Efter att ha sett Xbox presskonferens på E3 är jag lite småglad över att de visade mycket exklusivt. Jag är ingen Xbox-spelare, så det var inte ens aktuellt för mig i det avseendet, men det är härligt att se mycket exklusivt från konsoljättarna. Att visa upp multiplattformsspel har ju såklart sin poäng också, då de ändå samarbetar med många utgivare, men att se mycket som, i det här fallet, är exklusivt för Xbox och Wndows 10 (PC) känns ändå bra och genomtänkt. Tempot på videos var hög och de visade upp en myriad av spel.
Vi får se The Darwin Project, som verkar vara utvecklarnas bidrag till esporten, då Jethro Tull står och vrålar under matchen som den mest hängivna fotbollskommentatorn. Jag hade svårt att inte reagera på ”eliminationskallen” som dök upp också. En liten, obetydlig detalj kanske, men det luktade Overwatch lång väg. Ori and the Will of the Wisp är lika vackert som sist och med soundtracket spelat live på piano är det svårt att inte få lite känsla för det. Vi fick se det stilistiska The Last Night som använder pixelgrafik som en snygg gimmick.Ashen var ett annat spel som känns klaustrofobiskt på rätt sätt, med ett visst skräcktema. Deep Rock Galactic kändes mer som en parentes, men kan säkert erbjuda en del roligt på sitt håll. Vi fick se orcer tas över i Shadows of War, samt överlevnad i zombieuppföljaren State of Decay 2.
Metro: Exodus visades upp och för fans av serien var det säkert lockande. Jag såg bara mer av samma sak, med fräsigare grafik. Med tanke på att Metro-serien är baserat på litteratur (hej Witcher) så känns det mer angeläget att få ta del av storyn för att fastna för det här spelet, för det lilla jag spelat av ett av de tidigare spelen var helt enkelt inte lockande. Trailern visade heller inget gameplay, utan var snarare scriptad sådan som inte alls återger vad spelet kommer vara när du själv spelar det. När jag hör de första tonerna på trailermusiken dyker John Murphys ”In the House – In a Heartbeat” från 28 Dagar Senare upp i tankarna. Att ta en låt som redan är söndertjatat i videos och seriösa filmer (Kickass, någon?) får det att kännas lite oseriöst, även om revisionen som spelas i trailern är riktigt bra och passar in.
Inte helt oväntat får vi vår årliga dos av Assassin’s Creed, denna gången i form av en ”prequel” – Assassin’s Creed: Origins. Denna spelserie har dessvärre tappat sensationsvärde för länge sedan. Samma sak här som med Metro – fans av serien är säkert peppade på detta, men efter att ha sett trailern känns det bara som att det är mer av samma sak, med några enstaka spelmekaniker som lagts till. Motsatsen står såklart att bevisa, men av det de visade upp kändes det inte märkvärdigt. Nya miljöer, samma spel.
Dragonball Fighter Z såg riktigt snyggt ut, där de lyckats använda cel shading för att verkligen, VERKLIGEN skapa en animerad känsla. Animationer på specialattacker, explosioner och andra snabba händelser såg riktigt bra ut och det var svårt att inte tänka på en animerad serie när en såg det. 60+ fps i all ära, men det här kändes mer sammanhållet i sin design, till skillnad från andra spel som försökt fånga samma sak. Det här är helt klart ett steg i rätt riktning för spel som vill fånga den där särskilda känslan och jag skulle älska om Borderlands 3 får en liknande behandling.
Årets skratt går dock till Minecraft. Xbox verkar ha bestämt sig för att fokusera hela sin presskonferens på att du kan spela saker i 4K och det är ju en bra sak i sig, men när de gör en överdrivet stor grej av det till ett spel vars estetiska design bygger på klossar, med stora pixeltexturer (som rent grafiskt är horribla) är det svårt att inte fnissa lite av förbryllelse. Den ironiska superhumorn åsido, Minecraft kommer vara tillgängligt på en hel bunt konsoler och erbjuda cross play, vilket är en avsevärt viktigare nyhet för det här spelet.
Microsofts Scorpio pratades det också om och den kommer tydligen få det extremt fantasifulla namnet Xbox One X. Microsoft måste ha tagit inspiration från Dr Seuss, för det här är upprepning på ett nästintill komiskt nivå. Vet fortfarande inte om jag ska skratta eller gråta. Kanske både och. Xbox One kommer, tillsammans med X One Box X Box XX få lite andra fräsiga funktioner som tyvärr inte är så vanligt som det borde vara. Mer om det på plats fem i listan.
Utöver alla textboksrepetitioner i form av upprepade superlativ, ”enorma, öppna världar” och saker vi ”aldrig sett förr” så var konferensen ganska ljummen. Det fanns en del saker som lockade, både exklusiva spel, men även multiplattformare. Många av titlarna har vi redan sett förr, så det var ett relativt lågt sensationsvärde i deras presentation, trots en del världspremiärer. Men nog om det – nu hoppar vi in på listan över de fem saker som fångade mitt intresse under Xbox presskonferens, i stigande ordning:
5: Bakåtkompatibilitet
Det är inget som påverkar mig, men att Microsoft har valt att göra deras senaste konsol, samt den kommande XBox One X, bakåtkompatibel med X360 och deras första konsol, Xbox är ett väldigt smart drag. Playstation 4 har ingen bakåt kompatibilitet om det inte är digitala versioner av vissa spel som du kan ladda ned via PSN.. Av förståeliga skäl, men att kunna spela sina gamla spel på en aktuell konsol är ett otroligt stort plus. Det lovas att alla spel kommer flyta på smidigt och fungera problemfritt, vilket ätt ett otroligt stort plus för Xbox-spelare. Enda anledningen till att det hamnar längst ned på min lista är att jag inte är en Xbox-spelare och berörs inte av det här personligen. Trots det så är det här ett väldigt starkt kort att spela, trots att det inte medför en ny titel eller ny IP. Bakåtkompatibilitet är alltid ett trumfkort och något konsolutvecklare borde ta tillvara på. Anteckna, Sony och Nintendo – det här är ett riktigt smart drag.
4: Cuphead
Okej, vi fick knappt något alls om det här spelet, som vi redan känner till, men det är med djup frustration som jag måste acceptera att jag inte kommer få spela det då det är exklusivt till Xbox One. Jag hoppas verkligen att detta ändras, dock. Trailern är en teaser och ger oss absolut ingenting om själva spelet, men för er som sett videos från tidigare (och ja, det finns en del att plocka av på youtube) vet vad det handlar om – originell design, shoot’em up med bullet hell-inslag och skarpa kontroller. Ingenting av detta nämndes under själva visningen, vilket jag tycker är otroligt korkat. Det är ett spel som har potentiellt att bli ett av de starkaste i sin genre och de nämner ingenting om det. Det är otroligt synd. Anledningen till att jag har med dem på listan är dels för hur de presenterar spelet. De gör parodi på hela ”det här har du aldrig sett förr!”-klyschan och stryker fint över ”never” i sin text. För nog har vi sett det här förr. PR-folk måste sluta vara så rädda för att inte vara originella…
3: Sea of Thieves
Jag har redan sett en hel del om det här spelet, men inte riktigt fastnat för det, men presentationen som gavs under Xbox-konferensen gjorde mig lite nyfiken ändå. Sea of Thieves är en online multiplayer som utspelar sig under pirateran och i rollen som en pirat kan du ge dig ut på äventyr och hitta skatter med hjälp av kartor, ledtrådar och annat som hör till. Vi får se hur det kooperativa gameplayet går till och jag gillar det. Det är inte för bombastiskt, vilket jag tycker är bra, då det inte blir för överväldigande i sin design. Jag kan tänka mig att det här spelet kommer kunna få ett stort community där spelare kommer ägna hundratals timmar med sin piratbesättning. Förutsatt att utvecklarna gör det rätt.
2: Code Vein
Ytterligare en titel som inte är sensationell eller ny, men fortfarande väldigt intressant. Efter att Hidetaka Miyazaki sagt att Dark Souls-serien är klar (det betyder inte att Bloodborne är det! Tyst!) har vi hunnit se en hel del spel som inspirerats av serien; Salt & Sanctuary, Lords of the Fallen och det kommande Eitr. Ett annat spel som är på väg, som säger sig ha mycket gemensamt med Dark Souls, rent gameplaymässigt, är Code Vein, utgivet av samma gäng bakom Souls-serien, Bandai namco. Utvecklarna hymlar inte heller med inspirationen när de har en slogan som ”Prepare to Dine” som bara är en bokstav ifrån den superkända slogan Dark Souls hade. Eftersom spelet inte är exklusivt gör det nog spelare till Playstation 4 och PC rätt glada, misstänker jag. Jag är en av dem.
1: Anthem
Vi fick se mer av BioWares kommande nya IP och estetiken påminner mig ännu mer om Destiny, men även Horizon: Zero Dawn. Det ser väldigt snyggt ut och med online multiplayer kan det säkert bli riktigt roligt. Självklart har vi inte fått tillräckligt mycket att gå på för att avgöra om spelet är intressant eller inte, men bara det faktum att vi får en ny IP som känns riktigt seriös känns bra. Jag såg det här tillsammans med min bror och när jag utbrister ”Vart fan var de här animatörerna när de gjorde Trash Effect: Andromenda?!” svarar han rimligt nog med ”Här (Anthem).” Och det känns trots allt väldigt bra. Det är snygga modeller och bra animationer och jag tror att det här spelet har en hel del att erbjuda, rent visuellt. Gameplay-trailern har fått mig mer intresserad av spelet, dels för det tidigare nämna visuella, men även för att jag helt enkelt har fått lite mer av vad Anthem kommer vara. En sak jag fastnade oförskämt hårt för var rösterna och de små skratten när de sprängde fiender i luften. Efter att ha sett Horizontrailers var jag faktiskt osäker om det var röstskådespeleri eller spelare som pratade. Oavsett passade det väldigt bra in. Det kändes trovärdigt och genuint, vilket är lite sorgligt om det är just spelare istället. Jag vill ju att det där ska vara in game-röster! Jag hoppas att det här kommer bli en spelupplevelse som jag vill uppleva, men just nu är det alldeles för tidigt att säga något.