Microsoft Flight Simulator Recension

Många med mig trodde nog att Microsoft Flight Simulator var dött och begravet för all framtid. Men när allt är som mörkast kan ett ljus anas vid horisonten. I det här fallet var ljuset en trailer som slog ner som en bomb i spelvärlden. Nu är Microsoft Flight Simulator äntligen här och jag vågar nästan kalla det århundrades comeback.

Microsoft Flight Simulator kan mycket väl vara världens äldsta aktiva spelserie. Den första versionen släpptes redan 1982 och i mer än två decennier kom nya utgåvor med jämna mellanrum. Mot slutet av 1990-talet stod flygsimulatorgenren på sin absoluta topp. EA hade en helt egen division, Jane’s, som helt fokuserade på adrenalinstinn flygning med moderna stridsflygplan. Men så hände något. Nya, mer fartfyllda spel äntrade scenen. Flygsimulatorer glömdes bort av den breda massan. 2006 släppte Microsoft Flight Simulator X och strax därefter lade Microsoft ner all vidareutveckling av simulatorn. Licenserna såldes till andra utvecklare och hoppet om en ny flygsimulator dog sakta ut.

Icon i Microsoft Flight Simulator
Där borta är mitt hus!

Men så, som en blixt från klar himmel, avslöjade Microsoft sommaren 2019 att en helt ny simulator var under utveckling. De fösta bilderna fick oss att dra efter andan. Vi fick se filmklipp som såg helt verklighetstrogna ut. Ljuset var magnifikt. För att inte tala om vädret. Vilka vackra moln! Men vi gamers är luttrade. Vi har sett snygga trailers förut och ofta infinner sig en besvikelse när vi väl får spela spelet. Så är dock inte fallet med Microsoft Flight Simulator. Det vi fick se i de första filmklippen gav oss verkligen en försmak av vad som väntade. Microsoft Flight Simulator är tillbaka!

Du kan hitta hem

Årets utgåva av Microsoft Flight Simulator är utvecklat av den franska studion Asobo. Frågan är om de visste vad de gav sig in på när de tackade ja till Microsofts erbjudande om att utveckla en ny flygsimulator. Studion fick unik tillgång till Microsofts data från karttjänsten Bing Maps, men för att gifta en simulator med kartdatan krävdes det att Asobo utvecklade en helt ny spelmotor. Den nya motorn låter spelet i realtid ladda ner satellitfoton från Bing Maps och samtidigt tolka omgivningarna. På så sätt byggs en verklighetstrogen värld upp runt spelaren.

Byggnader, träd, gräs med mera genereras när du flyger över områdena och resultatet är helt magnifikt. För första gången är det i praktiken möjlighet att navigera efter riktiga kartor i ett spel. Självklart har jag flugit över mitt hus och även om det inte ser precis ut som i verkligheten så känner jag igen mig. Vi i Sverige får nöja oss med det Bing har att erbjuda. Större städer, som New York och Paris har fått extra kärlek från Asobo och är i spelet givetvis ännu mer lika sin verkliga förlaga.

Allt i cockpit går att klicka på. Se bara till att du vet vad du gör.

Jag har dock haft störst behållning av att flyga i små propellerkärror genom smala passager i Sydamerika eller över en livfylld savann i Afrika. Avlägsna platser som Machu Picchu eller Brasiliens djungler blir spännande utflykter framför datorn. Du kan starta och landa från i stort sett alla världens registrerade flygfält och de stämmer allt som oftast väl överens med verkligheten.

Jag har inte givit upp

Jag är en inbiten simulatorfantast. Trots de mörka åren efter 2006 har jag fortsatt flyga framför min dator. Drömmen om ett verkligt flygcertifikat har stannat vid just en dröm och den erfarenhet av att spaka ett flygplan har jag fått i spel som Flight Simulator och DCS World. Jag kan med andra ord inte uttala mig om huruvida flygplanen i årets utgåva av Flight Simulator beter sig som sina verkliga förlagor. I simulatorkretsar talas det ofta om hur bra en ”flight model” är, det vill säga hur verkligt känns det att flyga det aktuella planet.

Jag vågar nog påstå att det inte finns någon kräsnare publik än just simulator-spelare. Flera av dem är piloter i verkliga livet och för dem duger bara det allra bästa. Med min bakgrund vet jag faktiskt inte hur bra de olika planens flygmodell är, men jag kan säga så mycket att de beter sig helt annorlunda, precis som sig bör. En stor Boeing 747 är betydligt mindre följsam än en liten, pigg Extra 330LT.

I Premium Deluxe-versionen får du bland annat flyga Boeings 787 Dreamliner.

Visst kan det låta som en övermäktig uppgift för en nybörjare att sätta sig bakom spakarna på valfritt flygplan, starta upp det och sedan taxa ut till startbanan. Därför är det roligt att se att Asobo anpassat Microsoft Flight Simulator till alla olika nivåer av spelare. Det funkar alldeles utmärkt att flyga någon av de många medföljande lektionerna med endast en Xbox-kontroll. Allt, och då menar jag allt, kan justeras i inställningarna. Från att passa den glada amatören till att anpassas för den riktiga piloten som vill slipa på sina sidvindslandningar i noll sikt. Och givetvis kan i stort sett all kringutrustning i form av rattar, spakar och instrument kopplas in och konfigureras i spelet via mycket intuitiva menyer.

VR-stöd ett måste

Vi som varit med ett tag vet att en stor del av Microsoft Flight Simulator alltid har varit möjligheten för tredjepartsutvecklare att skapa innehåll till spelet. Förutom alla flygfarkoster som har kunnat läggas till i simulatorn har det funnits tillägg för att få snyggare moln, mer verklighetstrogna träd eller mer detaljerade flygplatser. Ännu har ingen annan utvecklare utannonserat nytt innehåll till årets utgåva av Microsoft Flight Simulator, men jag kan redan nu säga att vi inte behöver snyggare träd eller naturligare ljus. Asobo har utan tvekan givit oss den vackraste flygsimulatorn hittills. Det jag däremot saknar är lite kraftfullare jetflygplan och helikoptrar. Det är dock ingen högoddsare att vi inom kort får se en mängd nya flygfarkoster i Flight Simulator. Just detta tillägg är också nyckeln till att spelet skall leva vidare.

Måste sätta ner kärran innan åskvädret är över mig.

När en utvecklare på Asobo i ett tidigt skede fick frågan om det skulle finnas VR-stöd till Microsoft Flight Simulator såg han mest förvirrad ut. Uppenbarligen hade studion helt missat att simulatorvärlden till stor del tagit till sig den virtuella verkligheten. Många spelare älskar den uppslukande känslan av att vara ett med flygplanet. Att se djupet i spelvärlden och samtidigt ha en perfekt huvudtracking. Frågan från speljournalisten satte tydligen några hjul i rullning hos utvecklarna och de insåg att VR troligen är ett måste för att locka de mest inbitna fansen. Vi är inte riktigt där ännu, men det mesta talar för att VR-stöd implementeras i Microsoft Flight Simulator inom en snar framtid och först då kommer konkurrenter som X-Plane 11 att blekna bort.

Anarki blir snabbt farligt

Redan i FSX fanns möjligheten att ladda ner det aktuella vädret in i simulatorn. I årets utgåva tar Asobo det hela till en ny nivå. Förutom realtidsväder kan du även flyga med verklig flygtrafik och andra spelare samtidigt. Allt övervakas av en väldigt smart virtuell flygledare. Det kan dock vara lätt frustrerande när övriga skrivbordspiloter ger fullständigt fasen i instruktionerna de får från en allt mer uppgiven flygledare. Jag har vid ett par varit på väg att kollidera med andra flygplan som inte lyder kontrolltornet. Anarki i luftrummet är ett recept på katastrof. Tur att eventuella krascher endast slutar med en svart skärm.

De flesta flygplatser är magnifikt detaljerade.

En helt ny standard

Microsoft Flight Simulator kommer i tre smaker, från Standard till Premium Deluxe. Oroa er inte, alla versioner bjuder på exakt samma flygupplevelse och skitsnygga grafik. Om du däremot vill hosta upp de 1200 kr som lyxupplagan kostar får du 10 flygplan extra samt lika många handskulpterade flygplatser. Det som dock motiverar det högre priset är utan tvekan de flygplan som tillkommer. Bara Boeing 787-10 Dreamliner är värt pengarna i mina ögon. Asobo har gjort ett magnifikt jobb med alla plan och alla system du kan förvänta dig finns på plats, även de mer avancerade flygdatorerna och GPS-utrustningen.

Du kan navigera efter riktiga kartor i Flight Simulator.

Det är inget snack om saken. Microsoft Flight Simulator tänjer på alla gränser som finns och sätter en ny, tokhög standard för simulatorspel. Vi snackar open world på riktigt! Nu är det upp till Asobo att slipa bort lite ojämna kanter och införa ett VR-stöd. Sen är simulatorn i stort sett komplett. Jag hoppas innerligen att Microsoft omfamnar alla talangfulla tredjepartsutvecklare runt om i världen. Det är de som kommer att ge Microsoft Flight Simulator liv långt in i framtiden. Tillsammans med funktioner som det världsomspännande flygledarnätverket VATSIM törs jag påstå att Flight Simulator är det ultimata onlinespelet.  Oavsett om du tränar för ditt flygcertifikat eller bara vill ta en nöjestur för att skåda pyramiderna från ovan.

• Den löjligt snygga världen
  • Inlevelsen. Du är pilot på riktigt
  • Hela världen finns med. Bokstavlig talat.