Glömda gamla spel: Outcast

Varvats nostalgiavdelning får än en gång påfyllning av ett nytt spel. Den här gången vänds blicken mot den gamla PC-klassikern Outcast. Snöra på dig kängorna, ladda pistolen och spring genom närmaste portal till ett universum långt, långt härifrån.

Spelet som prisades och snabbt flög under radarn

Nyligen utannonserade THQ Nordic att en uppföljare till PC-hiten Outcast ligger på ritbordet. Då är det dags att dyka ned i minnesarkivet och luska lite om spelet som dök upp från ingenstans men snabbt glömdes bort.

Hösten 1999 släppte den fransk-belgiska spelbyrån Appeal Outcast till en hugad PC-publik. Outcast är en mix mellan Stargate och Star Wars som utspelar sig i en nära framtid, tätt inpå vår. Berättelsen kretsar kring soldaten Cutter Slade som får uppdraget av den amerikanska regeringen att åka till parallellvärlden Adelpha. Väl där ska Slade laga en elektronisk sond och stänga ett svart hål som hotar att sluka jorden. Men vägen dit kantas av en ondskefull krigarstam vars ledare gör allt i sin makt för att stoppa Slades framfart.

Välkommen till speldesign anno 1999.

Spelet hade en innovativ struktur i form av stora världar, gjorda för att upptäckas. Detta var något helt unik för sin tid. Spelaren kunde ”hoppa” mellan världar genom portaler som fanns utplacerade vid olika områden. Stort fokus lades även vid att skapa relationer med Adelphas invånare. Var spelaren hjälpsam genom att utföra sidouppdrag kunde invånarna i sin motarbeta Slades fiender och underlätta progressionen i spelet.

Miljöerna var också mycket grafiskt tilltalande, smaksatta med inlevelsefulla musikstycken från en samlad orkesterad ensemblekår. Voodoo-grafikkortet bidrog till att skala upp spelets atmosfär och ingjuta känslan att befinna sig på en exotisk plats i universums utkanter. Appeal använde sig av motion capture-teknik för att finslipa spelarens rörelsemönster, även det unikt för sin tid.

Konceptbilder för hur uppföljaren skulle se ut. Fantasin går lätt i spinn.

Arvet efter Outcast

Trots det positiva mottagandet hamnade Outcast snabbt i glömska. mycket på grund av det bristande stödet från utgivaren Infogrames. En uppföljare – Outcast II: The Lost Paradise – låg inom räckhåll men försvann från radarn efter en konkurs från utvecklaren Appeals sida. Med tanke på vad uppföljaren hade att erbjuda är det svårt att inte bli upphetsad vad världen gick miste om. Men skam den som ger sig sa bonden och satte spaden i jorden.

2014 drogs en Kickstarter-kampanj igång för att nylansera en remaster-version av Outcast, vilket tyvärr gick i stöpet. Tre år senare realiserades planerna och Outcast: Second Contact gavs ut till PC, PS4 och Xbox One. Bakom rattarna satt återigen Appeal som fick nytt liv.

I backspegeln var Outcast en liten fågel bland hermelinerna men bidrog till eftervärlden genom sin miljödesign. Få äventyrsspel hade liknande världar att utforska och upptäcka. Åtskilliga timmar flög förbi framför skärmen innan det var dags att vända kapitel.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Hösten 1993 introducerades jag till spelvärlden med ett SNES och Super Mario World. Sedan dess har konsolerna och spelen rullat på genom åren. När jag inte spelnördar arbetar jag som lärare och tränar på gym. Anser att Resident Evil 2, Super Mario 64 och The Legend of Zelda: Ocarina of Time är de bästa spel som gjorts.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.