My Hero One’s Justice 2 Recension

Har du hängt upp din superhjältedräkt i garderoben? Då får du minsann damma av den och axla manteln ännu en gång! Varför? För att My Hero One’s Justice 2 är här och både hjältar och skurkar väntar på att få testa sina krafter mot varandra i explosiva strider!

En favorit i repris

För drygt ett och ett halvt år sedan recenserade jag My Hero One’s Justice, ett spel baserat på mangan och animeserien My Hero Academia, och vart positivt överraskad av hur bra spelet faktiskt var! I en värld där animebaserade spel pumpas ut på löpande band med mer eller mindre lyckade resultat var det extremt upplyftande och roligt att hitta en skinande liten pärla som levererade precis vad det lovade och mer! Det var ett stabilt fightingspel med fartfyllda strider, kreativa karaktärer och häftig estetik som levde upp till sitt ursprungsmaterial. Samtidigt var det inbjudande för de som inte hade någon tidigare kännedom av originalserien. Nu har uppföljaren My Hero One’s Justice 2 landat i butikshyllorna och jag kan med glädje berätta att det lever upp till ungefär samma nivå som sin föregångare.

Deku slår en skurk i My Hero One's Justice 2.
Axla rollen som en hjälte eller en skurk och ta del av maffiga strider!

Lite bakgrundshistoria kring My Hero One’s Justice 2 lär vara på sin plats. Spelet är som tidigare nämnt baserat på succémangan och animen My Hero Academia som utspelar sig i en värld där superkrafter är en del av vardagen. Att vara en superhjälte är ett drömjobb för många, men det finns också superskurkar som lurar i skuggorna. Serien fokuserar på Izuku “Deku” Midoriya och hans skolgång på en av världens mest prestigefyllda superhjälteskolor. Vi får följa Deku och hans galna och glada skara klasskamrater i deras kamp för att bli nästa generations superhjältar! My Hero One’s Justice 2 kastar oss in mitt i serien och direkt där det första spelet slutade… och det är egentligen allt du behöver veta om vår berättelse, för den spelar egentligen inte någon större roll. Vi är här för episka, galna strider och där levererar My Hero One’s Justice 2 precis vad det ska!

One’s Justice 2 – samma sak igen

Ska jag vara krass skulle jag kunna länka direkt till min recension av det första spelet, för My Hero One’s Justice 2 är precis som ettan med få undantag. Allt känns bekant och förutom vad jag tror är lite mer finputsning på kontrollerna är styrningen likadan den med. Den största skillnaden är det utökade karaktärsgalleriet. Fler av Dekus klasskamrater, rivaler och fiender har kastat sig in i mixen och är redo att sparka stjärt i sina extravaganta dräkter. Till exempel får vi möta skrikrosa Mina som attackerar med starka gifter, Seji som kan förvandla sina motståndare till köttiga klumpar och Gang Orca som har samma styrka som en späckhuggare. Tyvärr är seriens äckelpäckelkaraktär Mineta en av de nya kämparna, men jag erkänner att jag får en del glädje av att spöa upp snorungen så jag antar att jag kan förlåta det. Men bara lite.

Precis som i ettan är också just karaktärsgalleriet en av spelets stora styrkor. Det fullkomligt osar av kreativitet och varje karaktär är genomtänkt och unik i både design och egenskaper. Ingen är den andra lik och även om vissa karaktärer dyker upp i två olika versioner är det tillräckligt mycket som skiljer dem åt. Det gör att varje karaktär i My Hero One’s Justice 2 är rolig att spela och lära sig.

Mineta attackerar Mina, My Hero One's Justice 2.
Massor av nya karaktärer kastar sig in i arenan i My Hero One’s Justice 2. Bland annat Dekus klasskamrater Mina och… suck… Mineta.

Att slåss i My Hero One’s Justice 2 är precis lika enkelt som det var i föregångaren. Det är tight, snyggt och enkelt. Innan striden börjar väljer du vilken karaktär du vill spela, samt två supportkaraktärer du kan kalla på om du hamnar i knipa under striderna. Tillsammans kan ni släppa loss starka attacker som kan vända fighten i din gunst! Det är lätt att lära sig knapparna och teknikerna. My Hero One’s Justice 2 saknar däremot lite av djupet andra fightingspel kan ha. Men det är inte något dåligt, för då är spelet lätt att komma in i oavsett om du är ett fan eller inte. Dessutom är det perfekt för de som är nya till fightinggenren.

Om det är något jag ska klaga på så är det återigen de datorstyrda motståndarna. De springer fortfarande in i väggar och stannar på måfå för att stirra lite dött ut i luften. Som om de plötsligt kom på att de glömde stänga av kaffebryggaren innan de gick hemifrån. Om du har möjlighet rekommenderar jag därför att du spelar tillsammans med en kompis i soffan eller online för att verkligen uppleva striderna som de är tänkta.

Rättvist ska vara rättvist!

Nu hör jag er fråga; “Men Louise! Om spelet är så likt ettan, hur kan det då få samma betyg?! Det finns ju typ inget nytt i spelet!”. Och ja, det stämmer. My Hero One’s Justice 2 är precis som ettan och det är också anledningen till att det förtjänar samma betyg. Det är lite mer polerat, har en smula mer innehåll och har fler karaktärer, vilket var ett av mina större klagomål när det kom till ettan. Jag kan dock inte ge My Hero One’s Justice 2 ett högre betyg än sin föregångare för spelet har fortfarande samma brister och det gör inte heller något nytt som lyfter det över sin föregångare. Det är inte bättre, det är inte sämre, men det är fortfarande lika kul, lika galet och ser fortfarande lika bra ut. Varför ändra på en vinnande formula?

My Hero One's Justice 2 är ett episkt animespektakel till fightingspel där färgglada superhjältar och skurkar pucklar på varandra. Med ett stort karaktärsgalleri och lättillgänglig kontroll är One's Justice 2 lätt att ha kul med. Tyvärr dras det med samma brister som föregångaren och plågas av korkad AI.
  • Snabba och enkla strider
  • Grafiken och estetiken är precis som serien!
  • Fler karaktärer och mer polerat än ettan
  • Datorstyrda motståndarna är fortfarande jubelidioter
  • Tyvärr är Mineta en av de nya karaktärerna
  • Samma brister som ettan och inte tillräckligt mycket nytt...
8
Louise heter jag och jag bor någonstans söder om Stockholm med en vild katt och spenderar dagarna med jobb, kaffedrickande och en massa twittrande. Spel har varit ett intresse för mig så länge jag kan minnas och det har bara fortsatt att växa. Spel med stora världar, levande karaktärer och spännande historier är favoriterna. Bioware är för alltid min stora kärlek, men även Zelda, Tales of-serien och Persona-serien ligger mig varmt om hjärtat. Förutom spel så är jag en stor konst- och filmnörd. Seriöst, få mig inte att prata om film eller konst. Eller Biowares spel. Jag rabblar på i timmar.