Glömda gamla spel: Nokia N-Gage

Att spela bärbart var inget nytt för gamers vars Game Boy höll fanan högt. Nokia bestämde sig för att ge sin i leken med världens första bärbara speltelefon. Upp som en sol och ned som en pannkaka när projektet kraschade efter tre år. Robert minns den lilla häftiga manicken med attityd som lade grunden till mobiltelefonen som värdig spelkonsol.

När Finland utmanade Japan på spelfronten  

1989 släppte Nintendo sin bärbara spelkonsol Game Boy och tog världen med storm. Det här var första gången någonsin allmänheten fick lägga händerna på en riktig seriös apparat för mobilt spelande. Tidigare fick man nöja sig med usla Game & Watch-konsoler som erbjöd en billig upplevelse på en liten LCD-skärm. Nu var det dags att ta spelandet till nya nivåer. Tio år senare hade mobiltelefonen börjat göra entré och tankarna att kombinera spelande med kommunikation långt inte långt borta. I takt med att mobiltelefonerna avancerade tekniskt ökade utrymmet för utvecklare att satsa på spel för den mobila marknaden.

Nokias oslipade diamant i all sin prakt anno 2003.

Den finska telefonjätten Nokia insåg potentialen och bestämde sig för att förena telefonen med konsolen i en apparat. 2002 utannonserades satsningen under täcknamnet Starship som senare blev Nokia N-Gage. Ett år senare landade produktionen hos konsumenterna under pompa och ståt. Spelen såldes enskilt och fick – precis som ett minneskort – pulas ned i mobilens bakhölje under ganska omständiga villkor. Grafiken motsvarade ett Playstation och utbudet av spel var hyfsat stort.

Nokia marknadsförde N-Gage som nästa generations mobiltelefon där kundgruppen huvudsakligen var ungdomar och unga vuxna. Äntligen kunde kidsen slippa bära med sig sitt Game Boy och mobiltelefonen i samma ficka. Nu fanns N-Gage som kunde tillfredsställa det behovet i en och samma kropp. Nokia såg stora vinster att hämta i detta nytänkande som faktiskt var unikt för sin tid. Men även den största dröm kan gå i kras för den minsta bagatell, vilket Nokia snart skulle bli smärtsamt medvetna om.

En kaxig mobilnalle som inte var redo för sin tid

Om förhoppningarna var stora hos Nokias bolagsledning att slå sig in på spelmarknaden blev besvikelsen desto större när framgångarna lyste med sin frånvaro. N-Gage var inte optimal för spelande. Knapparnas utformning gjorde den svår och trög att spela med. Ljudet ekade klent från den lilla inbyggda högtalaren och den lilla skärmen saknade vettig belysning utöver den låga skärmupplösningen på 176 X 208 bildpixlar. Spelen var också dyra att köpa, något som bidrog till den skrala försäljningen av N-Gage under satsningens första år.

Sony Xperia Play fortsatte att vandra i Nokias fotspår. En spelnalle som levererade spelmagi i toppklass.

Likt Mike Tyson i en boxningsring krossade konkurrenten Nintendo allt motstånd från finnarnas sida, rond efter rond. Dess Game Boy Advance visade var skåpet skulle stå och överglänste N-Gage totalt försäljningsmässigt. Nokia var tvungen att göra något för att inte lägga ned sin skapelse i förtid. 2004 lanserades således en uppdaterad version – N-Gage QD – som rättade till bristerna från sin föregångare. Tyvärr var skadan redan skedd och försäljningen vägrade peka uppåt. Bilden av en klumpig spelapparat satt fortfarande fast, vilket hämmade N-Gage QD fortlevnad på marknaden.

2006 tvingades Nokia slänga in handduken och ge upp kampen om spelarnas gunst. Tillverkningen av mobilen upphörde omgående under senvintern samma år (förutom vissa delar av Sydostasien där nallen levde vidare till 2007). Trots misslyckandet lade N-Gage grunden för mobiltelefonen som spelmodul. Några år senare släppte Sony sin spelnalle Xperia Play som fortsatte utvecklingen där Nokia gjorde halt. Idag har smartmobilerna ersatt de bärbara konsolerna och då har vi bara sett början på vad de kommer åstadkomma i en nära framtid.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Hösten 1993 introducerades jag till spelvärlden med ett SNES och Super Mario World. Sedan dess har konsolerna och spelen rullat på genom åren. När jag inte spelnördar arbetar jag som lärare och tränar på gym. Anser att Resident Evil 2, Super Mario 64 och The Legend of Zelda: Ocarina of Time är de bästa spel som gjorts.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.