Efter jag sett dessa 15 minuter av Little Nightmares II är jag övertygad att Tarsier Studios kommer överträffa sig själva. Inte nog med att uppföljaren är kusligare än det första spelet (som är ett fantastiskt spel i sin egen rätt), utvecklar det spelmekaniken på subtila sätt utan att frångå originalets design.
Till att börja med spelar du Mono, en liten pojke med en kompostkasse över huvudet. Men vad som imponerade mig är hur Mono kan plocka och använda tillhyggen i omgivningen för att lösa dödliga pussel. Det vi ser i klippet är skåpmat när det kommer till svårighet, men det vi ser är också första banan vilket är menat att introducera spelaren för mekaniken.
Något som imponerar är också hur miljön i sig har ett naturligt djup som går att röra sig i. Föregångaren hade lite djup, men gick främst i sidled. Jag hoppas innerligt att Tarsier vågar utforska djupledet mer än det som trailern visar.
Sist men inte minst ser vi hur Mono och ett till barn (heter hen Duo tror du?) hjälps åt för att ta sig fram genom banan. Detta är ett inslag som kommer dominera spelet då Bandai Namco har meddelat att Mono måste samarbeta med Six (huvudpersonen från föregångaren) för att överleva. Den här mekaniken kommer vara centralt för problemlösningen i Little Nightmares II.
Little Nightmares II släpps den 11 februari 2021 till Playstation 4, Xbox One, PC och Nintendo Switch, samt Playstation 5 och Xbox Series X senare under 2021.