Eagle Dynamics har genom åren släppt en hel del flygplan till den egenutvecklade simulatorn Digital Combat Simulator, eller DCS. På sistone har vi dock nästan uteslutande fått nöja oss med gamla kärror från propellerplanens storhetstid. Det senaste, relativt moderna stridsplanet vi fick levererat var attackplanet A-10C som släpptes för mer än sju år sedan. Vi inbitna flygentusiaster har sedan dess fått nöja oss med tredjepartsmoduler, däribland svenska Viggen och franska Mirage. Därför blev det liv i luckan när Eagle Dynamics utannonserade att de höll på att utveckla ett nytt, modern multirollflygplan till DCS. Spekulationerna tog genast fart och när det avslöjades att vi väntade på F/A-18C Hornet blev uppståndelsen stor.
Vi fick ingen Super Hornet
Releasen av F/A-18C Hornet tillför mycket nytt till DCS. Det är bland annat det första amerikanska planet till simulatorn som är byggt för att landa på hangarfartyg. Det är designat för att utföra en mängd olika roller och kan både jaga ner fiendeplan samt effektivt bekämpa markmål, så som infanteri, fordon och infrastruktur. En del fans blev dock besvikna att vi inte fick den uppdaterade versionen F/A-18E Super Hornet. Anledningen till det är troligen att Super Hornet i allra högsta grad fortfarande är aktivt i den amerikanska flottan och därmed omgärdas av rigorös sekretess. Den nu aktuella C-versionen slutade tillverkas 1999 och togs ur tjänst så sent som april i år.
Vi på Varvat har fått tillgång till en tidig version av F/A-18C, en så kallad Early Access. Det vi fått uppleva är troligen det roligaste man kan vara med om som skrivbordspilot. Redan nu, ett par veckor innan den officiella releasen av F/A-18C Hornet får vi lära känna en mycket välbyggd version av flygplanet. Känslan för detaljer är precis så omfattande som man kan förvänta sig av Eagle Dynamics och de flesta system finns på plats. Redan nu kan vi använda olika typer av jaktrobotar, så som AIM-9 Sidewinder och AIM-7 Sparrow. Planet berättar konstant för dig hur du bör hantera olika situationer och följer du instruktionerna så går det knappt att misslyckas med att skjuta ner fientligt flyg.
Även attack mot landbaserade mål fungerar redan nu tillfredsställande. Det har sällan varit så roligt att navigera mot målet i trätoppshöjd för att sedan leverera välriktade raketer eller en salva med kanonen mot en överraskad fiendekonvoj. Även fällning av bomber av olika slag fungerar som sig bör i den tidiga versionen av F/A-18C. däremot har vi ännu inte lyxen av att kunna använda attackroboten AGM-65 Maverick mot fiendens pansar.
Även om jag tyvärr inte kan titulera mig stridspilot i verkliga livet har jag förstått att flygmodellen i Horneten är otroligt realistisk. Detta efter att ha läst på forum och sett otaliga Youtube-videos skapade av mer erfarna piloter än mig. Dessutom är det snyggt återgivet i DCS och känslan för detaljer är nästan snudd på galen. Det har gått så långt att till och med regnet på huven ändrar riktning beroende på hur planet rör sig.
Landa på en femöring
Som pilots sätts dina kunskaper på verkligt prov när du ger dig på att flyga så kallade Carrier Operation, start och landning på hangarfartyg. Med F/A-18C Hornet introduceras också hangarfartyget USS John C. Stennis till DCS. Visserligen är det ett stort fartyg, men när du skall landa ett stridsflygplan på ett däck som rör sig fram över vågorna blir plötsligt landningsbanan smärtsamt kort. För att behärska den speciella tekniken krävs övning, övning och lite mer övning. Sedan kanske du lyckas varannan gång. Rutinen att dra på fullt gaspådrag vid landning känns inledningsvis ganska avig, men de gångerna du missar vajern med kroken är du ganska tacksam att du har fart nog att lyfta från däcket igen. En stark rekommendation är att hårdplugga de träningsuppdrag som Eagle Dynamics satt ihop för att lära känna kärran ännu bättre. ett tips är också att noga studera Matt Wagners Youtube-kanal. Han har delat en mängd filmer på den kommande modulen.
Samtidigt som F/A-18C Hornet släpps till DCS blir även den nya kartan över Persiska Golfen tillgänglig. Den täcker de norra delarna av området kring Arabiska havet, med Iran i norr och Oman i söder. Kartan är ett mycket bra tillskott till simulatorn då den dels inkluderar områden där den amerikanska flottan opererar på daglig basis, dels består av stora ytor av hav, perfekt för att träna på att fånga vajern på hangarfartyg ute till havs. Det är en otroligt vacker karta vi presenteras och det är en fröjd för ögonen att flyga över Dubai i skymningen. Nu kanske vi äntligen kan flytta oss från Ryssland och Georgien och börja slåss i helt nya miljöer.
F/A-18C Hornet är ännu i ett alfa-stadium och flera system är inte helt färdiga ännu. Några exempel är avsaknaden av en målsökande kamera, rörlig karta, landingssystem och full fungerande radio. Allt detta kommer troligen att implementeras efter hand. Hornet är Eagle Dynamics första prioritet just nu och mycket krut läggs på att leverera det bästa planet hittills till DCS. Vi kan räkna med en mängd uppdateringar och förbättringar i närtid. Flera system som idag saknas kommer troligen att vara tillgängliga redan när planet släpps till allmänheten inom några veckor.
Passa på att köpa nu!
Jag kan inte göra annat än att rekommendera alla som är det minsta flygintresserade att införskaffa F/A-18C Hornet. Det är utan tvekan det mest mångsidiga planet till DCS hittills och jag blir inte förvånad om de flesta multiplayerservarna blir ganska enformiga efter releasen av F/A-18C, då hela communityt väntat med stort tålamod på sin bålgeting.
Denna text är baserad på vår upplevelse av den tidiga versionen av F/A-18C Hornet. Förhoppningsvis kan vi presentera en fullständig recension av planet den dagen då det släpps till allmänheten. Till dess rekommenderar jag er att förhandsboka modulen då den just nu säljs till rabatterat pris. Vid release så kommer priset att skjuta iväg med 200 pix.