Need for Speed Recension

Electronic Arts tar nya tag med sin omstart av Need for Speed. Har man lyckats tänka nytt eller vandrar spelet i gamla fotspår? Robert har testat.

Ända sen dess har serien slitit däck i omgångar med den ena uppföljaren efter den andra. Nu är det dags för vrålåken att göra full entré till den nya konsolgenerationen efter utgivaren Electronic Arts beslut att starta om varumärket. Givetvis är det extra roligt att Göteborgsbaserade Ghost Games fått detta ärofyllda uppdrag.

Storyn utspelas i den fiktiva staden Ventura Bay och kretsar kring ett kompisgäng vars stora intresse är att genomföra vågade streetracing-tävlingar. Karaktärerna du stöter på driver på handlingen och förklarar uppläggen bakom momenten, antingen i form av filmsnuttar eller mobilsamtal. Till exempel är Amy bruden som gillar snabb street-racing, Travis gillar att köra lite väl för fort till trots mot lagen och Manu som föredrar lite gammal hederlig drifting.

Fartfyllt i storstadsdjungeln

Målet är att besegra dessa och bli den nya kungen som dominerar streetracing-scenen. Genom en karta kan jag se alla tävlingar som är markerade med symboler och även utmana utvalda trafikanter på dueller när de svischar förbi i en random korsning. För varje utfört moment erhåller jag poäng som låser upp nya utmaningar och uppdrag. Sidouppdrag finns att tillgå för den som är sugen att bara glida runt och göra lite strunt, till exempel att fotografera graffitimålningar på väggar eller norpa ”gratis” utrustning som finns undangömda i en pickup på någon parkering. Orkar du inte köra genom hela staden så finns en snabb-funktion som direkt tar dig till den valda destinationen. Snabbt, smidigt och enkelt.

Är du inte försiktig riskerar du att få en sån här bakom dig.

Även pengar trillar in på kontot efter varje avklarat lopp och dessa möjliggör uppgraderingar i verkstaden, den särdeles viktigaste knutpunkten i spelet. Det är här du får chansen att klämma in ny hårdvara som tar bilen till nya höjder. Vad sägs om en starkare kompressor som suger in mer luft till motorn, bättre elektronik eller varför inte nitrotank som ger lite extra speed under loppen? Här får jag chansen att vara min egen mekaniker och pimpa juvelen i den stil jag finner attraktiv, både invärtes och utvärtes. Mycket kretsar kring fart – om hur mycket det är möjligt att pressa bilen till det yttersta innan gränsen är nådd.

Fort går det, jäkligt fort. Som namnet säger så handlar Need for Speed om hastighet. Jag blir själv förvånad över hur snabbt plåtskrället accelererar och jag blir med jämna mellanrum tagen på sängen när fartblindheten tar över. Oftast slutar det i en total krasch. Efter ett tag får jag pli på hastigheten och kan anpassa den efter vilken situation jag befinner mig i. Dock gäller det att se upp så att inte polisen dyker upp med blåljuset och tar upp jakten mitt under en av dina många eskapader på vägarna. Lösningen? Gasen i botten och fly undan snarast möjligt annars väntar dryga böter som gräver djupa hål i din ofta allt för tunna plånbok.

Tack och lov dröjer det inte länge innan snuten är bortkollrad från radarn och jag kan fortsätta ägna mig åt att leka fartsyndare. Ju mer högen av framgång växer, desto mer kommer snuten att avancera i sina metoder att få fast dig. Bli inte förvånad om det ligger en patrull med spikmatta som blockerar vägen längre fram i spelet.

I Need for Speed går det vilt till.

I Need for Speed går det vilt till.

En handfast kontroll

Att kunna kontrollera sin bil är A och O i ett bilspel. Serien har tidigare ståtat med en bra kontroll och Need for Speed är inget undantag. Jag upplever att handkontrollen svarar på mina önskemål och den är för det mesta responsiv. Genom verkstadens menysystem kan jag bestämma om bilen ska vara anpassad efter grip och drift, eller kanske snarare hur svårstyrd den ska vara. Båda delar har sina svagheter respektive styrkor när det vankas kurvor, slides och motståndare att pressa sig igenom med minsta möjliga precision.

Väljer jag drift blir bilen mer slirig med möjlighet att exempelvis bättre ta svängar. Blir valet det sistnämnda blir bilen mer trögstyrd men desto mer enklare att kontrollera. Funktionen blir en smakfråga utefter stil, kunskap och intresse, speciellt för entusiasten som vet vad som krävs för sin lackerade älsklig. Blir man inte nöjd är det bara att återvända till samma garage för nya inställningar.  Bromsarna är också väl tilltagna och gör sitt jobb med råge. När hastighetsmätaren når 150 km/timmen kan jag på någon sekund eller två snabbt stanna. Det känns att bilen har tyngd när den far fram genom landskapet och inte surrar iväg på grund av någon programmeringsbrist.

Omdömet

Den absolut största svagheten som tyvärr alltmer breder ut sig är kravet på internetuppkoppling för att överhuvudtaget kunna spela. Så fort uppkopplingen bryts är det game over, oavsett kampanjform. Jag saknar också funktionen att kunna starta om ett misslyckat race istället för att behöva slutföra det även om mina konkurrenter redan korsat mållinjen. Det är minst sagt lite frustrerande att lägga extra tid på något som kunde ha besparats spelaren. Den artificiella intelligensen (AI) hade kunnat vara lite bättre då konkurrenterna tenderar att klumpa ihop sig lite väl mycket under tävlingarna.

När allt kommer omkring är Need for Speed inget som sticker ut från mängden. Det är ett ordinärt bilspel som håller fanan högt i serien med högt tempo, fin grafik, mastigt ljud och mycket innehåll. Frostbite-motorn lyckas måla upp en levande och detaljrik stad i nattens mörker. Givetvis går det att trasha rekvisita som postboxar, stolpar och glaskurer. Ghost Games gjort ett bra jobb för att förvalta serien och anpassa den till en modern skepnad. Det känns att arkadracingen stått i centrum när bolaget planerade spelet från starten, något som är välkommet utan att behöva tänka i komplicerade banor. Jag är nöjd med resultatet och ser fram emot nya produktioner som kan lyfta ribban ytterligare ett snäpp. Nu är det dags för mig att återvända till Ventura Bay och bränna däck så det ryker.

Spelet testades till PS4. Läs mer om vår betygsskala >>

• Snyggt
  • Det går fort!