New Pokémon Snap Recension

New Pokémon Snap innebär ett kärt återseende för en av de bästa av franchisens sticklingar. Ett något ojämnt uppdragssystem åsido lever det upp till namnet och är bland det bästa vi kunnat önska oss som sommarspel i år.

Pokémon Snap är sammantaget en märklig historia. Spelet började som en idé till Nintendo 64DD (en dödsdömd add-on till konsolen) centrerad kring fotografering. Utvecklingsteamet bestod av veteraner som Shigeru Miyamoto och Satoru Iwata (må han vila i frid) och hade fira tyglar att experimentera bortom spelmediets gränser. Förloppet från idé till produkt finns återberättad i en YouTube-video under kanalen MinnMaxShow. Själva utvecklingen är minst lika intressant som slutprodukten, vilken alltså blev Pokémon Snap till Nintendo 64.

Pokémon Snap släpptes mellan åren 1999 och 2000 på världens N64:or och återkom på Virtual Console till både Wii och Wii U 2007 och 2016 respektive. Men något nytt spel i samma genre (fotografi-simulator?) har vi inte fått se sedan det första spelet. Fram till en av årets mysigaste nyheter – det kreativt döpta New Pokémon Snap – vill säga.

Karaktärsgalleriet

New Pokémon Snap utspelar sig i öregionen Lental. Du spelar som en ung sprallig yngling vars generella utseendedrag du får välja själv. Du är här på Lental för att hjälpa professor Mirror med sin forskning, vilket innefattar att fotografera Pokémon och hålla ögonen öppna efter oregelbundna beteenden och fenomen. Det främsta av dessa är illumina-fenomenet, som är unikt för regionen. Detta innebär att vissa pokémon börjar glöda under vissa förhållanden; det fina namnet för sådana fenomen är bioluminiscensens.

Förutom Mirror kommer du att stifta bekantskap med hans assistent Rita, föregående spelets protagonist Todd samt dennes nye lärling Phil. Det är knappast den färggladaste kombinationen karaktärer, men de gör vad de ska för att föra den lilla story som faktiskt finns framåt. Ordvitsarna inbakade i deras namn uppskattas dessutom varmt av denne skribent (Rita = retouch; Phil = film).

Det säger bara klick

Vilken genre New Pokémon Snap tillhör är alltid en intressant debatt att ha. Själva upplägget är som en rälsskjutare – bara det att du inte skjuter med en pistol, utan en kamera. Syftet är egentligen detsamma: Träffa måltavlorna så snyggt som möjligt och få poäng för det. Visst sköts upplägget lite annorlunda, men i sak har denna tes en poäng. Dock kan du inte misslyckas, eftersom de små monstren tack och lov inte vill bringa dig om livet.

Man är helt safe i NEO-ONE. Eller?

Var och en av Lental-regionens fyra öar innehåller ett antal banor som spelaren låser upp allt eftersom. Varje bana har dessutom upp till tre olika variationer: dag, natt och Illumina-område. Illumina-området är som en avgränsad yta inom varje bana som främst tjänar till att fotografera Illumina-pokémon. Dag- och nattbanorna å andra sidan är i sak samma bana, men har olika pokémon att fotografera. Hela upplägget är ett bra sätt att hushålla med designresurser för teamet, medan man fortfarande lyckas hålla var variation tillräckligt unik. Tillsammans med de många små funktionerna (kasta fluffrukt, illuminakulor, skanna, spela musik) finns här många sätt att jaga fototillfällen och få till helt fantastiska porträtt.

Att surfa fram med den lilla safarikapseln NEO-ONE och fota pokémon är sällsynt avkopplande, och jakten på bra fototillfällen är väldigt givande. Spelet ger dig dessutom gott om tillfällen till efterredigering, först möjligheten att ta om bilden för att t.ex. få subjektet mer centrerat, sedan för att lägga till effekter, text, ramar och filter. Dessa redigeringar sker i två olika steg, eftersom det första läget utnyttjar information om banan som ligger kvar i konsolens minne och således tillåter större ingrepp. När du stänger banan och går vidare försvinner denna information. Steg två av redigeringen går dock att genomföra flera gånger. Du kan spara varje redigering som en egen bild, och du kan överföra alla bilder till konsolens internminne – och därmed även till mobiltelefon och sociala medier.

När fotografering blir stressigt

I ett försök att krydda banorna och spelupplägget lite extra har New Pokémon Snap så kallade Requests. Här är det spelets sidokaraktärer som ber dig leta efter specifika fototillfällen och knäppa av i precis rätt ögonblick. Det är en av spelets största fyndigheter, men också dess största hög Bouffalant-skit. Många av dem är löjligt kryptiska och kräver befängda förberedelser under banans gång. Ett misslyckande här leder till att du missar din chans och får försöka igen – från banans början. Inget större problem, kan tyckas, men efter upprepade försök på samma omständliga förberedelser till ett fototillfälle är det lätt att få känslan av att utvecklarna inte respekterar spelarens tid. Vissa Requests vägrar dessutom bli avklarade i skrivande stund, så antingen är det här en fråga om buggar, eller också är triggerpunkterna högst godtyckliga (det finns inte så många sätt en Qwilfish kan blåsa upp sig, för att ta ett exempel).

Om du har tänkt maxa New Pokémon Snap vill du antagligen ha en guide inom några klicks avstånd – och det är helt okej. Tack och lov kan du ignorera alla Requests till slutet av spelet om du inte känner dig manad. Du måste inte göra dem för att komma vidare i berättelsen.

På grund av de stressiga ställen där ditt fototillfälle kräver minutiös träffsäkerhet så vore det trevligt med en funktion att kunna ta snabba seriefoton. Tyvärr har kameran en rätt lång slutartid, och det är ett problem som gäller för dina resurser också. Precis som i föregångaren kan du som sagt kasta frukter i New Pokémon Snap, såväl som skanna närmiljön, spela musik och kasta illumina-kulor som lyser upp illumina-växter. Frukterna (fluffrukt, en sorts äpple), ljuskulorna och kameran har dock lite väl lång väntcykel som gärna hade fått vara uppgraderbar.

New Pokémon Snap är knappast fotosimulatorernas Dark Souls. Måhända är undertecknad inte den duktigaste eller mest envise spelaren, men dessa små irritationsmoment förtar i slutänden ofta lusten att spela vidare. Det är min övertygelse att jag knappast är ensam om det. Men, är du en av de som älskar detektivarbete och trial-and-error-typen av gameplay, kan Request-systemet och dess många fallgropar rentutav vara ett försäljningsargument. Det är verkligen inte utan sin charm, även för denne otålige skribent.

Framkallning

Åtminstone så här i början är New Pokémon Snap lite av en social upplevelse. Att få ta del av de många spelarnas fotografier leder till många förbluffade miner och skratt. Har du en miniskrivare till din smartphone (en Pokémon-utgåva ska ha kommit nu!) kan du dessutom föreviga dem i fysisk form. Det ger Game Boy Camera+Printer-vibbar genom hela min nostalgiska själ och är en ren fröjd att se. Även om du inte har en bärbar fotoprinter lär du ändå få ut lite av att bläddra bland användarbidragen. Glöm inte att lämna en och annan Sweet-reaktion (älskvärt sätt att säga ”tumme upp”).

New Pokémon Snap släpps verkligen i perfekt tajming. De livliga färgerna och vädret på Lental-öarna för direkt tankarna till vår och sommar. Det märks att produkten är skapad med glädje och omsorg. Jag kan trots mina klagomål inte annat än prisa upplevelsen högt och säga ”Sweet!”.

New Pokémon Snap släpptes exklusivt på Nintendo Switch den 30 april. Denna recension är möjlig tack vare ett recensionsexemplar.

New Pokémon Snap är en värdig uppföljare på det nu tjugo år gamla originalspelet. Det är mer av det goda – mycket mer – och sånär som på lite repetition och vad som verkar vara buggar i spelets uppdragssystem är det här det bästa vår- och sommarspelet vi hade kunnat be om.
  • Urcharmig, färgglad grafik
  • Både beroendeframkallande och avkopplande
  • Bra kontroller och inställningar