi lärt oss de olika mekaniska funktionerna i pusslen var det rena rama gissningsleken om vilken figur som skulle interagera med vad. En av de inledande striderna var särskilt usel på att förmedla jedikraftens funktioner och blev ett irritationsmoment där jag i normala fall hade stängt av spelet och svurit högt. Men i närvaro av barnet fick jag helt enkelt behärska mig och överlista spelet. Tack och lov hade vi ett obegränsat antal liv till vårt förfogande.

I stort sett alla pussel i Lego Star Wars: The Force Awakens är precis lagom svåra och tar inte uppmärksamheten från det roliga. Men innan man fumlat runt och lärt sig vad spelet vill att man ska göra är det frustrerande. Det är aldrig uppskattat att känna sig korkad och en tydligare tutorial hade kunnat råda bot på det. Tempot i Force Awakens är jämnt med varierande moment som kulminerar i episka scener. Luftstriden på Jakku bland kraschade stjärnförstörare är lika spännande som den i filmen och Han Solos rostiga farkost känns lika graciös som en svala.

Den snabbaste skräphögen i galaxen!

Kraften är stark i denna

När tröskeln var passerad och vi behärskade spelets regler kunde vi istället njuta av dess starka sidor. Lego Star Wars: The Force Awakens är ett av seriens grafiskt snyggaste spel och miljöerna fick mig att häpna, även om jag hade föredragit att allt var gjort i klossar som i legofilmen. Bakgrunderna är enorma och ger den trevliga illusionen om att allt ser större ut. Ljuset och skuggorna ger världen ett djup och detaljrikedom som tidigare legospel inte riktigt haft. Tyvärr kan det därför bli lite plottrigt på skärmen när man tar sönder småsaker och massor av legobitar ligger utströdda på spelplanen. Men det är okej när det ser snyggt ut.

Om man sett filmen blir det uppenbart att TT Games fortfarande har respekt för de immaterialrätter de baserar sina spel på. Replikerna i spelet är hänsynsfullt tagna från filmen och Kylo Rens röst är fortfarande lika creepy trots att figuren och sina vredesutbrott blivit lite av ett stående skämt. Karaktärerna är finurligt tolkade men får bibehålla sina personlighetsdrag som de uttrycker fenomenalt i sina legokroppar. Vad det gäller filmens mörkare element så har de tonats ner och gjorts typiskt lego-skojiga. Det är ett dramaturgiskt grepp som fungerar på de mindre spelarna men som börjar bli tjatigt. Tack och lov har Lego Star Wars: The Force Awakens några riktigt roliga nickningar till filmerna som bara de äldre kan uppskatta.

Något för alla

Likt tidigare legospel är Lego Star Wars: The Force Awakens målgrupp bred och alla kan plocka upp och ha roligt med det. Förutom inledande svårigheter med att förstå spelet, är det ett av de bättre legospelen där ute. I sällskap med familj eller en vän är Force Awakens en underhållande resa tillbaka till galaxen för länge sedan. Utbudet av upplåsbara spelfigurer från hela Star Wars-serien gör också att alla kan hitta sin favorit. Många nyckerfigurer finns dessutom i flera varianter så att båda spelarna kan spela den otroligt coola Ray.

Inget bråk om vem som får spela Ray, alla kan göra det (när de alternativa variationerna är upplåsta)!

Lego Star Wars: The Force Awakens uppfinner knappast hjulet igen. Många funktioner liknar dem från tidigare installationer och har du spelat något av de andra legospelen vet du vad du kan vänta dig. Däremot känns helheten lite bättre i Force Awakens än det gjort i till exempel Lego Marvel’s Avengers. Det är kul, knyter an till filmen på ett schysst sätt och är grafiskt snyggt. Men om legospelen ska ha någon framtid är det dags att utvecklarna slår sina kloka, runda huvuden ihop och tänker ut något annorlunda till nästa gång – och då menar jag inte en billig Mario Kart-kopia.

Kommersiell investering?

Jag kanske hjälper storföretagen när jag erbjuder mitt barn merchandise från kända varumärken. Men vi kommer ha kul med Lego Star Wars: The Force Awakens så länge det varar. Att få dela mitt intresse med henne och ge henne möjligheten att upptäcka Star Wars som jag själv gjorde som ett barn, även om det är i en omvänd process, är en nyckfull chansning. Kanske sitter vi tillsammans i soffan om fem-sex år och har ett Star Wars-maraton och kanske kommer hon då säga att hon minns Ray från det där gamla spelet vi brukade spelade. Det skulle skänka både mig och henne glädjande minnen, det är jag säker på.

Lego Star Wars: The Force Awakens finns ute nu på bland annat Playstation 3 och 4, Xbox 360 och One, PC och Wii U.

• Snyggaste Lego-spelet
  • Förlåtande