Det har varit ett ett fint år för teamet bakom Dooms SnapMap. Sedan releasen av spelet för sju månader sedan har SnapMap-communityt lagt upp över 165,000 kartor. För att uppmuntra spelarnas kreativitet och passion har teamet släppt flera gratis uppdateringar till SnapMap. De är dock inte klara än. Förra veckan släppte de den sista uppdateringen för 2016, vilket gör SnapMap ännu kraftfullare när det kommer till att skapa enspelarkampanjer. Det är teamets sätt att tacka och visa uppskattning för spelarnas kreativitet och support.
Då SnapMap byggdes för att underlätta för skaparnaq var det även ett ypperligt sätt att hålla intresset för Doom vid liv. Tack vara alla spelares skapelser erbjuder nu SnapMap en mängd olika upplevelser som inte skulle vara möjliga utan communityt.
Som vi kan se i trailern har de kommit en lång bit på vägen sedan spelet släpptes. De två huvudsakliga uppdateringarna under 2016 har varit teman till Hell och klassiska Doom-miljöer. Det har även kommit nya möjligheter att skräddarsy sina skapelser på ett bättre sätt, nya miljöer, multi level-kampanjuer, samt ny funktionalitet och logik för skapare.
För att hjälpa till att organisera allt nytt material som släppts har Doom nu fått en ”Featured Map”-sektion så att nya spelare lätt kan hitta det senaste, officiella innehållet. Det har även lagts till en ”Review Queue” för communityt där en kan rekommendera de bästa och roligaste kartorna. Dessa funktioner hjälper till att förbättra SnapMap-communityt.
Den senaste uppdateringen för i år erbjuder nästan allt som krävs för en komplett enspelarkampanj. Det finns stöd för kampanjprogression för spelaren, kameraskak, kampanjdesignad HUD och kompass, checkpointstöd, m.m. De har även slängt in Lazarus Labs-tema på moduler, Doom Marine Praetor armor, samt en hel del annat användbart som kan användas vid bandesignen.