Spekulationerna och diskussionerna om nästa generations spelkonsoler är i full gång. Oavsett om det gäller Playstation 5 eller Xbox Series X, är många nyfikna på de tekniska detaljerna. En sak är redan säker: de två konsolerna kommer få grafiska funktioner som vi hittills bara sett i datorer. När det gäller hastighet och prestanda, tar nästa generations spelkonsoler spel till en helt ny nivå.
Grafik och prestanda är utan tvekan avgörande för en positiv spelupplevelse, men något som hamnat i skuggan av den pågående hypen kring nästa generationens spelkonsoler är spelmusiken – vilket kan tyckas orättvist, utan ljudupplevelsen skulle många av våra favoritspel inte vara samma sak.
Många spel har präglat människors musikaliska medvetande. Från Tetris hypnotiska melodier, MIDI-ljuden från F-Zero, Street Fighter II på SNES till moderna musikaliska mästerverk som The Last of Us, Skyrim, Shadow of the Colossus och Red Dead Redemption – detta är alla klassiker som de flesta spelare känner till, och precis som Youtubern Arrekz, har många en personlig favorit:
– Jag kommer alltid att minnas musiken i Zelda: Ocarina of Time. För mig som inte lyssnar på enorma mängder musik har låtarna fastnat i huvudet. Än idag kan jag minnas de flesta av Ocarina-låtarna, Gerudo Valley är min favorit. När jag spelade som yngre brukade jag sitta i Gerudo Valley, bara för att få lyssna på låten innan jag gick till nästa mål, säger Arekkz.
Gränserna mellan ren spelmusik och regelbundet konsumerad musik suddas ut. Tänk till exempel på radiostationerna i GTA eller soundtracket till FIFA-serien, som 1997 populariserade bandet Blur och deras ”Song 2”. Nu när allt fler arbetar eller studerar hemifrån, blir spelmusik dessutom mer populär, även bland icke-spelare. Musik från spelen går att hitta på spellistor skapade för avslappning och koncentration, och inte helt utan anledning – studier har visat att en viss typ av musik ökar effektiviteten vid inlärning och arbete. Så även om det inte är på en nattpromenerad genom Imperial City i Cyrodiil, njuter både spelare och icke-spelare av de lugnande och förtrollande tonerna från The Elder Scrolls IV: Oblivion.
Likaså lockas tusentals åskådare till konserter där musik från spel framförs live. På den svenska återkommande konserten Score: Orchestral Game Music, kan musikintresserade och spelentusiaster njuta av spelmusik arrangerad för symfoniorkester, med ledmotiv från b.la. Skyrim, Assassin’s Creed, Sonic the Hedgehog och Final Fantasy. London Symphonic Orchestra har redan släppt tre album med musik från datorspel.
Samtidigt är många spelare inte medvetna om hur ljudeffekter och musik påverkar spelupplevelsen. De har en tendens att spendera pengar på PC-hårdvara eller i en OLED-TV, ofta glömmer man ljudet och nöjer sig med ljuduttaget direkt från datorn eller TV:n.
Nästa generation spelkonsoler bör vara ett tillfälle att komma ihåg hur berikande en optimal ljudupplevelse kan vara när man spelar spel.
Vincent Lutz
Det finns många headsets som utvecklats specifikt för gaming. I spel som CS:GO eller Tom Clancy’s Rainbow Six Victories är det viktigt att kunna hitta motståndaren genom ljud i ett tidigt skede. Dessa headsets erbjuder skräddarsydda lösningar, till exempel individuell koordination av spelmusik och spelchatt. Även mer audiofila gamers som vill använda sina hörlurar för musik utanför gamingvärlden, får valuta för pengarna med modeller som använder high-end hi-fi teknik som till exempel planar-magnetelement. Nästa generation spelkonsoler bör vara ett tillfälle att komma ihåg hur berikande en optimal ljudupplevelse kan vara när man spelar spel. En uppgradering inom detta område är definitivt värt, kommenterar Vincent Lutz, Influencer content marketing manager EMEA på HyperX.