MotoGP 18 Recension

Åka motorcykel har aldrig så mycket inlevelse i den digitala världen som MotoGP 18. En riktig höjdare att avsluta den varmaste sommaren med!

Jag tänker börja med att påpeka hur otroligt detaljerad karaktärskapareditorn är. Det är nästan larvigt hur många olika inställningar som finns för en karaktär du nästan aldrig kommer se i ögonen. Med det ur vägen så vill jag även påpeka att MotoGP 18 är helt galet snyggt! Om det fanns en möjlighet att äntra spelvärlden på något sätt så skulle jag utan att tveka lägga mig ner och slicka på asfalten. Det kanske låter konstigt, vilket det såklart också är, dock så kommer du känna likadant när du väl spelar det. Tro mig.

En ilsnabb vändning rätt in i väggen

Nu kanske det inte ser ut att vara så mycket alternativ, dock så känns lite överflödigt när man får välja så pass mycket

Det ska mycket till för att få mig intresserad av ett spel som går ut på att köra rakt fram och vinna race efter race tills du blir korad som världens mästare. MotoGP 18 får mig dock väldigt insatt direkt från start och håller mig engagerad. Det är som att något vaknar i mig, något uråldrigt. Jag vill verkligen få till det perfekta racet, jag vill lägga mig perfekt i alla kurvor och framför allt så vill jag spöa varenda annan spelare som finns därute. En sådan tävlingsinstinkt har jag inte känt på länge.

Det är såklart oerhört positivt. Spelet har ju inte så mycket mer att erbjuda än att åka fordon väldigt fort. Det som slår mig är hur pass kul jag har när jag väl börjar spela. Det är svårt att sätta fingret på vad exakt det är som gör det så kul men om jag var tvungen så skulle jag säga att det finns en oerhörd känsla. Vikten på motorcycklarna känns väldigt äkta. Det är ju också ett väldigt snyggt spel, vilket jag påpekat tidigare men jag vill ändå vikt vid hur mycket det gör för inlevelsen i just MotoGP 18. Varje bana är noga utformad och stundtals känns det som att man verkligen befinner sig på plats.

En gasande kör

Innan jag pratar om ljudet så vill jag verkligen rekommendera att du sätter på dig dina absolut bästa lurar innan du börjar spela. Ljudet i MotoGP 18 är fenomenalt vasst. Varje varvning som motorn gör låter exakt som dess verkliga motsvarighet och inlevelsen är total när du är engagerad i ett riktigt långt race. Du är dessutom nästan exakt hur långt borta de andra befinner sig och du kan lägga dig bra i kurvorna för att motverka att dem smyger sig förbi.

Det som dock blir aningens tråkigt är musiken. Det känns ibland som att racingspel antingen dundrar på för mycket med musik eller inte har någon alls. I simulatorer är det såklart mer naturligt att du ska fokusera på själva åkandet. Det blir dessvärre ganska trist efter ett tag och även om ljudet från själva spelet är bra, så slog jag på musik själv under vissa race. Det blir rätt trist att sitta ett par timmar och bara höra brummande.

En annan detalj som verkar trenda ganska mycket just nu är förmågan att spola tillbaka tiden när det går dåligt

Du blir inte uttråkad

MotoGP 18 är ett gediget racingspel. Det kommer ge dig precis vad du är ute efter och om du redan siktat in dig på att få en bra upplevelse så kommer du inte bli besviken. Det är snyggt, ger en bra känsla av fart och kontroll samt håller länge. Banorna är tillräckligt detaljerat för att inte tråka ut dig även under de längsta racen som slängs din väg och du kommer ha timmar av skönt åkande framför dig.

Nu har undertecknad åkt utanför banan för många gånger för att det ska vara skoj, dock kan jag garantera att du blir redigt sporrad att fortsätta racet

• Bra ljud
  • Snygga banor
  • Skön och rätt känsla
  • Trist musik
8
Stor spel- och filmentusaist som prompt hävdar att pixel- och spritegrafik är det bästa som hänt världen. Utvecklar småspel, fotar och pysslar med musik alldeles för mycket. Anser att spel är konst, tar gärna upp diskussionen med folk som anser otherwise. Utöver det en rätt chill, kaffeberoende (maler egna bönor!) gamer som inte backar på utmaningar. Orerar gärna högt och ljudligt om Hideo Kojimas briljans och Metal Gear-seriens storhet.