Nintendo Labo Variety Kit recension

Nintendo har skakat om spelvärlden mer än en gång genom åren. Bolaget har ofta setts som banbrytande inom spelbranschen och de har introducerat flera nyheter som vi idag ofta tar för givna. Men frågan är om kartong är rätt väg att gå för det japanska spelföretaget?

Det var fler än jag som kliade oss i huvudet när Nintendo i en trailer visade upp Labo för första gången. Vissa trodde till och med att det var ett dåligt tajmat aprilskämt. Vid det här laget borde vi dock ha lärt oss att inte förvånas över något när det gäller Nintendo. På något sätt är Labo ändå typiskt Nintendo.

Om ni av någon anledning missat snacket kring Labo så kan jag berätta att det hela började med lanseringen av Nintendos nya, bärbara konsol Switch som släpptes under förra året. Konsolen består något förenklat av en skärm med två löstagbara handkontroller, kallade Joy-Cons. Dessa handkontroller är packade med teknik, till exempel IR-kamera, gyroskop och något Nintendo valt att kalla HD-rumble, en förfinad skakfunktion. Alla dessa tekniker öppnade dörrar få av oss ens visste existerade. En av dessa dörrar visade sig gömma Nintendo Labo, ett helt nytt sätt att kombinera leksaker och spel.

Det finns många saker att bygga med Labo Variety Kit.

Nintendo Labo är kort och gott kartong som viks ihop till en leksak. Leksaken utrustas sedan med själva Switch-konsolen och dess handkontroller. Resultatet blir en interaktiv manick som kombinerar digital och analog mekanik på ett helt underbart sätt. För mig som är uppväxt med Lego är Labo det bästa av två världar. Jag har alltid gillar att bygga och följa ritningar och trots att jag inte är den primära målgruppen har jag haft väldigt roligt med Labo under den vecka jag haft grejerna i min ägo.

Labo levereras i ett första skede i två olika versioner; Variety Kit och Robot Kit. Robot Kit låter spelaren förvandlas till en mekanisk robot med allt vad det innebär. Vi på Varvat har dock tittat lite närmare på Variety Kit, paketet som består av flera små kartongkonstruktioner med olika funktioner och svårighetsgrader. I paketet finns också själva mjukvaran som givetvis levereras på en Switch-kassett. Spelet, eller vad man nu skall kalla det, innehåller dessutom interaktiva ritningar som gör hela byggprocessen väldigt smärtfri.

Vart är svenskan?

Inledningsvis instrueras vi att bygga en enkel hållare för en handkontroll. Själva bygget är inget du använder i något spel, men du får en uppfattning om principen bakom Labo. Det märks tydligt att instruktionerna är skapade med lite mindre barn i tankarna och varje moment gås igenom långsamt och metodiskt. Lite för långsamt för min smak. (Det går att spela i instruktionerna, men inte hoppa över moment.) En berättarröst talar om för dig hur viktigt det är att följa instruktionerna noga. Gör du fel kan du inte ångra dig och det finns inga reservdelar att tillgå i paketet. Här måste jag åter igen ställa frågan till Nintendo: varför översätts inga av era spel till de nordiska språken? Större delen av de som leker med Labo kommer troligen aldrig att förstå de talade instruktionerna.

Lätta men långsamma instruktioner.

När vi byggt klart vår första konstruktion tillåts vi välja vad vi vill fortsätta med. Om du äger ett Variety Kit kan du bygga en radiostyrd bil, ett fiskespö, ett piano och ett par saker till. Bilen, som skall vara enklast viker du ihop på några minuter, medans det mer avancerade pianot tar flera timmar att färdigställa. Jag följer uppmaningen och börjar med bilen, ett bygge som endast består av två delar. Den ena kartongbiten skall förställa en antenn och den fyller egentligen bara kosmetiska funktioner. Själva bilen viks ihop relativt snabbt och utrustas sedan med två Joy-Cons. Switch-enheten fungerar som fjärrkontroll och din bil rör sig över golvet med hjälp av vibrationer. Som lite extra krydda går det att ”öppna” fjärrkontrollen och få tillgång till ännu mer funktioner, exempelvis en kamera som visar det bilen ser.

Mitt nästa bygge blir fiskespöt och det är också med det spelet jag har allra roligast. Principen är väldigt enkel. Du bygger ihop ett spö i kartong och din Switch blir sedan havet. Det gäller att fånga de största fiskarna och för att göra det krävs det rätta ”knycket” med handleden. Fiskespelet är otroligt beroendeframkallande och den där klassiska bara-en-gång-till-känslan är svårt att skaka av sig. Även det virtuella dockhuset erbjuder många olika små minispel som uppskattas extra mycket av barnen.

Personligen tycker jag ändå att själva byggandet är roligast med Labo. Pianot erbjuder en rejäl utmaning och resultatet blir överraskande bra. Med hjälp av lite extra bitar kartong kan du sedan modifiera ljudet i ditt papp-instrument, precis som på en gammal orgel.

Tack för Toy con garage!

Den stora potentialen i Labo finner jag dock i Toy-Con Garage, läget där kreativiteten får flöda helt fritt. Här kan du genom ett enkelt programmeringsspråk få ditt Switch att göra i princip vad du vill. Vi har i en serie videoinstruktioner från Nintendo sett hur du lätt och snabbt kan bygga en egen gitarr. Du kan även bygga om din radiostyrda Joy-Con-bil till en liten stridsvagn. Eller varför inte göra om din handkontroll till en ”snurra flaskan apparat”? Med lite extra kartong och en hel del fantasi så finns det inga gränser för vad du kan skapa med Toy-Con Garage.

Med Toy Con garage kan du programmera ditt Switch att göra precis vad du vill.

Tyvärr är kartong inget beständigt material och jag är rädd att många Labo-kreationer kommer att falla sönder med tiden. Utan kartong-kreationerna är spelen ofta helt meningslösa. Då de flesta spel som följer med Labo är ganska intetsägande och byggandet är den stora behållningen tror jag att det finns en risk för att kartongen snabbt blir något som samlar damm i ett hörn. I och med Toy-Con Garage tror jag ändå att Labo kommer att leva vidare. Nintendo har en enormt bred fan-skara och det lär inte dröja länge innan vi får se exempel på egna kreationer laddas upp på nätet. Kanske släpper Nintendo även online-ritningar som vem som helst kan skriva ut? Den som lever får se.

Hade Nintendo Labo släppts under hösten hade jag inte haft några tvivel om att det hade varit en kandidat till årets julklapp. Nu är jag ­­­tyvärr rädd att det hela blir en gimmick som självdör inom en inte allt för avlägsen framtid. Det är ändå roligt att Nintendo vågar tänka långt utanför kartong-boxen och ge oss något helt nytt. Troligen har vi bara sett början på Nintendos Labo-satsning och det skulle inte förvåna mig om de bara vill ta tempen på marknaden. Bli inte överraskade om vi får se ännu mer Labo från Nintendo senare i höst. Känner jag mig själv rätt kommer jag troligtvis att förhandsbokat nästa version av Nintendo Labo. Så pass kul är det att bygga mina egna leksaker.

Nintendo Labo är utan tvekan de första stegen på otrampade stigar. Nintendo visar åter igen att de inte är rädda för att experimentera med sina produkter. Resultatet kan tyckas vara en gimmick och endast tiden kan utvisa vilken plats Labo får i spelhistorien. En sak är dock säker. Gillar du att bygga så är Labo något för dig. Söker du spänning och äventyr finns bättre alternativ.
  • Riktigt roliga byggen
  • Potentialen i Toy Con Garage
  • Kreativa minispel