Ubisoft gick nyligen ut med att den skrivande duon från New York Times, de bästsäljande författarna Don Winslow och Shane Salerno har gått ihop för att skapa ett narrativ för Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands; med kartelltema.
Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands introducerar oss till en serie av massiva, öppna världar som kan utforskas fritt. ”Med den här typen av frihet ville vi ha topptalanger när det kommer till organisationen och storyn,” säger Nouredine Abboud, senior producer på Ubisoft. ”Som fans av deras verk visste vi att Don Winslow och Shane Salerno skulle bli perfekta i rollerna. Tillsammans skulle vi kunna rota spelet i verkligheten men ändå lyckas hålla spelets kärna intakt.”
”Jag har skrivit om drogkarteller i över 20 år och tillsammans med min kollega Shane Salerno har vi tagit den kunskapen och placerat i spelets story, scener, karaktärer och dialog,” säger Winslow.
Winslow och Salerno jobbade tillsammans när de skrev narrativet åt Ubisoft Paris när de jobbade på Ghost Recon Wildlands. De ville utöka serien med ett ”tänk om…”-scenario, där vi får se en Mexikans kartell etablera sig i Bolivia och därigenom förvandlar landet till en ”narco-stat”. Detta händer i en nära framtid, dock. Deras tidigare forskning och författarerfarenheter över två årtionden låter dem hjälpa utvecklingsteamet att skapa en grundad storyline inspirerad av verkliga händelser, en trovärdig kriminell organisation för den fiktionella Santa Blanca-kartellen.
De hjälpte även till att skapa fördjupade bakgrundshistorier till de större karaktärerna, inklusive bossen, El Sueño. Det är ledaren för organisationen och en karaktär som spelare kommer få interagera med.
”Jag har varit ett Tom Clancy-fan ända sedan jag läste Jakten på Röd Oktober”, säger Salerno. Det var riktigt spännande att jobba med det här spelet och dess team. De är otroligt passionerade och är hängivna att ge fansen den bästa, möjliga spelupplevelsen.
Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands släpps den 7:e Mars.