Hösten 2014 fick vi ett udda sidospår i Zelda-serien. Hyrule Warriors var inte vad vi väntade oss, men det var nog vad vi behövde i tomheten fram till Breath of the Wild. Fire Emblem Warriors är kanske precis samma sak, en aptitretare innan nästa stora inslag. Men kan Fire Emblem Warriors lyckas så tätt inpå sitt storasyskon Shadows of Valentia?
Det korta demot som presenteras på mässgolvet i årets Comic Con Stockholm är ett uppdrag tagit ur sin kontext. Det var svårt för mig att fatta tycke för Robin, Camilla och de andra kämparna från serien när jag inte förstod varför de stred och mot vilka. Spelmekaniskt sett kändes det rätt och att svepa undan femtiotalet soldater i flashiga attacker var coolt. Men eftersom demot inte gav inblick i andra inslag var det svårt att förutspå hur spelet kommer hålla i längden. Hyrule Warriors erbjöd en lustig homage till sitt ursprung i Adventure Mode, där du kunde utforska en 8-bitars karta. Om Fire Emblem Warriors erbjuder ett liknande läge återstår att se, men det kommer behöva något mer än likformiga strider – hur episka de än må vara.
Fire Emblem Warriors lånar seriens klassiska sten-sax-påse-mekanik där spjut gör mer skada på svärd och svärd gör mer skada på yxor och så vidare. Detta överför ett lager strategi till striderna där man annars kan komma undan med att enbart mosa knappar. Precis som andra Warriors-spel kan du också beordra dina kämpar och soldater att pusha mot vissa slott och på så vis flankera fienden. Kämpar kan också tag-teama fiender för extra flashiga attacker.
Till min stora besvikelse har Fire Emblem Warriors implementerat den besynnerliga bröst-effekten, något karaktären Camilla gärna gav smakprov på i sina specialattacker. Det gick oerhört snabbt att ladda upp specialmätaren som tillåter dessa mäktiga attacker, så hennes gelébröst var något som kastades i mitt ansikte gång på gång. Jag fann det smaklöst – vilket är synd, för hon såg ascool ut när hon red på sin svarta drake.
Fire Emblem Warriors släpps exklusivt till Nintendo Switch den 28 september.