Om vi lägger alla uttjatade memes åt sidan så har 2016 varit ett fantastiskt år för Activision Blizzard. Utgivaren ifråga har faktiskt dragit in hela $6.61 biljoner(!) under året, vilket är ett rekord i företagets historia.
Siffrorna kommer från Activision Blizzard’s årsrapport. Det har ökat 42% under 2015 med totala $4.66 biljoner. Digitala intäkter har bidragit med en avsevärt ökning till företaget. Den digitala inkomsten slutade på $4.87 biljoner – även det ett rekord – vilket har nästan fördubblat siffran från 2015. Det utgör ca 74% av Activision Blizzard’s totala inkomst.
Tänk er nu de två siffrorna tillsammans. För er som har lika dåligt sifferminne som mig så kan jag upplysa om att det är ca $11.27 biljoner. Activision Blizzard har tjänat mer pengar på digitala releaser under 2016 än vad de tjänade totalt under 2015. Ökningen har en förklaring dock, då företaget köpte upp King, det Stockholmbaserade företaget som ligger bakom bl.a. Candy Crush, för ca $5.9 biljoner förra året. King lades dock ned i Fevruari i år.
En annan bidragande faktor till att Activision Blizzard har håvat in storkovan under 2016 är den flagga de bar under samma år. Företaget (Blizzard) firade inte bara 25 år i branchen, de släppte även sin första IP på 16(!) år – den efterlängtade Overwatch. Blizzard själva säger att det är “det mest framgångsrika titeln i företagets historia” enligt Thomas Tippl, chief operating officer på Activision Blizzard. Förra månaden nådde även Overwatch en ny milstolpe då det nådde 25 miljoner spelare. Det är nästan dubbelt så många som spelade World of Warcraft när det var som störst. Och det är avrundat uppåt. Overwatch har, med dessa siffror, blivit Blizzards snabbast växande spel.
Blizzards nätinkomst hamnade på $2.43 biljoner, vilket utgör ca 39% har företagets totala inkomst. Som referens: Activisions del i Activision Blizzard – som publicerar titlar som Destiny, Call of Duty och Skylanders – har bidragit med 36% av inkomsterna. King bidrog med de övriga 25 procenten.
Spel som Overwatch och World of Warcraft, tillsammans med Call of Duty-serien, spelade en stor roll i att samla in Activision Blizzards digitala årsinkomst. Företaget säger att de har dragit upp siffrorna till ett rekord på $3.6 biljoner från in game-innehåll, vilket har stigit med 125%. Detta exkluderar King, vars siffror ändå ökade med 30%. Denna 125-procentiga ökning kom tack vare loot boxes i Overwatch, supply drops i Call of Duty och pets i World of Warcraft.
När vi ändå är inne på World of Warcraft – Augustis release av den senaste expansionen, Legion, ökade spelets aktiva spelare med 10% och detta bara under den första månaden. Total speltid för World of Warcraft under det fjärde kvartalet under 2016 var större än det tredje kvartalet, då expansionen släpptes. Det var det absolut högsta siffran på fyra år, vad gäller kvartal då inget släppts. För att toppa av det så har Hearthstone fått sitt personbästa taget vad gäller aktiva spelare, då det har stigit med ca 20% över det förra rekordet.
Jag vet att artikeln är packad med siffror och en massa statistik, men för er som inte orkar läsa allt (läs nu för f#n!) så kan det sammanfattas med det här:
“Under 2016 har konsumenter spenderat hela 43 biljoner timmar och tittat på Activision Blizzard-innehåll på samma nivå som Netflix.”
Vet någon vet Blizzard, helt enkelt.