Detta är andra delen i serien om glömda gamla spel. Den här gången ska undertecknad berätta om spelet som fick Expressen att ryta till – Soldier of Fortune.
Spelvåld – en kontroversiell ingrediens
Quake, Doom, Carmageddon, Postal, Counter-Strike, Wolfenstein 3D… Listan på spel som skapat kontrovers på grund av sitt våldsamma innehåll kan göras lång. Avsikten från utvecklarna har oftast varit att skapa uppmärksamhet kring sina publikationer och framhäva drag för att spelen ska bli intressanta, något som i mångt och mycket väcker ont blod från andra som inte riktigt håller med kring detta.
Soldier of Fortune var ett av dessa spel. Namnet härstammar från en amerikansk tidskrift för yrkesmilitärer och låg till grunden när utvecklingen drogs igång av den amerikanska byrån Rawen Software. I rollen som elitsoldaten John Mullins skall spelaren resa världen runt för att förstöra fyra stycken atombomber som stulits från en rysk armébas av en terroristorganisation. Till sin hjälp har man en redig vapenarsenal som består av allt från hagelgevär till tunga kulsprutor samt ett par ärrade stridspittar som bistår John under färdens gång.
Möt The Shop – världens minsta och hårdaste anti-terrorstyrka.
En våldsam uppstickare
Nästan direkt efter releasen våren 2000 skapade spelet rubriker på grund av sitt våldsamma innehåll. Med hjälp av grafikmotorn GHOUL kunde spelaren i princip skjuta sönder sina fiender på ett ganska brutalt sätt. Armar och ben kunde amputeras, inälvor visas efter en direktträff i buken och huvuden exploderar som vattenmeloner vid bruk av en tyngre kaliber. Sköts puffran ur handen från en motståndare kunde denne huka sig med armarna i luften eller ta sig på någon kroppsdel för att markera en träff. Tanken var att visa ett realistiskt (och stundtals överdrivet) porträtt av väpnad strid och flytta fram gränserna för vad tekniken tillät på detta område.
Våldet blev en central del i spelet.
Det här blev för mycket och kritiken lät inte vänta på sig. I Sverige sågade Expressen spelet totalt och i Tyskland blev det hårt åtgånget av myndigheterna som inte såg mellan fingrarna på innehållet på grund av risken att minderåriga skulle ”skadas”. Som motdrag framhöll utvecklaren inställningarna för att justera våldet samt sin tydliga 18-års gräns. Senare togs en specialanpassad version fram för att möta kravet på minimal bestialitet.
Eftersläntarna
Trots klagomålen sålde spelet bra och fick fina betyg för sitt snabba tempo, sitt tekniska flyt och sitt spännande upplägg. Versionen kom senare att portas till Playstation 2 och Dreamcast, dock utan den spelmässiga kvalité som kännetecknade PC-utgåvan. Två efterföljare släpptes också (Soldier of Fortune II: Double Helix & Soldier of Fortune 3: Payback) varav den sistnämnda blev en fristående del som slutade i ett totalt fiasko. Efter detta har Soldier of Fortune legat i mörker och inga tecken har hittills visats för att fortsätta legosoldaten Mullins kamp mot världsterrorismen.
[youtube id=”3eIskmqAqzs” width=”600″ height=”350″]