I onsdags släppte Bungie en enorm informationsbomb – och igår redde de ut lite av den förvirring som uppstod. Informationen är för tung att lista här på ett värdigt sätt, därför nämner jag enbart de delar som intresserar mig mest. I videoreprisen av sändningen, samt Bungies senaste inlägg, kan du finna en komplett upplysning.
- Fler sätt att utveckla din karaktär: Class items och ghost shells kommer i The Taken King att förse spelare med egenskaper och attribut, så som en bonus till erfarenhetspoäng, glimmer eller reputation. Dessutom behöver spelaren inte längre ha på sig en specifik class item för att utveckla sin reputation med de olika fraktionerna, utan kommer istället att köpa en badge som omvandlar all reputation-ökning till sagd fraktion. Dessa går sedan att byta en gång i veckan.
- Trollet blir snällt: Crytarch kommer sälja legendariska engram i utbyte mot den nya valören legendary marks.
- Spela hur mycket du vill: I The Taken King skrotas den gamla end game-ekonomin. Ut åker vanguard och crucible marks, som bara gick att tjäna i begränsat antal per vecka. In kommer istället legendary marks. Denna valör används överallt och går att tjäna in obegränsat. Det går dock aldrig att bära mer än 200 åt gången. Alltså kommer spelare kunna spela hur mycket de vill och fortfarande kunna få valuta för mödan.
- Vapenkannibalism: Med The Taken King introducerar Bungie ett nytt sätt att uppgradera vapen. Funktionen heter infusion och innebär att ett svagare vapen görs bättre genom att konsumera ett starkare vapen. Detta gäller enbart exotiska och legendariska vapen från The Taken King. Det kommer alltså inte gå att uppgradera vapen från första året.
- Mer att göra: Förutom att spelare kommer kunna åta sig upp till 16 bounties och lämna in dem utan att behöva åka till tornet, tillkommer veckovisa bounties som har chansen att ge exotiska belöningar. Dessutom tillkommer quests (både pvp och pve) som är tänkta att berika spelvärlden och spelupplevelsen samt locka spelare till att pröva på Destinys alla spellägen.
- Inga fler enkla lösningar: Bungie dumpar Gjallarhorn och lämnar kvar den i år ett – vilket också löser ett allvarligt problem med Destinys end game. Idag tas i stort sett alla bossar ner med just Gjallarhorn. ”Gjallarhorn löser allt” sägs det. Men den 15 september blir det ändring på det – Gjallarhorn kommer nämligen aldrig göra mer skada än vad den gör idag. Just det, sa jag att den kommer nerfas också?
- Inte bara skjutvapen: I sändningen gick det att skymta en ny vapentyp. Detta är av en sort spelare redan är bekanta med – svärdet. Svärdet som introducerades i expansionen The Dark Below blir nu ett permanent vapen som drivs av något sorts bränsle. Förutom att hugga ner motståndare ser det även ut att ha egenskapen att blockera skada – kanske som reliken i Vault of Glass?
Även om Bungie glömde prata om den nya föremålstypen artefakter i sändningen, ser Destiny: The Taken King ut att förbättra många av Destinys grundläggande strukturella problem. År två kommer bli ett mycket bra år, det är jag säker på.
Destiny: The Taken King släpps den 15 september till Playstation 3 och 4 samt Xbox 360 och One.