Glömda gamla spel: Bioforge

Att göra spel interaktiva och spännande att spela är numera standard i branschen. Men för trettio år sen var tekniken i sin linda. Bioforge var ett försök att etablera spelmediet som en konkurrent till filmindustrin. Följ med till en framtid där maskin och kött smälts samman till en ostoppbar kraft.

Bioforge – projektet som höjde ribban i spelbranschen

Under det tidiga 90-talet var spelbranschen full av experimentlusta. Med 3D-teknikens intåg kunde bolagen gå ett steg längre för att göra sina skapelser mer levande. Phantasmagoria, The 7th Guest och Night Trap hade alla visat vad som var möjligt att åstadkomma med den lovande Full Motion Video-tekniken där riktiga skådespelare fick agera direkt i berättelsen i korta videoklipp.

Eletronic Arts insåg potentialen och gav den det Texasbaserade spelbolaget Origin Systems uppdraget att skapa ett rymdäventyr i den sortens anda. Bioforge blev svaret. Ambitionerna för spelet var mycket vågade vid den här tidpunkten. Handlingen kretsade kring en cyborg – en blandning mellan maskin och människa – som vaknar upp i en fångcell och ska försöka fly från sitt fängelse. Under resans gång ska spelaren utforska händelserna bakom stället och nysta upp hemligheten om det.

Så här såg en PC ut på stenåldern, närmaste bestämt en 486DX2 66 mhz från Packard-Bell.

Bioforge var som sagt mycket ambitiöst tekniskt sett. Utvecklingsteamet involverade bland annat motion capture-standard där statister fick spela in rörelser via markörer som fästes på kroppen, något som var unikt i spelmässiga sammanhang.

Detta underlättade animationerna för karaktärernas rörelser. Karaktärerna var även skapade i en 3D-studio som modellerade allt från grunden. Blir spelfiguren skadad syns skadorna direkt på modellen. Skadorna fick också visa karaktärens hälsotillstånd, exempelvis i form av sämre motorik och gång. Systemkraven att installera det var skyhöga, speciellt för dem som hade en 486DX2-hemmadator.

Kontrollen och kameran – två av spelets stora brister

Trots den påkostade ytan var Bioforge ofantligt svårtstyrt. Att kontrollera spelfiguren var ungefär som att kommendera ett kylskåp att navigera genom en fullsmockad porslinsbutik. Detta visade sig omgående i striderna och pusselmomenten. Det var bökigt att måtta in en attack och likaså att röra sig mellan passager i den komplexa världen. Resident Evils fasta kameravinklar bidrog också till de trögkontrollerade situationerna. Bioforge lade stor vikt på utforskande, vilket ställde stora krav på spelaren att lära sig kontrollen från grunden och anpassa den efter utmaningarna längs vägen.

Bioforge rönte dock hyfsad positiv uppmärksamhet vid lanseringen i mars 1995. Spelpressen uppmärksammade det spännande upplägget och den tekniska ribban som de främsta aspekterna. Kontrollen och det krävande utrymmet att spela härligheten var blaskorna mindre nöjda med. I slutändan flög spelet under radarn för gemene man och landade i dödsriket som en bortglömd skugga för eftervärlden.

Det skulle dröja till 2010-talet innan Bioforge fick det erkännande som spelet förtjänade, bland annat i denna bok där titeln nämns i ett kapitel.

Nästa söndag står det första FPS-spelet till Nintendo 64 Turok: Dinosaur Hunter på menyn. Missa inte det!

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Hösten 1993 introducerades jag till spelvärlden med ett SNES och Super Mario World. Sedan dess har konsolerna och spelen rullat på genom åren. När jag inte spelnördar arbetar jag som lärare och tränar på gym. Anser att Resident Evil 2, Super Mario 64 och The Legend of Zelda: Ocarina of Time är de bästa spel som gjorts.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.