2016 – När VR-tekniken tog världen med storm

2016 börjar lida mot sitt slut och som seden bjuder ska året sammanställas. Här kommer en personlig krönika över några av de minnesvärda händelserna på spelfronten.
För att få ut det mesta av upplevelsen krävs både PS-kamera och Move-kontroller.

VR strikes back!

2016 var året då VR-tekniken slog igenom på bred front. Trots tidigare motgångar och domedagsprofetior om en ”övergående fluga” har VR-tekniken spänt musklerna och knogat sig igenom mot alla odds. Oculus Rift var först ut på scenen med sin Kickstarter-kampanj och därefter har tåget tuffat på.  Av alla tillgängliga modeller på marknaden har Sony visat sig bäst i klassen med sin egen Playstation VR. Med en etablerad konsol i ryggen har Sony pumpat ut spel i mängder till sin baby och pressat ribban ett par snäpp uppåt. Trots spelutbudet finns fortfarande ingen stark titel som kan symbolisera VR-teknikens prestanda och motivera ett inköp av de dyra ögonskärmarna. Vi kan bara gissa hur framtiden ser ut spelmässigt när utvecklingen tagit ytterligare några språng framåt.

En ny konsol, en nygammal konsol och två konsoluppgraderingar

Utöver holoscreen-fixeringen har konsolernas fått en nystart. Från att tidigare dömts ut till förmån för mobilspelen har spelföretagen gjutit nytt liv i sina elektroniska kassakistor med uppdateringar. Microsoft var först ut med Xbox One Scorpio och därefter följde Sony med sitt utlovade kraftpaket PS4 Pro. Båda ståtar med sin HDR- och 4K-upplösning som bäddar för vackrare spel och stabilare bilduppdatering för bättre flyt på skärmen. Rise of the Tomb Raider till PS4 Pro är ett exempel på vad HDR-tekniken kan erbjuda när prestandan får visa den går för.

Som väntat lanserade Nintendo slutligen sin konsol för omvärlden efter en längre tids rykten och spekulationer. Bolagets nuvarande konsol Wii U har länge dragits med dåliga försäljningssiffror och i november meddelade Nintendo att produktionen ska upphöra inom kort. Ersättaren Switch har visat sig vara en blandning av mobilt och stationärt spelande. Tanken som Nintendo vill formulera är att sudda ut gränserna för var spelandet ska äga rum och med vem som spelandet ska ske med. Ett visionärt sätt att tänka och redaktionen håller tummarna för att satsningen blir lyckad när konsolen släpps nästa år. Kanske blir detta nystarten som Nintendo behöver på konsolfronten?

NES Mini – tillbaka efter tjugo år

Men det stannar inte där för Nintendos konsolsatsningar. Under hösten återlanserade bolaget sin gamla konsol NES – NES Classic Mini. För de gamers som var med ”back in the days” var utgivningen ett kärt återseende efter tjugo år då konsoltillverkningen i USA och Europa upphörde. 30 titlar tillgodo flödade nostalgin och en och en annan tår fälldes säkerligen i ögonvrån när 8-bitar pixlarna fladdrade förbi på tv-rutan. Dock kvarstår frågan: varför, varför och varför var sladden så förbaskat kort?

Nintendo rustar för entré på mobilspelsmarknaden

Apropå Nintendos ställning på spelmarknaden blev årets överraskning bolagets satsningar på mobiltelefonsspel. Pokémon GO drog som en löpeld genom världen när spelet släpptes i somras, fenomenet som firar 20-års jubileum i år. Plötsligt var det trendigt igen att jaga digitala monster, fast nu på en pekskärm ute i det fria. Otaliga var de nyhetsartiklar som rapporterade om diverse missöden kopplade till spelet, från bilolyckor till upphittade människokroppar. Super Mario Run blev Nintendos också första riktiga spel till mobiltelefonin och frågan är nu om företaget kommer fortsätta på sin nya linje om att slå sig in på den mobila telemarknaden. Kommer klassiskatitlar som Zelda och Metroid att dyka upp i App Store och Google Play i framtiden? Den som lever får se.

En bred spelrepertoar på gott och ont

2016 bjöd på en mängd spel som definierade ordet spelglädje. Bland alla titlar fanns Overwatch blev det nya stjärnskottet på multiplayerarenan som visade var skåpet skulle stå. Uncharted 4: A Thief’s End satte återigen Naughty Dog på kartan som en av de främsta spelutvecklarna i nuläget med ett äventyr i världsklass. Under sommaren gjorde Pokémon GO storslam när hela världen jagade digitala monster på sina mobiltelefoner, till priset av såväl dödsfall som oväntade fynd. Till Microsofts favör gjorde efterlängtade Gears of War 4 äntligen entré till Xbox One efter flera års frånvaro från det famösa muskelgänget. Och vem fick inte chansen att testa på att rida en megarobot i Titanfall 2 som oväntat slog sin föregångare på fingrarna och tog robotkonceptet ett steg längre med ett finslipat koncept? Bethesdas Doom återigen fram 1990-tals nostalgin när demonslakt stod på tapeten fast nu med ett bättre flyt, tjusigare grafik och ett skjutande av Guds nåde. Jag säger bara motorsågen och resten får tala sig självt. Call of Duty 4: Modern Warfare Remastered gjorde inte saken sämre med en nostalgisk återblick. Det var vackert att få stifta bekantskap med kapten Price efter nästan tio års frånvaro.

Upp som en sol – ned som en pannkaka

Hello Games debutspel No Man’s Sky lovade gott när spelet visades på E3-mässan 2014. Att få besöka enorma och oändliga planeter i universums galaxer fick rymdnördens våtaste dröm att gå i uppfyllelse. När spelet väl landade efter ett antal förseningar visade sig alla löften och högt ställda förväntningar vara lite väl uppskruvade. No Man’s Sky blev inget annat än en papperstiger som levererade enformiga besöksrutter utan mening eller syfte. Buggarna stod som spön i backen och uppdateringarna likaså. En fin idé som tyvärr inte slutade så väl till alla gamers förtret. Från och med nu är det bevisat att datagjorda planeter kopierade drösvis i multiformat är inte är den bästa idén när en spelutvecklare ska sälja in rymdresor till allmänheten.

Vi får heller inte glömma Capcoms fullständiga haveri med Resident Evil: Umbrella Corps som verkligen tog priset i spelmekaniskt skit. Hur kan ett etablerat bolag släppa sådant skräp som inte tillför ett jota till Resident Evil-familjen eller spelmarknaden för övrigt? Hur tänkte Capcom när titeln överhuvudtaget kom upp på ritbordet? Även sommarens storfilm Ghostbusters kom inte undan filmlicenseländet när spelet med samma namn släpptes i samma vända. Varenda spelkritiker med självaktning sågade satsningen jäms fotknölarna och påminde oss alla varför spel baserat på film ytterst sällan är en bra idé.

Vad har 2017 att erbjuda?

Av alla presentationer och utannonseringar under årets gång verkar 2017 ha en del godsaker att erbjuda. Personligen ser jag starkt fram emot Resident Evil 7, Full Throttle Remastered och The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Även titlar som Days Gone, Prey och Sniper Elite 4 har fångat mitt intresse. 2017 blir året då Sonys och Microsofts konsoluppgraderingar får flexa all sin prestanda som maskinerna är skapta för. Dessutom tillkommer fler produktioner som bara väntar att få ett annonseringsdatum vid lämplig eventmässa under sommaren och hösten. Apropå spelsamlingar kommer Retrospelsmässan att slå upp portarna i Göteborg efter ett års dvala.

Kommer nästa Zelda tillbaka 2017?

Det ska bli spännande att återigen få träffa nördar som älskar spel över allt annat på jorden och utställare som sannerligen vill kränga ett och ett annat antikt exemplar. Nästa höst drar Comic Con i Stockholm igång igen och satsar ånyo krafter för att lyfta fram populärkultur i breda lager. Redaktionen kommer försöka bevaka eventen i den som är möjlig. Kommer du vara där?

 

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Hösten 1993 introducerades jag till spelvärlden med ett SNES och Super Mario World. Sedan dess har konsolerna och spelen rullat på genom åren. När jag inte spelnördar arbetar jag som lärare och tränar på gym. Anser att Resident Evil 2, Super Mario 64 och The Legend of Zelda: Ocarina of Time är de bästa spel som gjorts.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.