Förspel: Unknown 9: Awakening

Unknown 9: Awakening är utan tvekan ett av höstens storspel. Som en liten tillbakablick kan vi gå genom dess historia. Spelet är en del i ett tvärmedialt projekt som utannonserades redan 2020 (under Gamescom) och består av serietidningar, romaner och radioteater (podcasts). Ett drygt år senare köpte Bandai Namco upp utvecklaren Reflector. Sedan var det relativt tyst, ungefär fram till mars i år. Då avtäcktes att ingen mindre än Anya Chalotra (som spelat Yennefer i Netflix:s Witcher-adaptation) gestaltar spelets hjältinna Haroona. Nu är det en knapp månad kvar till release, och Varvat har fått kika bakom gardinen på en stor del av pjäsen som är Unknown 9: Awakening.

Unknown 9 = Magi^Steampunk

Eftersom jag inte kollar på trailers vidare ofta, blev jag positivt överraskad när jag såg att Unknown 9: Awakening utspelar sig i ångteknologins glansperiod. Självklart en överspelad sådan som med all önskvärd tydlighet rubricerar sig som steampunk. Samspelet mellan Haroonas magi och omvärldens retrofuturistiska teknologi är helt klart ett av spelets höjdpunkter, både i konstnärlig och narrativ riktning.

Haroona i sig tycks nästan vara skriven efter Chalotras andra karaktär: en snäsig, självständig och målmedveten kvinna med folk att hämnas och hämnas på. Hon får snart sällskap av Luther, en revolverman med en bedräglig sorglöshet och helt andra begär. De är väldigt omaka till en början och deras småprat påminner en hel del om Monkey och Trip från Enslaved: Journey to the West. Faktum med att en ansenlig del av Unknown 9: Awakening påminner om Enslaved, och det är något bra.*

*= Enslaved snittar åttor på Metacritic. Siffror är inte allt, men jämförelsen talar ändå gott.

Kurragömma

Precis som många spel i sin genre, alltså berättelserika actionäventyr, styrs du genom olika former av labyrinter. Mellan de viktiga hållplatserna finns diverse sidospår utlagda och extra föremål att samla på sig och/eller interagera med. Till din hjälp att hitta dem har du en kikförmåga, ett sjätte sinne som dessutom kan, precis som dina övriga förmågor, göras starkare med färdighetspoäng – även dessa utspridda på kartan. Själv var jag mer fokuserad på att hitta alla dessa föremål än på spelets andra viktiga aspekt, nämligen slagsmålen.

Ett av spelets största marknadsföringsdrag är hur du kan ta över fiender tillfälligt och få dem att skada varandra. Det öppnar på ett sinnrikt sätt för att göra Unknown 9: Awakening till ett smygspel. Till skillnad från många andra spel i den genren är du dock långt från hjälplös även när du röjt dig själv. Det blev jag varse med pinsam tydlighet, eftersom jag gång på gång misslyckades med smygstrategierna jag försökte mig på. Det går dock lättare i takt med att du plockar på dig fler färdigheter – men kanske framför allt när du inte kastas in i avsnittet strax efter prolog och introduktion.

Vad jag fick stifta bekantskap med gör mig dock hoppfull. Ta över fiender, trigga explosiva överraskningar med telekinesi, sabotera bevakningsmaskiner, men kanske framför allt kunna puckla på och ducka i rimliga rytmer. Och kanske än viktigare: ha alla funktioner på de knappar jag själv vill ha dem. Slag på R1 rimmar rätt illa med mitt muskelminne, som börjar bli allt svårare att flexa nu när man är 35+. Därför ser jag fram emot att få lägga om vissa kommandon till knappar jag själv är mer bekväm med.

Solida förväntningar

Actionäventyr är en stor genre, men Unknown 9: Awakening ser ut att leverera en upplevelse som faktiskt kan sticka ut ur mängden. Ett robust system för handgemäng, en riktigt skön estetik och välskrivna tillika skådespelade karaktärer bådar helt enkelt gott. Att man dessutom är öppen med en spellängd på 12–15 timmar och har ett utropspris på i dag relativt blygsamma 50 euro vittnar ändå om att såväl utvecklare som utgivare har koll på vad det är man säljer.


Unknown 9: Awakening släpps den 18 oktober i år på PlayStation 4–5, Xbox One/Series X|S samt PC (via Steam). Det är en månad dit som man kan spendera med att exempelvis läsa romansviten Unknown 9: Genesis av Layton Green, serietidningarna Unknown 9: Torment och Unknown 9: Echoes (början av Haroonas berättelse) eller lyssna på podcasten Unknown 9: Out of Sight. Hur alla dessa hör samman är föremål för en helt annan text, men nyfikenheten finns helt klart där.

0 Delningar
En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.