Årets Spel 2017 – The Legend of Zelda Breath of The Wild

2017 har varit ett fantastiskt spelår men ett spel har stuckit ut ur mängden. Nintendos fantastiska Zelda-epos introducerade många nyheter till den serie vi lärt oss att älska genom åren. Egentligen var det aldrig något snack om saken. Vår GOTY-titel kunde bara gå till ett spel.

Teamet på Nintendo har kommit långt sen det tekniska demot visades på E3 2011. Många hade hopp om ett lika mörkt och djupt spel som Twilight Princess, men istället fick vi Skyward Sword. Självklart en värdig titel i serien dock inte vad vi hade trott vi skulle få. Åren efter det fick vi hålla till god med mindre installationer och inte något som skulle driva Zeldas enorma handling framåt.

Sen började vi få veta mer och mer om det spel vi en gång sett och drömt om. 2016 fick vi en första trailer på E3, en trailer jag fick titta på live via telefonen med ena foten i duschen. Spelet släpptes sedan i början av året tillsammans med företagets nya maskin Nintendo Switch.

När man jämför The Legend of Zelda Breath of The Wild med det allra första Zelda som kom ut, så ser man tydligt vart inspirationen kom ifrån. Den förstnämnda är vad jag tror är Shigerus egentliga vision av vad alla Zelda-spel skulle kännas som. Efter själva tutorialdelen så står hela världen till ditt förfogande. Musiken är sparsamt utplacerad för att låta naturen bistå med ljudeffekterna. Allt du ser går att nå. Och alla karaktärer har sina tydliga personligheter, även utfyllnadspersoner i byar.

Trots att spelet är så stort och så fritt så tappar det aldrig i sin handling. Visserligen så blir handlingen så djup som du vill, ju mer du utforskar ju mer får du veta. Du kan teoretiskt gå och avsluta sista bossen direkt efter din tutorial. Valet är ditt hela vägen. Spelet är aldrig heller orättvist svårt utan lägger allt ansvar i dina händer.

The Legend of Zelda Breath of The Wild visar även att det inte krävs 4K eller överdrivet realistisk grafik för förmedla en handling. Den säregna stilen och enkelheten gör att allt syns så mycket tydligare. Den lilla ekorren som springer framför dig i gräset syns, hörs och tillför till känslan. Allt tack vare hur de väldigt utstuderat lagt krut på just det som kommer tillföra till din spelkänsla. Det är när man har vissa gränser att jobba inom som man utmanas att göra det absolut bästa man kan med det man har.

Bland de bästa Zelda-spel jag spelat i mina dagar och definitivt det bästa spelet i år. Eiji Aonuma har tagit över stafettpinnen och har gjort både skaparen och fansen, nya som gamla, fantastiskt glada.

Iklär sig ett headset dagtid för att hjälpa människor och ett annat kvällstid för att rädda digitala världar. Emma föddes i princip med en kontroll i handen, och gör sitt yttersta för att kombinera jobb, familjeliv och sin passion för spel. Utöver de konkreta spelen så djupdyker hon ofta i teorier kring spel och dess historik.

Vad tycker du?

5 1

1 Kommentar

  1. Hej shigeru myamoto mitt namn är Anders petersson jag ett förslag till er jag tycker att ni ska ta bort ganondolf och sätta ditt majora istället för att jag och många andra zelda fans tycker att ganondolf är för lätt för att va en sista boss i majora’s mask så var majora jätte svår och vi fans vill ha lite mer utmaning när ni ska göra om orcina time och majora’s mask lägg till majora i båda 2 spelen

    Svara

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.