Filmen som blev till spel
Hösten 1993 slog Steven Spielbergs film Jurassic Park världen med häpnad. Specialeffekterna och de verklighetstrogna dinosaurierna gjorde fullkomligen knock-out på såväl publik som filmkritiker. Detta är en produktion jag minns med glädje, så bra och spännande som den var.
En annan bieffekt från filmen som jag minns med mindre glädje är spelet med samma namn. Mitt SNES fick den tvivelaktiga äran att uppbringa utrymme för Jurassic Park. Du antar rollen som huvudkaraktären Dr. Alan Grant och ska leta reda på ett antal dinosaurieägg för att sedan fly ön som berättelsen utspelar sig på. Under resans gång kommer du stöta på otaliga dinosaurier som gör allt för att göra livet surt för dig. Vem minns bestarna som hoppade fram från alla buskar eller den gigantiska T-rexen som slukade Grant om man kom för nära?
Lite bä och drösvis med bu
Grafiken var helt okej och likaså musiken som trallade på glatt. Det som inte var lika roligt var den vidsträckta kartan med noll referenspunkter, ett uteblivet sparsystem som tvingade spelaren att köra äventyret i ett sträck – och det monotona upplägget av det ändlösa vandrandet.
En litet avbräck var scenerna inuti byggnaderna som omvandlade fågelperspektivet till en fps-shooter. Nog var det kul att panga raptorer men desto tråkigare att knalla runt bland de mördande tråkiga korridorerna. SEGA-versionen till Mega Drive var aningen roligare att spela men inte mer än så.