Bioware förklarar hur de gjort Mass Effect-spelen skitsnygga i Legendary Edition

I ett blogginlägg förklarar Bioware arbetsmetoden för att förbättra Mass Effect-trilogins grafiska och visuella kvalitet till moderna standarder. Resultatet är faktiskt rätt bra!

I det senaste inlägget på Biowares Mass Effect Legendary Edition-blogg förklarar studion arbetet bakom att förbättra och modernisera trilogins grafik och visuella helhet. Bland annat identifierade de och omarbetade över trettio tusen texturer! Genom att förklara metoden bakom uppgraderingen av ett av Bioware mest älskade spel bjuder de in fans och ger insikt i hur återutgivningen går till. Transparens eller PR? Det avgör du själv. För min egen del fungerar deras förklaringar delvis som en tröskel för mina förväntningar, och som en handling i gemenskap.

Men nog om det! Blogginlägget (som du kan läsa här) om de grafiska uppgraderingarna är minst lika spännande att läsa om som det föregående inlägget som hanterade spelmekaniska förändringar. Till att börja med lade de ett stabil grundarbete som involverade att katalogisera texturer och objekt. Dessutom behövde de anpassa motorn så att den skulle klara av att hantera de större filerna.

Detta efterföljdes av ett rigoröst arbete med att uppgradera och förbättra 3D-modeller, texturer och allt annat smått och gott som uppgör den visuella helheten. Saker som UI behövde bli anpassade för högre upplösning och ljus- och partikeleffekter tillkom, Den här delen var vad de kallar utvecklingsfasen, där en viktig riktlinje var att ge hela trilogin ett unisont utseende och visuell stil utan att underminera spelens identitet.

Sist men inte minst tittade de på hur de kunde förbättra spelets miljöer i större drag för att stärka inlevelsen och göra själva upplevelsen i miljöerna bättre. Här har de som exempel Eden Prime, den första planeten du landar på i serien, som beskrivs som ett grönskande paradis, men som i originalet såg ut som en gles bygd. Ett annat exempel är Feros som de kände behövde lite extra förstörelse för att kännas som en krigszon.

Vad anser du om de grafiska förbättringarna Bioware gett Mass Effect? Är Legendary Edition något du ser fram emot? Berätta gärna i kommentarsfältet nedan. Personligen är det här ett av årets höjdpunkter för mig eftersom Mass Effect och dess uppföljare är en viktig del av min bakgrund som gamer. Låt oss bara hoppas att spelet fungerar fint när det släpps den 14 maj till Playstation 4, Xbox One och PC.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Written by
Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.